انحصارطلبی مایکروسافت صدای گوگل و ان‌ویدیا را درآورد

انحصارطلبی مایکروسافت صدای گوگل و ان‌ویدیا را درآورد
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱

مایکروسافت باموانع جدیدی برای خرید شرکت «اکتیویژن بلیزارد» (توسعه دهنده بازی‌های رایانشی) روبرو شده، زیرا انویدیا و گوگل درباره این فرایند به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش گرداب به نقل از بلومبرگ، به گفته منابع آگاه هر دو شرکت به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا اعلام کرده اند چنین ادغامی برتری ناعادلانه برای مایکروسافت در بازار بازی‌های ابر رایانشی، سرویس‌های بازی‌های مبتنی بر اشتراک و همچنین بازی‌های موبایل ایجادمی کند.

چنین اظهار نظار‌هایی در حقیقت پشتیبانی از موضع کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در دعوای قانونی است که برای جلوگیری از فرایند خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت ثبت کرده است.

این شکایت در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ثبت شده، زیرا کمیسیون مذکور بیم آن دارد که مایکروسافت با خرید اکتیویژن به رقابت با بازار‌های مختلف و در حال شکوفایی بازی‌های رایانشی آنلاین آسیب بزند.

پیش از این نیز شرکت سونی مخالفت صریح خود را با این ادغام اعلام کرده بود و اکنون انویدیا و گوگل نیز موضع خود را بیان کرده اند.

انویدیا سرویس بازی ابر GeForce Now را فعال کرده و نگران آن است که بازی‌های رایانشی اکتیویژن بلیزاد در انحصار سرویس Xbox Cloud Gaming قرار گیرند. طبق گزارش موجود انویدیا به طور صریح با این ادغام مخالفت نکرده بلکه بر نیاز به دسترسی یکسان و آزاد به بازی‌های رایانشی تاکید کرده است.

گوگل اخیراً سرویس بازی‌های ابر خود (استادیا) را متوقف کرده، اما با چالش‌های مشابهی در حوزه بازی موبایل روبرو است. یکی از بخش‌های اکتیویژن بلیزاد، قسمت توسعه دهنده بازی موبایل آن به نام «کینگ» است که گاهی اوقات از آن به اختصار ABK یاد می‌شود. این زیرمجموعه برای اکتیویژن بلیزارد درآمدزایی بسیاری دارد، اما نکته مهم آنجاست که بسیاری از بازی‌های محبوب مانند «کندی کراش» در این شرکت توسعه یافته اند.

مایکروسافت اخیراً نسبت به راه اندازه فروشگاه بازی‌های موبایل خود اظهار تمایل کرده بود. سخنگوی مایکروسافت به بلومبرگ گفته بود این شرکت آماده است درباره چالش‌هایی که رگولاتور‌ها یا رقبا اشاره می‌کنند، پاسخگو باشد.

او در ادامه گفت: مامی خواهیم مردم به بازی‌های بیشتری دسترسی داشته باشندنه آنکه تعداد چنین بازی‌هایی را کاهش دهیم.