Gerdab.IR | گرداب

2010؛ سال رسوائي امنيتي دولت و شركت‌هاي فناوري اطلاعات آمريكا

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹

شركت امنيتي مك آفي هم با به روزرساني اشتباه ضدويروس خود در سال 2010 خبرساز شد. به روزرساني اشتباه اين ضدويروس باعث اختلال در عملكرد رايانه‌هاي هزاران كاربر خانگي و تجاري شد و به نارضايتي و عصبانيت آنها انجاميد.

سال 2010 از نظر امنيت ديجيتال، سال بسيار بدي براي دولت و شركت‌هاي بزرگ فناوري امريكايي مانند گوگل، سيسكو و مك آفي بود.

به گزارش گرداب به نقل از اينفوورلد، در سالي كه گذشت سايت‌هاي وابسته به دولت امريكا مانند ناسا و پنتاگون بارها و بارها مورد حمله قرار گرفتند و در يك مورد چيني‌ها موفق شدند با كنترل چند دقيقه‌اي ترافيك اين سايت‌ها حجم گسترده‌اي از اطلاعات آنها را به سرقت ببرند.

اين رويداد در تاريخ 8 آوريل اتفاق افتاد و چيني‌ها در عرض 18 دقيقه حجم بالايي از ترافيك اينترنت سايت‌هاي حساس دولتي امريكا را دزديدند و به سرورهايي در چين منتقل كردند. اين رسوايي حدود يك ماه قبل افشا شد و باعث سرشكستگي آمريكايي‌ها شد.

در ميان شركت‌هاي تجاري هم گوگل، مك آفي، سيسكو و AT&T بدترين وضعيت را داشتند. گوگل در ماه ژانويه سرقت حجم گسترده‌اي از اطلاعات مربوط به كاربران خود را پذيرفت. سرقت اين اطلاعات به خصوص از طريق سرويس پست الكترونيك جيميل صورت گرفته بود و اعتبار اين شركت را به شدت زير سوال برد. گوگل در اين مورد دولت چين را مقصر دانست. اما اين دولت هرگز اتهام ياد شده را نپذيرفت.

چندي بعد هم مشخص شد گوگل در زمان عكس برداري از خيابان‌‌هاي شهرهاي مختلف براي استفاده در سرويس نماي خياباني خود صدها مگابايت اطلاعات حساس و شخصي كاربران را از طريق شبكه‌‌هاي بي‌سيم مجاور جمع آوري كرده است. گوگل اين اقدام را غيرعمدي دانست. اما اين ادعا هرگز كاربران عصباني را قانع نكرد و دولت‌ها و شهروندان ده‌ها كشور اروپايي و برخي ايالات آمريكا در اين زمينه از گوگل شكايت كردند و از آن خواستند اطلاعات شخصي شهروندان را پاك كند. رسيدگي به ده‌ها پرونده در اين زمينه كماكان در جريان است.

اما شركت امنيتي مك آفي هم با به روزرساني اشتباه ضدويروس خود در سال 2010 خبرساز شد. به روزرساني اشتباه اين ضدويروس باعث اختلال در عملكرد رايانه‌هاي هزاران كاربر خانگي و تجاري شد و به نارضايتي و عصبانيت آنها انجاميد. بي‌دقتي در طراحي اين وصله به روز رسان منجر به از كار افتادن ويندوز و ظاهر شدن صفحه آبي معروف به Blue Screen of Death مي‌شد. حتي عذرخواهي و تخفيف‌هاي ويژه نتوانست از عصبانيت كاربران مك آفي بكاهد.

در نهايت هكرها در سال 2010 با نفوذ به سرورهاي شركت سيسكو توانستند به فهرست و اطلاعات شركت كنندگان در كنفرانس Cisco Live 2010 دست پيدا كنند. البته سيسكو اجازه نداد اطلاعات اين رسوايي به طور گسترده به خارج درز كند و به سرعت جلوي تداوم نشت اطلاعات را گرفت.
 
منبع: فارس