Gerdab.IR | گرداب

برنامه وزارت خارجه آمريكا براي توجيه 150 خبرنگار از 125 كشور جهان

تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹

معاون ديپلماسي عمومي كلينتون، گفت: «اطلاع‌رساني از وظايف شما است، اما در عين حال اين قدرت را داريد تا به مخاطب خود مسائلي را نيز القا کنید.»

جوديت مك هيل معاون ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا در برنامه سالانه "ادوارد آر.مورو‌" و در حضور 150 خبرنگار از 125 كشور بر فرهنگ آمريكا و ارزش‌هاي زندگي آمريكايي تأكيد كرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "وزارت امور خارجه ايالات متحده" در گزارشي جزئيات و حواشي سخنراني "جوديث اي. مك‌هيل" (Judith A. McHale)، معاون ديپلماسي عمومي وزارت امورخارجه آمريكا در نشستي با شركت كنندگان در برنامه "ادوارد آر. مورو" (Edward R. Murrow)، ويژه خبرنگاران پرداخته است.

مك هيل در آغاز نشست خود اظهارداشته است: «بسيار خرسندم كه از طرف وزارت امور خارجه آمريكا به شما مدعوين دور پنجم برنامه ادوارد آر. مورو ويژه خبرنگاران رسماً خوشامد بگويم.»

وي افزوده است: «مي‌دانم كه به عنوان يك خبرنگار بيشتر دوست داريد سؤالاتي كه ذهن شما را مشغول كرده طرح نموده و پاسخ آنها را دريافت كنيد. از اين‌رو، مايلم تا چند دقيقه‌اي از وقت جلسه را به سوالاتي اختصاص دهم كه ممكن است به ذهنتان خطور كند. اينكه چرا دولت ايالات متحده آمريكا برنامه مورو را براي خبرنگاران خارجي ترتيب داده و بر روي آن سرمايه‌گذاري مي‌كند، علت انتخاب شما چه بوده و از شما در هفته‌هاي آتي چه انتظاري داريم؟ و اينكه چرا از اين برنامه با عنوان ادوارد مورو نام مي‌برند.»

معاون ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا در ادامه سخنراني خود گفت: «اجازه دهيد كه با سوال آخر شروع كنم. ادوارد مورو يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي تاريخ خبرنگاري در آمريكا است. وي در عرصه خبرنگاري صدا‌ و سيما فردي پيشگام بود، از پخش گزارشات راديويي بر فراز پشت‌بام‌هاي لندن در زمان جنگ جهاني دوم گرفته تا گزارشات جسورانه خود در تلويزيون پيرامون برخي از غامض‌ترين موضوعات سياسي دهه 1950. مورو نشان داد كه چگونه مي‌توانستند از "رسانه خبري" دوران حرفه‌اي او براي پوشش كامل، دقيق و به‌موقع اخبار براي ملت آمريكا بهره ببرند.»

وي افزود: «مورو همچنين پس از سال‌ها تجربه خبرنگاري خود به عنوان معاون مدير موسسه آموزش بين‌المللي گرفته تا در مقام مديريت بخش ديپلماسي عمومي سازمان اطلاعات آمريكا در دوران رياست جمهوري "جان اف. كندي " (John F. Kennedy) به اهميت تعامل و درك بين‌المللي پي برد.»

مك هيل در پاسخ به اين پرسش كه علت برگزاري اين برنامه چيست، يادآور شد: «پاسخ به اين پرسش ساده، اما در عين حال مهم است پنج سال قبل وزارت امور خارجه برنامه تبادل نظر مورو را آغاز كرد، زيرا به اين نتيجه رسيد كه آزادي مطبوعات و فعاليت خبرنگاري از اركان مهم هر جامعه موفق هستند كه مطمئناً بدون وجود شما معنايي نخواهد داشت يعني خبرنگاراني كه از مهارت، منابع و مهم‌تر از همه  تعهد برخوردارند تا اخباري را به اطلاع مخاطب خود برسانند كه شايسته آنها است و بايد از آن آگاه شوند

معاون ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا در ادامه با اشاره به سخنان "هيلاري كلينتون"، وزير امور خارجه بيان داشت: «آزادي مطبوعات براي يك جامعه شهروندي قدرتمند، مسئوليت‌پذيري دولت و توسعه اقتصادي پايدار حياتي است. آنجا كه رسانه مستقل در معرض تهديد قرار گيرد، حكومت مسئول و آزادي بشر تضعيف مي‌شود.»

وي با بيان اينكه حرفه شما سخت و دشوار است و اين مسئله ناشي از اهميت كار شما براي مخاطبان، جوامع و كشورهاي مختلف است، گفت: «شما با اطلاعاتي كه ارائه مي‌كنيد و نيز رعايت اصل بي‌طرفي در ماموريت‌هاي خود- از گزارش زنده بحران‌ها و مناقشات گرفته تا گزارشات فرهنگي، اجتماعي و عمومي- مخاطب خود را توانمند مي‌سازيد. اطلاع‌رساني از وظايف شما است، اما در عين حال اين قدرت را داريد تا به مخاطب خود مسائلي را نيز القا کنید.»

مك هيل افزود: «همانگونه كه احتمالاً مستحضريد، من خود از بطن جهان رسانه پا به دنياي سياست گذاشته‌ام به طوري‌كه نقش عمده‌اي در تاسيس و مديريت شركت "ديسكاوري كامونيكيشنز" (Discovery Communications) داشتم. وظيفه اين شركت، اطلاع‌رساني به عامه مردم در گوشه و كنار جهان بود تا به آنها كمك كند دنياي پيرامون خود را بشناسند. همواره بر اين اعتقاد بودم كه ما، خبرنگاران، در دنياي رسانه به معناي واقعي كلمه مسئوليتي "خطير" بر عهده داريم.»

معاون ديپلماسي عمومي كلينتون در ادامه يادآور شد: «همانگونه كه مردم براي كسب اطلاعات دقيق و بي‌غرض چشم به ما دوخته‌اند، پس هر آنچه را كه در توان داريم بايد انجام دهيم تا به آنها ثابت كنيم از انتظاراتشان كاملاً آگاه هستيم، زيرا آنچه كه مي‌نگاريم، به زبان مي‌آوريم و عمل مي‌نمائيم مطمئناً بر تصميمات آنها در مورد زندگي خويش، خانواده، جامعه و كشورشان تاثيرگذار خواهد بود.»

به گفته مك هيل، ادوارد آر. مورو به آزادي مطبوعات در جامعه اعتقاد راسخي داشت و معتقد بود كه گزارشات خبري بايد در نهايت صداقت و درستي به اطلاع مردم رسانده شوند. وي بر اين باور بود كه واژه‌ها اهميت فراوان دارند و زماني كه قرار بود گزارشي مستند ارائه کند، خود را از قبل آماده هرگونه موضع‌گيري مي‌كرد. از اين‌رو، وي توانست تاثيري شگرف و عميق بر حرفه، كشور و جهان داشته باشد. مورو زماني فلسفه كاري خود را اينگونه جمع‌بندي نمود: «براي آنكه بتوانيد مخاطب خود را متقاعد کنید بايد باورپذير باشيد، براي آنكه باورپذير باشيد بايد خوشنام و معتبر باشيد و براي آنكه خوشنام و معتبر باشيد، بايد صادق باشيد.»

اين ديپلمات آمريكايي با ابين اينكه تحقق اين هدف، مسئله ساده‌اي نيست و بسياري از ما خبرنگاران در كشورهاي شما با تهديدات جدي روبرو هستيم، تصريح كرد: «از زمان نامگذاري روز جهاني آزادي مطبوعات در سال 1948 تا به حال بيش از 700 خبرنگار كشته شدند. تنها مرگ يك سوم از اين افراد به خطرات ناشي از پوشش خبري مناطق جنگي ارتباط داشت، حال آنكه اكثر قربانيان از گزارشگران محلي بودند كه موضوعاتي از قبيل جرائم، فساد و امنيت ملي را در كشورهاي متبوع خود پوشش مي‌دادند.»