Gerdab.IR | گرداب

هشدار آمریکا به چین / حق فروش فناوری به روسیه را ندارید

هشدار آمریکا به چین / حق فروش فناوری به روسیه را ندارید
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد واشنگتن از تحریم شرکت‌های چینی که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، ترسی نخواهد داشت.

به گزارش گرداب، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری در کنفرانسی اظهار کرد: مقامات آمریکا، مستقیما سراغ شرکت‌ها و موسسات مالی چینی رفته و برای آن‌ها روشن می‌کنند که آماده ایم در صورتی که آن‌ها حمایت مادی برای روسیه فراهم کنند، این شرکت‌ها را تحریم کنیم.

آدیمو در آستانه سخنرانی در شورای روابط خارجی که بر رویکرد آمریکا برای منزوی کردن اقتصاد روسیه یک سال پس از حمله به اوکراین تاکید خواهد کرد، گفت: شرکت‌های چینی باید بین فعالیت در کشور‌های متحد ما که ۵۰ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و انجام کسب و کار با روسیه که هر روز منزوی‌تر از قبل می‌شود، انتخاب کنند.

این تحریم‌ها تاثیر مخربی بر صادرات گاز روسیه و واردات کالا‌های فناوری داشتند، اما توانایی پوتین برای ادامه جنگ را به شکل جدی تضعیف نکرده‌اند. آمریکا کشور‌هایی که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها از طریق نادیده گرفتن آن‌ها یا تسهیل صادرات از طریق کشور‌های دیگر، کمک می‌کنند را تحت فشار قرار خواهد داد.

طبق اظهارات از پیش تهیه شده، آدیمو خواهد گفت که ما شاهد الگو‌های نگران کننده در کشور‌های متعدد از جمله همسایگان روسیه هستیم که در آنجا، کرملین روابط مالی و تجاری خود را در پی بسته شدن بازار‌های دیگر، عمیق‌تر کرده است. آمریکا با بانک‌ها و شرکت‌ها در تماس است تا به آن‌ها هشدار دهد در معرض ریسک قطع دسترسی به سیستم‌های مالی آمریکا و شرکایش قرار دارند.

اظهارات آدیمو، منعکس کننده چالشی است که آمریکا در تلاش برای متقاعد کردن بعضی از اقتصاد‌های بزرگ جهان مانند چین، برزیل، اندونزی و هند در خصوص عدم همکاری با روسیه با وجود این استدلال غرب که روسیه حاکمیت اوکراین را نقض کرده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شده، با آن روبروست.

هرچند آدیمو اذعان دارد که اقتصاد روسیه بهتر از حد انتظار ظاهر شده است، اما طبق متن از پیش منتشر شده، خواهد گفت که سقف قیمت برای صادرات انرژی روسیه، سیستم مالی کشور را تحت فشار قرار می‌دهد.

طبق متن سخنرانی آدیمو، روسیه بیش از ۹۰۰ هزار قطعه تجهیزات نظامی را در طول جنگ از دست داده و قصد دارد آن‌ها را جایگزین کند. همچنین ۴۰ درصد از تراشه‌هایی که روسیه از چین دریافت می‌کنند، معیوب هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قرار است آدیمو بگوید کنترل‌های صادراتی و تحریم‌های آمریکا، همچنان مانع از دسترسی روسیه به تجهیزات مورد نیاز برای جبران این ضرر‌ها خواهد شد. تحریم‌های آمریکا، استفاده از منابع باقی مانده که روسیه می‌تواند برای پرداخت پول تسلیحات مورد نیازش، به آن‌ها دسترسی پیدا کند را دشوارتر می‌کند.