Gerdab.IR | گرداب

سفير اتريش به امریکا پیشنهاد داد:

جذب مخاطبان ايراني با شبكه جهاني يورونيوز

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹

شهروندان ايراني برنامه‌هاي صداي آمريكا را جهت‌دار و مغرضانه مي‌دانند. از نظر وي، اين نگرش مردم ايران بدان معناست كه آنها نسبت به آمريكا ديد منفي دارند و برخلاف سياست‌هاي آمريكا رفتار مي‌كنند.

مايكل پوستل در گزارشي ضمن اعتراف به كاهش بي‌سابقه مخاطبان شبكه تلويزيوني آمريكا به دولت اين كشور توصيه كرده بود كه براي جذب مخاطبان فارسي زبان از شبكه جهاني يورونيوز كمك بگيرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "اندي سنيت‌" (Andy Sennitt) در گزارش خود با عنوان "سفير سابق اتريش پخش برنامه‌هاي فارسي زبان از شبكه يورونيوز را پيشنهاد داد‌" با اشاره به كاهش تعداد بينندگان ايراني شبكه صداي آمريكا (VOA)، به دولتمردان آمريكا توصيه كرد براي جذب مخاطبان فارسي زبان از شبكه جهاني يورونيوز استفاده كنند.

وي در ابتداي گزارش خود مي‌نويسد: پخش برنامه‌هاي فارسي زبان كه اخيراً از شبكه جهاني "يورونيوز‌" (Euronews) آغاز شده، اولين بار از سوی "مايكل پوستل‌" (Michael Postl)، سفير سابق اتريش در ايران پيشنهاد شد. پوستل پيش از اتمام ماموريت خود در دسامبر 2009 پيشنهاد خود را با مقامات آمريكايي در وين در ميان گذاشته بود.

نويسنده به نقل از پوستل می‌نویسد: شهروندان ايراني برنامه‌هاي صداي آمريكا را جهت‌دار و مغرضانه مي‌دانند. از نظر وي، اين نگرش مردم ايران بدان معناست كه آنها نسبت به آمريكا ديد منفي دارند و برخلاف سياست‌هاي آمريكا رفتار مي‌كنند. به زعم پوستل، شهروندان ايراني در حال حاضر با دو شبكه جهت‌دار روبرو هستند: "صداي آمريكا‌" (VOA) و "صدا و سيماي ايران‌" (IRIB).

اندي سنيت همچنين به نقل از پوستل در پاسخ به سؤال پايگاه اينترنتي "MsnOff‌" درباره نحوه نگرش مردم ايران به برنامه‌هاي شبكه فارسي زبان BBC خاطرنشان كرد: از نظر شهروندان ايراني، برنامه‌هاي شبكه بي‌بي‌سي چندان جهت‌دار و مغرضانه نيست، اما وابستگي آن به دولت انگليس براي مسئولان اين شبكه خبري دردسرساز شده است. از اين‌رو، پوستل ايده حمايت آمريكا از پخش برنامه‌هاي فارسي زبان در شبكه جهاني يورونيوز را مطرح كرد.

وي همچنين پيشنهاد داد كه پخش مناظرات جدي و چالش‌برانگيز به زبان فارسي مي‌تواند يكي از بهترين راهكارهاي آمريكا باشد، زيرا كه به چالش كشيدن نقطه‌نظرات مخالف، تصور مغرضانه و جهت‌دار بودن برنامه‌ها را خنثي مي‌كند. اما از طرفي بايد هوشيار بود كه روند مناظره متقاعدكننده باشد، در غير اين صورت چنين ترفندي نيز بي‌اثر خواهد ماند.

نويسنده در بخش پاياني گزارش خود به نقل از سفير سابق اتريش در تهران اذعان كرد: آمريكا نبايد از مصاحبه با رسانه‌هاي ايراني اجتناب كند و در اين راستا شبكه "پرس‌تي‌وي‌" (Press TV) را پيشنهاد كرد كه برنامه‌هاي خود را به زبان انگليسي پخش مي‌كند. ساخت برنامه‌اي با هدف ارائه ديدگاه‌هاي متفاوت آمريكا، هند و ايران (هند به عنوان يكي از بنيانگذاران جنبش عدم تعهد از احترام زيادي نزد ملل جهان سوم برخوردار است) مي‌تواند شيوه‌اي مفيد براي ارسال پيام ما باشد. بدين ترتيب مي‌توانيم شائبه مغرضانه و جهت‌دار بودن برنامه‌هاي خود را خنثي كنيم.