Gerdab.IR | گرداب

استفاده از فضای مجازی در راستای تمدن‌سازی برای آینده

استفاده از فضای مجازی در راستای تمدن‌سازی برای آینده
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

احسان کیانخواه، پژوهشگر فضای مجازی گفت: فضای سایبری به مثابه ظرفی برای تمدن آینده است ما باید بتوانیم در راستای تمدن سازی از فضای سایبری استفاده کنیم.

به گزارش گرداب، احسان کیانخواه، پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به معرفی دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی گفت: توقعی که از این جایگاه می‌رود نگرش حکمی در حل مسائل است. حکمت غرق نشدن در ظاهر و پوسته و دستیابی به ذات پدیده و فهم حقیقت شیء است. مرکز ملی فضای مجازی دستگاه اجرایی و دوره‌ای نیست. جایگاهی است که باید برای نظام و نظام‌سازی بماند، رشد یابد و بنیان‌ها را درون‌زا کند.

احسان کیانخواه بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی باید نقطه کانونی در تصمیم گیری‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی باشد و اصلی‌ترین کاری که دبیر باید انجام دهد شکل دهی به این اقتدار ساختاری در دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های متنوع مجازی اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست، دیپلماسی و حوزه‌های فناورانه است۔

وی افزود: سایبر با فرهنگ و ارزش درهم تنیده شده است. ساحت عالم‌گون سایبری ساحتی عظیم و گره خورده با حالات و عوالم فردی و اجتماعی جامعه است لذا ساخت سایبری به جهادی حکمت بنیان نیاز دارد.

وی افزود: لازمه این کار رصد و اکتشاف تحولات آینده با نگاه مبتنی بر پیشرفت است. باید ساختار‌ها را با هم هماهنگ و یک همراهی و همگامی منسجمی در همه دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرد. همچنین رصد و ساخت آینده‌ای مبتنی بر ارزش‌های خودمان باید مد نظر قرار گیرد.

پژوهشگر فضای مجازی در خصوص باید‌ها و نباید‌های شورا و مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: از همه موثرین و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات و فضای سایبری باید استفاده شود. لازمه ساخت آینده، شکل دهی به این جمع‌ها است و دبیر باید بتواند با جمع‌های مختلف ارتباط برقرار ارتباط کند و در تصمیماتش نظر دیگران را مؤثر بداند۔

کیانخواه در ادامه گفت: هماهنگی با بخش خصوصی و دولتی باید برقرار باشد و مهمترین مساله این است که فضای سایبر، صرفاً فناوری اطلاعات نیست. دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی باید به این نکات توجه کند و از نگرش‌های بخشی جلوگیری کند۔

کیانخواه با تاکید بر اینکه باید همه قوانین و مقررات حوزه فضای مجازی در راستای مصوبات شورا و این مرکز فرماندهی سایبری باشد، گفت: قوه مجریه و قوه قضائیه باید همه ساختار‌ها و دستورالعمل‌هایشان را به نفع اجرایی شدن مصوبات شورای عالی اصلاح و پایش کنند موضوعی که در آن غفلت شده است. یعنی مجلس بودجه تصویب می‌کند، اما همچنان نگاهش، نگاه بخشی است لذا قوانین باید به نفع مصوبات شورا اصلاح شود۔

پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: تصویری روشن از آینده سایبری ایران نداریم یعنی نمی‌دانیم به کدام سمت پیش می‌رویم. در حالی که آینده باید مبتنی بر ارزش‌هایمان بازآرایی شود. ما نه آینده مشخصی داریم و نه فناوری که می‌سازیم گویای ارزش‌های ما است۔

کیانخواه با اشاره به ساختار مرکز ملی فضای مجازی افزود: ساختار معاونت‌های مرکز گویای عملیات واقعی مرکز است درنتیجه ساختار سازمانی مرکز باید اصلاح شود و دوم اینکه مرکز به یک مجموعه پژوهشی چابک برای عمل نیاز دارد. نکته سوم این است که مرکز باید مرجع تمام ساختار‌ها و دستگاه‌های خصوصی، عمومی و دولتی در راستای رسیدن به سرآمدی باشد.

وی همچنین گفت:فضای سایبری به مثابه ظرفی برای تمدن آینده است ما باید بتوانیم در راستای تمدن سازی از فضای سایبری استفاده کنیم.