Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات درمانی

پرونده/ تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات درمانی
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲

کادر درمان در محیط‌های مراقبت از بیماران مسئولیت‌های متنوعی بر عهده دارند. پر واضح است که تجهیزات پزشکی توانایی انجام برخی از این مسئولیت‌ها را مانند درد و دل کردن با بیماران را ندارد، اما امروزه از دستاورد‌های هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها و یافتن راه‌حل‌های درمانی استفاده بسیار می‌شود.

به گزارش گرداب، یکی از زیرشاخه‌های مهم هوش مصنوعی، یادگیری ماشین نام دارد. در حوزه یادگیری ماشین، مهندسین با تغذیه مقادیر زیادی از داده‌های عددی و تصویری به برنامه خود آموزش می‌دهند که چگونه در مورد یک پدیده یا نتیجه یک وضعیت، حدس نسبتاً دقیقی بزنند؛ لذا به این طریق کادر درمان با داشتن تجهیزاتی که هوش مصنوعی روی آن‌ها پیاده‌سازی شده‌است می‌توانند تشخیص‌های درست‌تر و دقیق‌تری برای وضعیت بیماران خود داشته باشند.

مهندسین هوش مصنوعی به همراه کادر درمان با بررسی تشخیص‌های هوش مصنوعی و مقایسه آن‌ها با تشخیص‌های کادر درمان، به این نتیجه رسیده‌اند که هوش مصنوعی دقت عمل قابل توجهی داشته است و حتی در برخی موارد توانسته است از پزشکان نیز پیشی بگیرد!

علی هاشمی-رئیس و یکی از بنیانگذاران مرکز دیابت یکپارچه گلوکار در دبی- می‌گوید: «هوش مصنوعی در پزشکی کاربرد‌های مختلفی دارد. نکته مهم این است که چگونه از ابزار‌های متنوعی که هوش مصنوعی در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم تا به دستاورد‌هایی برسیم که برای تیم پزشکی دستیار پرکاربردی باشد. همچنین اگر پزشکان بینش علمی داشته باشند می‌توانند در تولید این محصولات مدرن به مهندسین کمک کنند»

دیابت یکی از بیماری‌های خطرناک و البته شایع در جهان است. این بیماری باعث افزایش قند خون می‌شود و لذا سطح بالای قند خون ناشی از این بیماری می‌تواند به سیستم عصبی، چشم و اندام‌های بدن به ویژه کلیه‌ها آسیب جدی وارد کند. امروزه به کمک تکنولوژی محصولاتی طراحی و تولید شده است که با پوشیدن آن‌ها اطلاعاتی را در مانیتور خود نمایش می‌دهند که به سرعت در تشخیص بیماری و درمان آن به ما کمک می‌کند؛ اندازه‌گیری سطح قند خون یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این محصولات است.

در بریتانیا، سرویس بهداشت ملی دستگاهی ارائه کرده است که می‌تواند افزایش سطح قند خون را بلافاصله هشدار دهد. دستگاه نظارت مداوم بر قند خون کمک شایانی به جامعه بیماران دیابتی کرده است و البته از ابتلای تعداد زیادی از مردم که پتانسیل این بیماری را دارند نیز جلوگیری می‌کند.

سالانه شاهد پیشرفت تکنولوژی و تولید تجهیزاتی هستیم که انسان‌ها می‌توانند با پوشیدن آن‌ها یا تعبیه کردن روی بدن خود، اطلاعات لحظه‌ای و دقیقی از وضعیت جسمی خود را در صفحات نمایش مشاهده کنند. پزشکان از این ابزار بهره بسیاری می‌برند و می‌توانند توانایی فوق‌العاده‌ای در زمینه پیشگیری از بیماری و درمان بیماران داشته باشند. امید است در ادوار آتی وضعیت سلامت جوامع بهبود روزافزون داشته باشد.

همانگونه که گفته شد یکی از خطراتی که بیماران دیابتی را تهدید می‌کند نابینایی است. افراد مبتلا به دیابت در صورتی که مدت زیادی تحت کنترل و نظارت پزشک قرار نگیرند به مرور به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می‌شوند که با تخریب شبکیه چشم فرد، احتمال نابینا شدن او را به وفور افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در زمینه تشخیص این بیماری به کمک پزشکان آمده است. مهندسین افتالموسکوپ مجهز به هوش مصنوعی تولید کرده‌اند که تشخیص این بیماری را تسهیل کرده است و در نتیجه احتمال نابینا شدن نیز کاهش میابد. دقت این دستگاه به اندازه انجام غربالگری توسط چشم پزشک است.

نکته قابل توجه دیگر این است که به طور کلی استفاده از تجهیزات هوش مصنوعی نسبت به بکارگیری انسان‌ها مقرون به صرفه است. جامعه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین توسعه این محصولات می‌تواند درمان و مراقبت‌های پزشکی را برای افراد بیشتری در سطح جهان، با هزینه کمتر فراهم آورد.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که سرعت توسعه هوش مصنوعی را در حوزه پزشکی کاهش می‌دهد، دسترسی به اطلاعات است. مهندسین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، برای آموزش دادن به نرم‌افزار‌ها و طراحی سیستم‌های خود به بانک اطلاعاتی وسیعی نیاز دارند که البته در اکثر کشور‌ها دسترسی به اطلاعات بیماران ممنوع است. البته بعد از شیوع بیماری کرونا در سطح جهان، تا اندازه‌ای اطلاعات بیماران بیش از پیش در دسترس قرار گرفت. بر اساس یک نظرسنجی در بریتانیا، بعد از همه‌گیری کرونا، تقریباً ۸۳ درصد مردم موافق به اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی خود بوده‌اند.

سخن پایانی

اندیشمندان زیادی در سطح جهان از زوایای مختلفی به پیشرفت تکنولوژی نگریسته‌اند. برخی از آن‌ها نسبت به اینگونه پیشرفت‌ها بدبین هستند و معتقدند در جهانی که ربات‌ها مسئولیتی را بر عهده بگیرند، بستر تکاپوی انسان‌ها مخدوش می‌شود. ما معتقدیم با استفاده کارآمدتر از دستاورد‌های مدرن تکنولوژی می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بهداشت و سلامت بهره بگیریم و جهان را به سمتی ببریم که رنج بشریت از بیماری و دیگر ناملایمتی‌ها کاسته شود.

________________________________

منبع: 

https://www.euronews.com/next/۲۰۲۲/۰۶/۲۰/how-artificial-intelligence-is-revolutionising-healthcare