Gerdab.IR | گرداب

افشاي همكاري گوگل، صداي آمريكا و نيوزنايف در آشوب‌هاي انتخابات ايران

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹

تلويزيون و راديو نمي‌توانند به همه دسترسي داشته باشند،‌ اين امر در مورد جوانان كه از آخرين تكنولوژي‌ها استفاده مي‌كنند صادق‌تر است. از اين‌رو صداي آمريكا استفاده از پلت‌فرم‌هاي اينترنتي و ديجيتالي مربوطه را افزايش داده است.

هيئت مديران خبررساني آمريكا كه هيلاري كلينتون نيز عضو آن است، در گزارش مالي سال 2011 خود از همكاري شركت نيوزنايف، صداي آمريكا و سايت گوگل درباره آشوب‌هاي پس از انتخابات ايران پرده برداشت.
 
به گزارش گرداب، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا (BBG) كه ديپلماسي رسانه‌اي دولت آمريكا را طراحي مي‌كند، در بودجه مالي سال 2011 خود به كنگره مبلغ 768 ميليون و 778 هزار دلار درخواست كرده است.

فصل سوم اين گزارش به عمليات‌هاي خبررساني بين‌المللي آمريكا اختصاص دارد كه به تشريح مباحث مربوط به هدايت اين سازمان، صداي آمريكا، دفتر خبررساني كوبا، خدمات مهندسي و فني و مديريت و پشتيباني اداره خبر رساني بين‌المللي (بي‌بي‌جي) پرداخته است. در ادامه بخش‌هایي از اين گزارش در پي مي‌آيد.

هیئت مديران خبررساني مديريت سه سازمان تحت حمايت مالي دولت آمريكا را نيز بر عهده دارد كه عبارتند از: راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، راديو آسياي آزاد و شبكه‌هاي خبررساني خاورميانه. هيئت مديران اين سازمان از نه عضو تشكيل شده. هشت نفر از اين افراد از سوی رئيس‌جمهور و با مشورت و تأييد مجلس سنا انتخاب مي‌گردند. عضو نهم اين هيئت نيز وزير امور خارجه است.

هيئت مديران خبررساني بر برنامه‌ريزي استراتژيك و انجام برنامه‌هاي تحقيقاتي يكپارچه در حوزه مخاطبين براي نهادهاي خبررساني، نظارت مي‌كند و بايد با توجه به محيط رسانه‌اي پيچيده‌اي كه عمل خبررساني در آن انجام مي‌گيرد، تحقيقات منظم و سروقتي انجام دهد تا بازارهاي هدف شناسايي و تشريح شوند. 

هيئت مديران خبررساني، اداره خبررساني بين‌المللي "صداي آمريكا"
صداي آمريكا فعاليت خود را در سال 1942 و با پخش برنامه‌هاي موج كوتاه راديويي براي مردم آلمان آغاز نمود. از آن زمان تاكنون، صداي آمريكا به عنوان يك سازمان چندرسانه‌اي مطرح گشته كه در هر هفته در حدود 1500 ساعت برنامه با كيفيت بالا به 45 زبان دنيا پخش مي‌كند و از طريق پلت‌فرم‌هاي رسانه‌اي مختلف - راديو، تلويزيون، اينترنت يا رسانه‌هاي جديدتر - به 125 ميليون مخاطب در سراسر جهان دسترسي دارد.

اگرچه صداي آمريكا سعي دارد از جديدترين تكنولوژي‌ها و پلت‌فرم‌هاي انتقال اطلاعات استفاده نموده و دسترسي به مخاطبين حياتي و مهم را در اقصي‌نقاط جهان تضمين نمايد، اما تحقيقات انجام گرفته حاكي از اين واقعيت هستند كه بخش اعظمي از مخاطبين صداي آمريكا هنوز از رسانه‌هاي سنتي - راديو و تلويزيون - استفاده مي‌كنند.

علاوه بر اين، صداي آمريكا پوشش تلويزيوني خود را توسعه داده است تا در بازارهاي مهم توان رقابتي خود را حفظ كند. هشت سال پيش، برنامه‌هاي تلويزيوني صداي آمريكا به 12 زبان پخش مي‌شدند. امروزه برنامه‌هاي تلويزيوني اين سازمان به 25 زبان بوده و هر هفته به بيش از 56 ميليون نفر در سراسر دنيا پخش مي‌شوند.

تلويزيون و راديو نمي‌توانند به همه دسترسي داشته باشند،‌ اين امر در مورد جوانان كه از آخرين تكنولوژي‌ها استفاده مي‌كنند صادق‌تر است. از اين‌رو صداي آمريكا استفاده از پلت‌فرم‌هاي اينترنتي و ديجيتالي مربوطه را افزايش داده است. 

استراتژي چند رسانه‌اي صداي آمريكا تاكنون موفق بوده است. شركت تحقيقاتي بين‌المللي "نيوزنايف" وب‌سايت صداي آمريكا را در ميان 10 درصد برتر وب‌سايت‌هاي جهان در سال 2009 و نيز در رده ششم از نظر درصد مجموع گزارش‌هايي كه در صفحه اخبار گوگل ظاهر مي‌شوند، قرار داد. شركت نيوزنايف، وب‌سايت صداي آمريكا را به عنوان چهارمين منبع صفحه اخبار گوگل در مورد انتخابات رياست‌جمهوري ايران در ژوئن 2009 معرفي نمود.

تمام برنامه‌هاي صداي آمريكا منطبق با منشور صداي آمريكا هستند كه اين سازمان را ملزم مي‌كند در مورد آمريكا، نهادهاي آن و خط ‌‌مشي‌هاي خارجي و داخلي اين كشور به مخاطبان آگاهي رساند.

امروزه، صداي آمريكا تبديل به يك سازمان خبررساني بين‌المللي منعطف و شايسته شده است. صداي آمريكا، در عرض چند ساعت پس از بروز زلزله ژانويه 2010، شروع به پخش برنامه‌ در مورد اين رويداد نمود.

صداي آمريكا در واكنش به رويدادهاي پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران در ژوئن 2009، برنامه‌هاي تلويزيوني بخش فارسي را به 8 ساعت افزايش داد.

صداي آمريكا در سال‌هاي اخير برنامه‌هاي سرويس‌هاي سومالي، كنيا، برمه، پاكستان، افغانستان،‌ ونزوئلا و گرجستان را افزايش داده است. اين سازمان برنامه‌هاي پخش شده براي ايران،‌ عراق، افغانستان، كره شمالي، چين، اندونزي و روسيه را نيز تقويت نموده است.

رويدادهاي مهم و دستاوردهاي سال مالي 2009 و سال مالي 2010:

پوشش خبري بحران‌هاي انتخاباتي ايران
"شبكه خبر فارسي صداي آمريكا" (PNN) به طور هفتگي داراي 29.9 درصد مخاطب در ايران است، يعني در حدود 13.6 ميليون نفر از افراد بالغ در اين كشور جزء مخاطبين هفتگي اين شبكه محسوب مي‌شوند. شبكه خبر فارسي صداي آمريكا تنها پلت‌فرم تلويزيوني است كه دولت آمريكا از طريق آن و با پخش اخبار و اطلاعات متوازن مي‌تواند با مردم ايران ارتباط برقرار كند.

نتايج تحقيقات اخير نشان دادند كه ميليون‌ها ايراني براي كسب اطلاعات در مورد انتخابات اخير ايران به يك يا چند برنامه پخش شده از صداي آمريكا روي آوردند. شبكه خبر فارسي صداي آمريكا براي ارائه خدمات بهتر به مخاطبين در آن دوره پر هرج و مرج و متلاطم، زمان برنامه‌هاي خود را افزايش داد. شبكه خبر فارسي صداي آمريكا در بخش تلويزيون يك برنامه خبري يك ساعته صبحگاهي به برنامه‌هاي موجود هفت‌ ساعته خود افزود. شبكه همچنين يك گزارش يك ساعته ويژه به ابتداي برنامه‌هاي عصرگاهي اضافه كرد.

علاوه بر اين، شبكه خبر فارسي صداي آمريكا فعاليت‌هاي اينترنتي خود را نيز افزايش داد و يك فيد تويیتري با نام "صداي آمريكا: ايران" به صفحات فعال وبلاگ‌هاي فارسي صداي آمريكا، فيس‌بوك، يوتيوب و نيز وب‌سايت اصلي شبكه خبر فارسي صداي آمريكا افزود. در ماه ژوئن حجم ترافيك وب‌سايت فارسي صداي آمريكا از داخل ايران نسبت به ماه قبل افزايش 500 درصدي را نشان داد. علي‌رغم تلاش‌هاي دولت ايران براي مسدود كردن اينترنت و شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي، بازخورد برنامه‌ها در ميان مخاطبين نشان مي‌دهد كه دولت در انسداد برنامه‌هاي صداي آمريكا كاملا موفق عمل نكرده است.

"شهروند گزارشگران" ايران هر روز در حدود 300 فيلم ويدئويي و هزاران عكس، ايميل و تماس تلفني براي صداي آمريكا ارسال مي‌كردند. شبكه خبر فارسي صداي آمريكا تصاوير مربوط به تيراندازي مرگبار به سوي ندا، زن جواني كه در جريان تظاهرات كشته شد، را پخش نمود. در پيامي كه مشابه فراواني در ميان پيام‌هاي ارسالي به صداي آمريكا دارد يكي از بينندگان مي‌گفت: «من و خانواده‌ام براي با خبر شدن از آنچه در كشور رخ مي‌دهد به شما نيازمنديم. اين امر بسيار مهم است و ما بدون حضور شما نمي‌دانيم كه چه اتفاقاتي مي‌افتند.»

در ژانويه 2010،‌ شبكه خبر فارسي صداي آمريكا يك كاربري جديد براي گوشي‌هاي آيفون و اندرويد ارائه نمود كه به كاربران اجازه مي‌دهد تنها با يك كليك لينك‌ها را از طريق فيس‌بوك، توییتر و ايميل به صداي آمريكا ارسال كنند.

بازگويي داستان آمريكا
منشور صداي آمريكا اين سازمان را ملزم به پخش اخبار و اطلاعاتي مي‌كند كه سياست‌هاي آمريكا را بازنمايي كنند. بهترين مثال در مورد انجام اين وظيفه از سوی صداي آمريكا مي‌تواند پوشش خبري گسترده انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا در سال 2008 باشد. در سطح جهان علاقه زيادي نسبت بدين انتخابات وجود داشت و بخش مركزي خبر و نيز سرويس‌هاي زبان‌هاي خارجي در تمام دوره انتخابات گزارشگراني به سراسر آمريكا ارسال كرده بودند. علاوه بر اين، گزارشگران صداي آمريكا در گردهمايي‌هاي جمهوريخواهان و دموكرات‌ها شركت مي‌نمودند و براي تهيه گزارش در مورد ديدگاه‌ها و واكنش به نامزدها، فرايند انتخاباتي و نتايج آن به كشورهاي خارجي سفر مي‌كردند.

اهداف اجرايي سال مالي 2011
صداي آمريكا سعي دارد دسترسي به مخاطب در تمام پلت‌فرم‌ها (راديو، تلويزيون و اينترنت) را افزايش داده و كيفيت و همچنين اعتبار بالاي خود را حفظ كند.

منبع: فارس