Gerdab.IR | گرداب

چگونه از خطرات هوش مصنوعی اجتناب کنیم؟

چگونه از خطرات هوش مصنوعی اجتناب کنیم؟
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

کاربران هوش مصنوعی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول آنهایی که هوش مصنوعی را به مثابه تهدیدی برای شغل، عدم شفافیت، افشا اطلاعات محرمانه می دانند و دسته دوم افرادی اند که هوش مصنوعی را برای کمک به اطمینان از دقت، انطباق با مقررات و عدم وجود انحراف، مفید می دانند.

به گزارش گرداب، مصرف‌کنندگان پیشرو در هوش مصنوعی، ریسک های بالقوه را مدیریت می‌کنند و به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنند.

نگرانی‌هایی که در رابطه با میزان ریسک وجود دارد، در پذیرش هوش مصنوعی وقفه ایجاد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که مدیریت فعال ریسک‌های هوش مصنوعی، مزایای فناوری‌ها را برای سازمان‌ها افزایش می‌دهد.

چگونه از خطرات هوش مصنوعی اجتناب کنیم؟

هنگامی که در تحقیقات اخیرDeloitte State of AI در سازمان‌ها از مصرف‌کنندگان هوش مصنوعی در مورد بزرگ‌ترین چالش‌های پذیرش هوش مصنوعی در سازمان‌شان پرسیده شد، «مدیریت خطرات مرتبط با هوش مصنوعی» در صدر فهرست قرار گرفت که با چالش‌های یکپارچه‌سازی اعضاء و داده‌ها و دیگر مشکلات در پیاده‌سازی هم‌تراز بود.

در عین حال که نگرانی‌ها زیاد هستند، اقدام برای بهبود ریسک‌ها آهسته است (کمتر از یک سوم سازمان‌ها بیش از سه فعالیت برای مدیریت ریسک هوش مصنوعی انجام می‌دهند) و کمتر از چهار نفر از هر ده مصرف‌کننده گزارش داده‌اند که سازمان‌شان برای طیف وسیعی از خطرات هوش مصنوعی که ممکن است دچارشان شوند، کاملا آماده است.

برای بررسی این که آیا مدیریت فعال ریسک‌های هوش مصنوعی دارای مزیت قابل توجهی است یا خیر، ما دو گروه از مصرف‌کنندگان هوش مصنوعی را با هم مقایسه کردیم که هرکدام به شیوه‌ی متفاوتی با این خطرات برخورد می‌کنند. رهبران مدیریت ریسک (11%) بیش از سه روش مدیریت ریسک هوش مصنوعی را انجام می‌دهند و مدیریت ریسک هوش مصنوعی خود را با بقیه‌ی تلاش‌های سازمان‌شان برای مدیریت ریسک هماهنگ می‌کنند.

دوست‌داران این صنعت که فقط از روی علاقه کار را دنبال می‌کنند (51%)، با این که حداکثر سه روش مدیریت ریسک هوش مصنوعی را انجام می‌دهند، اما آن‌ها را با تلاش‌های مدیریت ریسک گسترده‌تر همسو نمی‌کنند.

رهبران بر این باورند که هوش مصنوعی اهمیت استراتژیک بیشتری برای تجارت آن‌ها دارد. چهل درصد آن‌ها هوش مصنوعی را امروزه برای تجارت خود بسیار مهم می‌دانند، در مقابل فقط 18% از علاقه‌مندان به صنعت این عقیده را دارند. انتظار می‌رود ظرف دو سال این اعداد به ترتیب به 63% و 36% افزایش یابند. به نظر می‌رسد تمرکز قوی بر مدیریت فعال خطرات هوش مصنوعی بسیار جوابگو و تاثیرگذار است.

رهبران مدیریت ریسک:
• نگرانی‌های سطح پایین‌تر در مورد طیف وسیعی از خطرات بالقوه هوش مصنوعی را گزارش می‌دهند. این خطرات می‌تواند شامل شکست‌های هوش مصنوعی که بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد، واکنش منفی مشتریان، واکنش‌های منفی کارکنان، احتمال از دست دادن شغل، عدم شفافیت و مسائل اخلاقی باشد.

• احتمال کمی وجود دارد که رهبران گزارش دهند سازمان‌شان به دلیل خطرات نوظهور، پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی را عقب انداخته است. همان‌طور که شکل نشان می‌دهد، 58% از افراد دوست‌دار صنعت که به طور تفننی کار می‌کنند، این را گزارش می‌کنند و در مقابل فقط 41% از رهبران این کار را انجام می‌دهند.

• سعی می‌کنند پیشروی‌هایی بزرگ‌تر از رقبا داشته باشند. 46% از رهبران گزارش می‌دهند که هوش مصنوعی به آن‌ها کمک می‌کند پیشرفت قابل توجهی نسبت به رقبا داشته باشند. درحالی که فقط 20% از دوست‌داران صنعت این روش را به کار می‌گیرند.

کاربرد‌ها برای مدیران
مصرف‌کنندگان هوش مصنوعی بهتر است از رهبران مدیریت ریسک تقلید کنند. برای خطرات هوش مصنوعی رویکردی فعال داشته باشید. در نظر بگیرید که سازمان شما چه فعالیت‌های مدیریت ریسکی را برای هوش مصنوعی انجام می‌دهد و آیا فعالیت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

مدیریت ریسک هوش مصنوعی را یکپارچه کنید. مدیریت ریسک هوش مصنوعی را با بقیه‌ی تلاش‌های مدیریت ریسک در سازمان خود هماهنگ کنید و تمرکز متخصصان مدیریت ریسک خود را برای گنجاندن هوش مصنوعی بالا ببرید.

ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ برای مشکلات هوش مصنوعی، به نوبه‌ی خود ممکن است بتوانند موقعیت رقابتی شغل خود را با گنجاندن مدیریت ریسک به عنوان یکی از خدمات‌شان بهبود بخشند. پیشنهاد می‌کنیم مدیریت ریسک خود را تقویت کنید: برای کمک به اطمینان از دقت، انطباق با مقررات و عدم وجود انحراف، مطمئن شوید که سیستم‌های هوش مصنوعی خود را به طور منظم حسابرسی و آزمایش می‌کنید. با کاهش ریسک برای مشتریان خود، می‌توانید موقعیت بهتری برای به دست آوردن اعتماد مشتری داشته باشید.

با مدیریت فعال خطرات بالقوه هوش مصنوعی، مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان به طور یکسان باید شانس خود را برای پیشرفت و سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی افزایش دهند.