Gerdab.IR | گرداب

با ضعيف‌تر شدن اسرائيل و آمريكا نفوذ ايران در خاورميانه بيشتر شده است

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹

با وجود گسترش شبكه نفوذ و در عين حال پيشرفت ايران به سمت هسته‌اي شدن، واشنگتن طوري رفتار مي‌كند كه انگار دليلي براي نگراني وجود ندارد.

محافل صهيونيستي به شدت نسبت به گسترش روابط كشورهاي منطقه با ايران به خاطر افزايش نفوذ جمهوري اسلامي ايران و ضعف مفرط آمريكا و اسرائيل احساس نگراني مي‌كنند.

به گزارش گرداب، روزنامه "جروزالم پست" در گزارشي ضمن تحليل جابه جايي ثقل قدرت از آمريكا و رژيم صهيونيستي به ايران در منطقه نوشت: «ملك عبدالله شاه اردن در سال 2004 در مورد گسترش نفوذ ايران در منطقه و فراگيري هلال شيعه از ايران به عراق و سوريه و لبنان هشدار داد، اما كسي به هشدارهاي وي در اين 6 سال توجه نكرد و اكنون واقعيت از بدترين ترس‌هاي وي نيز فراتر رفته است. نه تنها سوريه و لبنان تحت تاثير شديد ايران قرار گرفته، بلكه عراق، تركيه، قطر، غزه، عمان، يمن و افغانستان نيز خواسته يا ناخواسته اكنون جزء محورهاي شرارت قرار گرفته‌اند.»

اين روزنامه صهيونيستي افزود: «با وجود گسترش شبكه نفوذ و در عين حال پيشرفت ايران به سمت هسته‌اي شدن، واشنگتن طوري رفتار مي‌كند كه انگار دليلي براي نگراني وجود ندارد. در اسناد ويكي ليكس، استفان بيكرافت، سفير آمريكا در اردن، از نگراني عميق مقامات امان براي عدم صلاحيت دولت باراك اوباما به منظور اداره تهديد ايران خبر مي‌دهد.»

جروزالم پست همچنين مي‌نويسد: «ملك عبدالله در فوريه 2009 به جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا گفت كه سياست تعامل مستقيم آمريكا با ايران تنها باعث تعميق دودستگي‌هاي بين اعراب مي‌شود و كشورهاي بدون پشتوانه بيشتري در اثر اين وضعيت به اردوگاه ايران خواهند پيوست. از آن زمان تاكنون اوباما براي كنار زدن احمدي نژاد كار موثري نكرده و افزون بر اين، كاخ سفيد بر روي رزمايش‌هاي نظامي ايران در تنگه هرمز، پيشرفت برنامه هسته‌اي‌اش، تعميق اتحاد نظامي‌اش با تركيه و ونزوئلا و تشديد جنگ و رويارويي غيرمستقيم‌اش با نيروهاي تحت امر آمريكا در افغانستان نيز چشم خود را بسته است. آمريكايي‌ها همچنين وقتي ايران مانع از به قدرت رسيدن جناح هوادار واشنگتن بعد از انتخابات مجلس عراق شد و توانست نوري المالكي را در مقام‌اش ابقا كند، ساكت نشستند و كاري نكردند.»

اين روزنامه صهيونيستي با انتقاد از سران اسرائيل تاكيد مي‌كند: «آنها با رفتار خود به امثال ساركوزي اين پيام را مي‌رسانند كه اسرائيل ضعيف‌تر از فلسطين است بلكه محكوم به شكست است و دليلي براي حمايت از آن وجود ندارد. براي تحليل تلاش‌ها و پيكارهاي فعلي به منظور سلب مشروعيت از اسرائيل و به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطيني بايد اين امر را در ذهن داشت. اكنون احساسات ضداسرائيلي در دنيا پا گرفته و تصور مي‌شود اسرائيل آرماني از دست رفته است. از ديدگاه اين كشورها منافع آنها يا با كنار ايستادن و يا با ضعيف‌تر دانستن اسرائيل بهتر محافظت مي‌شود. نكته مهم‌تر اين است كه اروپا و اعراب ترجيح مي‌دهند كه به جاي حمله به ايران با اين كشور وارد معامله شوند. آنها تنها وقتي اسرائيل را مي‌خواهند كه پيروز ميدان باشد. اكنون ضعف اسرائيل باعث شده تا اردن از اين مرز بگذرد.»
 
منبع: کیهان