Gerdab.IR | گرداب

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

کره جنوبی یک محیط رسانه‌ای اجتماعی بسیار منحصربه‌فرد با پلتفرم‌های داخلی مانند کاکائو تاک (یک برنامه پیام‌رسانی رایگان تلفن همراه)، کاکائو استوری و نیور باند دارد.

به گزارش گرداب، در سطح جهانی، کاربران رسانه‌های اجتماعی تلفن‌همراه در حال افزایش هستند. کره جنوبی نیز از این روند مستثنی نیست. این کشور از نظر ضریب نفوذ تلفن‌همراه در جهان پیشتاز است. نرخ مالکیت گوشی‌های هوشمند در کره جنوبی بیش از ۹۲ درصد و بالاترین نرخ در جهان است؛ بنابراین به نظر می‌رسد موفقیت رسانه‌های اجتماعی در این کشور با میزان استقبال از آن‌ها در بازار برنامه‌های تلفن همراه تعیین شود.

کره جنوبی به داشتن یکی از سریع‌ترین شبکه‌های اینترنتی در سراسر جهان معروف است. در کنار دسترسی بالا به اینترنت پرسرعت، جای تعجب نیست که ۹۳ درصد مردم این کشور از اینترنت استفاده می‌کنند. در دهه گذشته، زیرساخت‌های پیشرفته دولتی و وای‌فای رایگان در سراسر کشور، همگی به افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند کمک کرده‌اند.

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی مدت‌ها قبل از غلبه شبکه‌های اجتماعی غربی آغاز شد. کره جنوبی یک محیط رسانه‌ای اجتماعی بسیار منحصربه‌فرد با پلتفرم‌های داخلی مانند کاکائو تاک (یک برنامه پیام‌رسانی رایگان تلفن همراه)، کاکائو استوری و نیور باند دارد.



پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

برخلاف اکثر کشور‌های جهان که اپل، گوگل، فیس‌بوک و آمازون در آن‌ها تسلط دارند، کره‌ای‌ها غول‌های دیجیتالی بومی خود را توسعه داده‌اند.

این روز‌ها بازاریابی ویدیویی در همه‌جا رایج شده است. با توجه به اینکه ویدیو‌ها به‌ویژه ویدیو‌های کوتاه محبوب‌ترین نوع محتوا در میان‌کره‌ای‌ها هستند و آن‌ها مدت‌زمان زیادی را صرف تماشای این ویدیو‌ها می‌کنند، واضح است که بازاریابی ویدیویی ممکن است به یک تکنیک بازاریابی دیجیتال غالب در کره تبدیل شود. در همین حال، سرویس‌های مبتنی بر ویدیو مانند یوتیوب، AfreecaTV و Twitch محبوبیت زیادی پیداکرده‌اند و به منبع اصلی ویدیو‌های اینترنتی برای کره‌ای‌ها تبدیل‌شده‌اند.


پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

شرکت نیور

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

شرکت Naver یکی از ده شرکت بزرگ در کره جنوبی است. این مجموعه به‌عنوان اولین و یکی از بزرگ‌ترین پورتال‌های وب کره جنوبی، انواع خدمات اینترنتی مانند پیام‌رسان تلفن همراه، کمیک‌ها و رمان‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های وبلاگ، سیستم‌های پرداخت موبایلی و ... را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، نیور بیشتر به دلیل موتور جستجوی وب خود شناخته‌شده است.
این موتور جستجو نه‌تنها در داخل کشور بسیار پرطرفدار است، بلکه منبع اصلی درآمد عملیاتی نیور محسوب می‌شود. (Jobst, ۲۰۲۲)

نیور برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و سپس در سال ۲۰۰۱ با پورتال بازی Hangame ادغام‌شده و به NHN (شبکه انسانی پسین) تبدیل شد. در سال ۲۰۱۳ پس از بازسازی مجدد نام نیور را برگزید و این در حالی بود که NHN ژاپن قصد داشت پلتفرم بازی را در اختیار گرفته و این‌گونه به شرکت Line تبدیل شود.
دسته‌های «تبلیغات» و «پلتفرم کسب‌وکار» ادغام شدند تا به پلتفرم جستجوگر تبدیل شوند. درآمد بخش تجارت شامل تمام دریافتی‌های حاصل از حق عضویت‌ها، کمیسیون‌ها و خدمات مرتبط با خرید است. پلتفرم خرید نیور یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های خرید آنلاین در کره جنوبی به شمار می‌رود.
در بخش پلتفرم جستجوگر بزرگ‌ترین رقیب نیور، شرکت اینترنتی عظیم گوگل است. در تمام بخش‌های دیگر، بزرگ‌ترین رقبای آن مانند شرکت Kakao و Daum، داخلی هستند. این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۴ ادغام‌شده و خدمات مشابه نیور را ارائه می‌دهند. (Jobst, ۲۰۲۲)


پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

وبلاگ‌ها، کافه‌ها، نظرات، پرسش و پاسخ، ویدئوها، عکس‌ها و همچنین تبلیغات ازجمله امکانات Daum هستند که مشابه امکانات نیور می‌باشند. تفاوت Daum با نیور در این است که نتایج جستجوی آن تنها به زبان کره‌ای محدود نمی‌شود. همچنین با ارائه ردیابی اپلیکیشن موبایل و بازاریابی به هدف‌گیری مخاطبان کمک می‌کند.
همچنین سرویس کاکائوتاک به محبوب‌ترین پیام‌رسان تلفن همراه در کره جنوبی تبدیل‌شده و تقریباً همه شهروندان این کشور از این سرویس استفاده می‌کنند. اما سرویس پیام‌رسان شرکت نیور بانام LINE نتوانسته بر بازار کره جنوبی تسلط پیدا کند. بااین‌وجود اپلیکیشن لاین در ژاپن کاربران قابل‌توجهی داشته و در سایر کشور‌های آسیایی مانند هند، تایلند و اندونزی به‌شدت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

در سال ۲۰۲۱، درآمد شرکت نیور تقریباً ۶.۸۲ تریلیون وون بود. باوجود رقبای داخلی و خارجی، نیور بهترین و پراستفاده‌ترین سرویس جستجوی اطلاعات در کره جنوبی به شمار می‌رود؛ بنابراین جای تعجب نیست که بخش جستجوگر این شرکت بیشترین درآمد سالانه نیور را به خود اختصاص می‌دهد. محبوبیت این موتور جستجو به حدی است که نیور به‌عنوان گوگل کره جنوبی نیز شناخته می‌شود و از موتور جستجوگر بین‌المللی رقیب پیشی گرفته است. بر اساس داده‌ها، نیور توسط ۶۳ درصد از کاربران اینترنت کره‌ای استفاده می‌شود، درحالی‌که استفاده از گوگل ۳۱ درصد است. (Chang, ۲۰۲۲) بااین‌حال، نمی‌توان این جایگاه را در مورد مرورگر Whale نیور در نظر گرفت. چراکه این مرورگر به محبوبیت مرورگر گوگل کروم در کره جنوبی حتی نزدیک نمی‌شود.

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

بر اساس یک نظرسنجی در میان کاربران پرتال جستجوی وب کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ در مورد دلایل آن‌ها برای استفاده از سرویس جستجوی نیور، تقریباً ۶۸ درصد از مخاطبین پاسخ دادند که این به دلیل آشنایی آن‌ها با پورتال است. حدود ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که این محبوبیت به دلیل حجم زیاد اطلاعاتی است که در وب‌سایت یافت می‌شود.


پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

به‌غیراز موتور جستجو، نیور انواع خدمات مرتبط با اینترنت را ارائه می‌دهد. علاوه بر سرویس پست الکترونیکی، خدمات رسانه‌ای آن به‌طور فزاینده‌ای پرطرفدار هستند. سرویس پخش موسیقی این شرکت بانام Melon در حوزه موسیقی بسیار پیشرو است. همچنین وبتون نیور به رایج‌ترین سرویس درزمینهٔ کمیک‌های دیجیتال تبدیل‌شده است.

ازآنجایی‌که کمیک‌های دیجیتال که وبتون نیز نامیده می‌شوند، در سطح بین‌المللی محبوبیت پیداکرده‌اند، شرکت‌های نیور و کاکائو برای پیشرو بودن در بازار داخلی و خارجی باهم رقابت می‌کنند.
طی یک نظرخواهی که در سال ۲۰۲۱ در کره جنوبی به عمل آمد، حدود ۸۶ درصد پاسخ دادند که وب‌تون نیور منبع اصلی آن‌ها برای خواندن کمیک‌های دیجیتال است. گمان می‌رود که نیور وب‌تون هرروز توسط ۸ میلیون کره‌ای بازدید می‌شود. وب‌تون در سطح جهانی با عنوان لاین وب‌تون ترجمه و راه‌اندازی شده و بر وبتون‌ها تمرکز دارد. وب‌تون نوعی کمیک دیجیتال است که منشأ آن کره جنوبی هست. دیگر سرویس‌های کمیک دیجیتال محبوب Kakao Page و Daum Webtoon هستند. حدود ۲۱ درصد کاربران وب‌تون نیور مردان بیست‌تا سی‌ساله می‌باشند.

در ژوئن ۲۰۰۳، نیور بلاگ به «پیپر» تغییر نام داد، سپس عنوان آن در اکتبر همان سال به «وبلاگ» تغییر یافت. این پلتفرم تا آوریل سال ۲۰۱۶، ۲۳ میلیون کاربر داشت. در سال ۲۰۲۱ نیور رویدادی را برگزار کرد که در آن کاربرانی که هرروز در وبلاگ نیور پست می‌گذاشتند، این فرصت را داشتند تا ۱۶هزار وون برنده شوند. بااین‌حال، به دلیل برخی اتفاقات مربوط به افرادی با شناسه‌های کاربری متعدد، این رویداد زودتر لغو شد.
سهولت در پرداخت و مزایای اضافی دلایل اصلی استفاده از Naver Pay برای پرداخت با تلفن همراه در کره جنوبی به شمار می‌رود.
برنامه D-Commerce نیور از راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و رشد متخصصان پشتیبانی می‌کند. از زمان شروع به کار برنامه در ژوئن ۲۰۱۸ تا پایان دسامبر ۲۰۲۱، تقریباً ۳۳۶ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.
تا دسامبر ۲۰۲۱، رایج‌ترین اپلیکیشن عکاسی با موبایل در کره جنوبی SNOW با حدود ۶.۲۵ میلیون کاربر بود. اسنو یک برنامه دوربین است که توسط شرکت نیور ارائه‌شده و به دلیل عملکرد افزودن فیلتر‌های مختلف به تصویر، بسیار شناخته‌شده است.

از آوریل ۲۰۲۱، برنامه V Live مربوط به جامعه هواداران کره جنوبی حدود ۱.۳ میلیون کاربر داشت. پس‌ازاینکه نیور و هایب برنامه‌های V Live و WeVerse را باهم ترکیب کردند، سهم کاربران در برنامه‌های انجمن طرفداران این دو به بیش از ۷۰ درصد رسید. هنرمندان در V Live می‌توانند اجرا‌های زنده برنامه‌ریزی‌شده یا بداهه انجام دهند و با طرفداران خود تعامل داشته باشند.

باند یک برنامه هوشمند اجتماعی در کره بوده و توسط شرکت نیور توسعه‌یافته است. این اپلیکیشن فضای به خصوصی را برای بحث گروهی و ارتباط با جامعه فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند اتاق‌های چت خصوصی را ایجاد کرده و به آن بپیوندند، همچنین می‌توانند به هیئت‌مدیره انجمن، تقویم مشترک، نظرسنجی‌ها و فهرست‌های کار‌ها دسترسی داشته باشند. باند به‌ویژه در بین افراد پنجاه‌ساله محبوب است و ۵۹ درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۱، رایج‌ترین سرویس ابری مورداستفاده در کره جنوبی، Naver Cloud بود که توسط ۶۱.۵ درصد از کاربران مورداستفاده قرار می‌گرفت. پس‌ازآن گوگل درایو با حدود ۳۰.۴ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. سرویس فضای ابری نیور خدمات پلتفرم فناوری اطلاعات مانند ذخیره‌سازی، مشاوره زیرساخت فناوری اطلاعات، مراکز داده، شبکه‌ها و امنیت را ارائه می‌دهد. برخلاف سایر سرویس‌های ابری شرکت‌های خارجی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، نیور کلود خدمات خود را به زبان کره‌ای پشتیبانی می‌کند. بر اساس خدمات بومی‌سازی شده آن‌ها، درآمد نیور از بخش سرویس ابری در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. (Yoon, ۲۰۲۲)

با توجه به روند‌های جهانی فناوری اطلاعات، مانند دیجیتالی شدن و توسعه دورکاری، ضریب نفوذ خدمات ابری در کره جنوبی در دهه گذشته به‌شدت رشد کرده است. کاربران کره‌ای عمدتاً از خدمات ابری برای مدیریت داده و اطلاعات استفاده می‌کنند. فضا‌های ابری برای اهداف تجاری و همچنین اهداف شخصی قابل‌استفاده هستند. در مورداستفاده شخصی، بیشتر کاربران در دهه بیست و سی‌سالگی بودند؛ چراکه از خدمات ابری برای ذخیره عکس یا اسناد به‌صورت آنلاین استفاده می‌کردند. ازآنجایی‌که ابر‌ها یک سرویس دیجیتال فشرده هستند، ممکن است برای دسترسی و استفاده از آن به سواد دیجیتال نیاز باشد. این موضوع باید یک مشکل بالقوه برای جمعیت سالمند در نظر گرفته شود.




شرکت کاکائو

کاکائو تاک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در کره جنوبی است که ۹۶ درصد از بازار پیام‌رسانی رسانه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است. این برنامه در هرماه حدود ۵۳ میلیون کاربر فعال دارد که ۴۷ میلیون آن کره‌ای هستند. (Jobst, statista.com, ۲۰۲۲)
امروزه خیلی از پیام‌رسان‌ها مانند لاین، در حال تبدیل به یک پلتفرم و یک سوپر اپلیکیشن هستند که کاکائوتاک نیز جزء همین دسته است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت معروف Daum در کره جنوبی، خدمات بسیاری به این پیام‌رسان افزوده‌شده که همین امر کاربران بسیاری را به سمت آن‌ها جذب کرده است.

یکی از ویژگی‌های جالب کاکائو تاک که مانور بسیاری در تبلیغات بر روی آن انجام می‌دهند، قابلیتی بانام گفتگوی آزاد است. این قابلیت می‌توان گفت همان گروه است با این تفاوت که برای عضویت در آن و گفتگو با دیگران، نیازی به داشتن شماره تلفن همراه آن‌ها نیست و حداکثر می‌توانند ۵۰۰ عضو داشته باشند.
در این پیام‌رسان همانند برنامه وایبر، مینی‌گیم‌هایی برای سرگرمی و رقابت با دیگران نیز وجود دارد. این برنامه سرویس‌های مختلف ازجمله سفارش غذا، سفارش تاکسی و نمایش انیمه را نیز پشتیبانی می‌کند.

پیام‌های ارسال‌شده در کاکائو تاک به‌طور متوسط به ۱۱ میلیارد در روز می‌رسد. کره‌ای‌ها کاربران پرمصرف اینترنت و رسانه‌های اجتماعی هستند و زمان زیادی را صرف چت و گفتگو می‌کنند. این پیام‌رسان برنامه موردعلاقه آن‌ها برای چت کردن در مترو یا حتی بحث در مورد تجارت است.
این برنامه کاملاً با محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های غربی (واتس‌اپ و مسنجر) متفاوت بوده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.

کانال کاکائو که قبلاً به‌عنوان "Plus Friends" شناخته می‌شد به برند‌ها این امکان را می‌دهد که صفحه‌ای در کاکائو تاک داشته باشند و در آن می‌توانند اعلان اضافه کرده و پیام‌های مستقیم را برای دنبال کنندگان خود ارسال کنند. این سرویس برای برند‌ها رایگان است و آن‌ها می‌توانند مانند یک دوست با کاربران تعامل داشته باشند. همچنین می‌توانند محتوای تبلیغاتی، تخفیف‌ها و پیام‌هایی را برای کاربر ارسال کنند.

پیامک هوشمند کاکائو تاک سرویسی است که به مشتریانی که به صفحه کاکائو شما علاقه‌مند هستند پیام ارسال کرده و به‌صورت خودکار پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را بسته به سن، جنسیت و مکان انتخاب کنید تا پیام‌ها و تبلیغات سفارشی را برای آن‌ها ارسال کنید.

پلتفرم بازاریابی بیزبورد یک میکرو سرویس است که در سال ۲۰۱۹ در برنامه کاکائو تاک راه‌اندازی شد و به‌عنوان یک کانال فروش سراسری عمل می‌کند که به موجب آن کاربران می‌توانند محصولات را مستقیماً بر اساس تبلیغات انتخاب کنند. بیزبورد همچنین به‌عنوان یک ابزار CRM جهت ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی کاربر عمل می‌کند.

کاکائو تاک نیز یک پلتفرم رسانه اجتماعی تصویر محور می‌باشد که توسط کاکائو تاک ایجادشده و به کاربران امکان می‌دهد عکس‌ها و افکار خود را تبادل کنند. این برنامه روی درصد بسیار بالایی از تلفن‌های همراه کره‌ای‌ها نصب‌شده است. عمده کاربران آن زنان بیست‌تا چهل‌ساله هستند. ویرایش عکس، وبلاگ نویسی، هشتگ‌ها، و فید خبری با پشتیبانی تبلیغات، همه عناصر مهمی از این اپلیکیشن محسوب می‌شوند.
به‌علاوه شرکت کاکائو خدمات پرداخت خود را زودتر از نیور راه‌اندازی کرد و کاربران زیادی را از این طریق جذب کرد.

پلتفرم‌های بین‌المللی

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

 

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی در کره جنوبی بوده و با حدود ۳۱ درصد، بیشترین استفاده را در بین سایر رسانه‌های اجتماعی خارجی ارائه‌شده در این کشور دارد. با افزایش کاربران اینستاگرام به‌طور مداوم، تعداد کاربران فیس بوک در این کشور کاهش‌یافته است. به نظر می‌رسد اینستاگرام بیشتر مورد استقبال افراد زیر ۳۵ سال قرارگرفته و سهم کاربران فعال پس‌ازاین سن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. فیس بوک با حدود ۱۳ میلیون کاربر کره‌ای، در بین کاربران مرد محبوبیت بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارد. تلگرام و لاین هردو با حدود ۷ درصد، کمترین سهم را میان رسانه‌های اجتماعی مورداستفاده در کره جنوبی دارا هستند.

در کره جنوبی یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم «بین‌المللی» شبکه اجتماعی است. کره‌ای‌ها تقریباً ۳۹ ساعت در ماه یوتیوب تماشا می‌کنند. ازآنجاکه این کشور به دلیل لوازم‌آرایشی، مد، کی پاپ و درام‌های کی پاپ معروف است، تنوع این کشور به بازاریاب‌ها این امکان را می‌دهد تا با رهبران کلیدی و اینفلوئنسر‌هایی از صنایع دیگر جهت ایجاد تاکتیک‌های خاص بازاریابی یوتیوب برای مصرف‌کنندگان محلی همکاری کنند.
(Lebow, ۲۰۲۲)

پرونده / بررسی سرویس‌های بومی کره جنوبی، موتور‌های جستجو و پیام‌رسان‌ها

بومی‌سازی

در دنیای مدرن، پلتفرم‌های آنلاین به محلی برای شبکه‌های مختلف اقتصادی و تراکنش بین افراد و گروه‌ها تبدیل‌شده‌اند. در ۲۷ آگوست ۲۰۲۰، نیور و کاکائو، پلتفرم‌های پیشرو کره جنوبی بودند که در رتبه‌های سوم و هفتم در ارزش بازار سهام کره قرار گرفتند و از شرکت‌هایی مانند شرکت هیوندای موتور پیشی گرفتند.

همچنین نمی‌توان تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ را در تقویت این پلتفرم‌ها در بازار‌های سهام کره جنوبی نادیده گرفت. اقتصاد پلتفرم‌های کره درنتیجه استراتژی دولت به‌منظور ایجاد رشد و غلبه بر بحران اقتصادی توسعه‌یافته است. دولت با تأمین مالی پلتفرم‌ها، به آن‌ها این فرصت را بخشید که در بحران اقتصادی پیشرفت کنند. پورتال‌های کره‌ای با پورتال‌های اینترنتی معمولی که قرار است به‌عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به اینترنت و پیمایش به سایت‌های دیگر خدمت کنند، متفاوت هستند.

کاکائو و نیور ایمیل، خدمات اجتماعی آنلاین، اخبار، وب‌تون‌ها و سایر محتوا‌ها را برای جلوگیری از انتقال کاربران به سایت‌های دیگر ارائه کردند. این پلتفرم‌ها به‌شدت سعی کردند تعداد کاربران و بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند. آن‌ها با تلاش برای افزایش زمان استفاده و بازدید کاربران از سایت و پلتفرم خود، سعی در جذب سرمایه‌گذار‌ها برای امور تبلیغاتی داشتند. (Kyung-Pil, ۲۰۲۲)


نتیجه‌گیری

امروزه پلتفرم‌های نیور و کاکائو به حاکمان واقعی دنیای آنلاین در کره جنوبی تبدیل‌شده‌اند. در نظر گرفتن فعالیت‌های آنلاین ازجمله روابط اجتماعی، خریدوفروش، گذران اوقات فراغت و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی بدون پلتفرم‌های نیور و کاکائو، دشوار است. علاوه بر این آن‌ها قدرت کنترل بازار رسانه‌ای و ایجاد تغییر در محصولات فرهنگی را در دست دارند. این شرکت‌ها باوجود حمایت دولتی توانستند در بحران اقتصادی کره پیشرفت کرده و پس از حدود یک دهه به غول‌های اقتصادی تبدیل شوند و راه را بر پلتفرم‌های خارجی همچون گوگل، یاهو، تلگرام و آمازون ببندند.

_______________________________

فهرست منابع:

- Chang, S. (2022, November 13). Search Engine Market Share in Korea 2022. Retrieved from interad.com: https://www.interad.com/en/category/insights/korean-search-engine-market-share.html
- Jobst, N. (2022, March 3). Retrieved from statista.com: https://www.statista.com/statistics/746249/south-korea-kakaotalk-monthly-active-users/
- Jobst, N. (2022, May 2). South Korea's Naver Corporation - statistics & facts. Retrieved from statista.com: https://www.statista.com/topics/8076/naver-corporation-of-south-korea/?#topicHeader__wrapper
- Kyung-Pil, K. (2022). The rise and development of the platform economy in South Korea. International Journal of Asian Studies, 15.
- Lebow, S. (2022, May 13). KakaoTalk is the most popular messaging app in South Korea by a massive margin. Retrieved from insiderintelligence.com: https://www.insiderintelligence.com/content/kakaotalk-most-popular-messaging-app-south-korea-by-massive-margin
- Yoon, J. S. (2022, October 13). Most popular cloud servises South Korea 2021. Retrieved from statista.com: https://www.statista.com/statistics/991898/south-korea-most-popular-cloud-services/