Gerdab.IR | گرداب

پردازنده جدید "اینتل"، ابزاری برای جاسوسی

تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹

یک پایگاه خبری با اشاره به فناوری جدید به کار گرفته شده از سوی شرکت "اینتل" به منظور غیرفعال کردن پردازنده‌ها از راه دور، آن‌ را ابزاری برای کنترل و سانسور بیشتر اطلاعات افراد توسط دولت آمریکا ارزیابی کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه خبری "ربل‌نیوز"، شرکت "اینتل" ساخت نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را با نام "سندی بریج" اعلام کرده است که امکان غیرفعال کردن آن‌ها از راه دور وجود دارد.

این پردازنده‌ها که از فناوری جدیدی موسوم به Anti-Theft 3.0 استفاده می‌کنند را می‌توان به‌طور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از راه دور و با استفاده از شبکه‌های 3G از کار انداخت و برای این کار حتی نیازی به وجود سیستم‌ عامل در رایانه هدف نبوده و حتی اگر هارد دیسک رایانه نیز تعویض شود، این فناوری همچنان قادر به کنترل پردازنده خواهد بود.

گزارش ربل‌نیوز می‌نویسد: در نگاه اول به نظر می‌رسد که این فناوری بسیار کاربردی و مفید خواهد بود و در صورت به سرقت رفتن یک رایانه می‌توان پردازنده آن را غیرفعال کرد، اما مسئله اینجاست که با به‌کارگیری چنین فناوری‌ای در حقیقت ما کنترل رایانه‌های خود را به دست کس دیگری می‌دهیم.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به قانون "میهن‌پرستی"، آمریکایی‌ها بسیاری از حقوق خود را به بهانه تهدیدات امنیتی از دست داده‌اند؛ بنابراین باید از چنین فناوری‌هایی نیز ترسید، زیرا این فناوری می‌تواند به ابزاری برای کنترل و سانسور تبدیل شود.

ربل‌نیوز با اشاره به تلاش‌های دولت آمریکا برای کنترل و سانسور فضای اینترنت ادامه می‌دهد: سازمان سیا اخیرا با تعبیه کدهایی در یکی از سایت‌های حامل اطلاعات ویکی‌لیکس، کسانی را که اقدام به دانلود اطلاعات این سایت می‌کنند، شناسایی می‌کند؛ به همین خاطر نیز به دانشجویان توصیه شده است تا از دریافت اطلاعات موجود در ویکی‌لیکس خودداری کنند.

این گزارش همچنین با اشاره به تشدید قوانین امنیتی در فرودگاه‌های آمریکا، بر امکان خودزنی دولت آمریکا به منظور توجیه امنیتی کردن فضای این کشور تاکید می‌کند.