Gerdab.IR | گرداب

چت‌جی‌پی‌تی با پذیرش درخواست‌های ایتالیا از فیلتر خارج می‌شود

چت‌جی‌پی‌تی با پذیرش درخواست‌های ایتالیا از فیلتر خارج می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲

رگولاتوری ایتالیا اعلام کرده است تنها در صورتی که تا پایان ماه چت‌جی‌پی‌تی از درخواست‌هایش تبعیت کند، اجازه فعالیت به این ابزار هوش مصنوعی را می‌دهد.

به گزارش گرداب، آژانس حفاظت از داده‌های ایتالیا، نهاد قانون‌گذار حوزه مجازی این کشور که به تازگی چت‌جی‌پی‌تی را فیلتر کرده بود، اعلام کرد در صورتی که این ابزار هوش مصنوعی درخواست‌های این نهاد را بپذیرد، اجازه فعالیت مجدد به آن خواهد داد. شرکت اوپن‌ای‌آی مالک چت‌جی‌پی‌تی اعلام کرده است که از این تصمیم استقبال می‌کند.

این نهاد رگولاتوری با نام گرانات (Garante) دوهفته پیش به‌طور موقت این ابزار را به خاطر جمع‌آوری داده و سیاست‌های حریم شخصی مسدود کرده بود و سازندگان چت‌جی‌پی‌تی را به سیاست‌های جمع‌آوری غیرقانونی داده متهم کرده بود. «فقدان مبنای حقوقی برای جمع‌آوری گسترده و ذخیره سازی داده‌های شخصی به این ابزار امکان داده است تا از این طریق به آموزش الگوریتم‌هایی بپردازد که مبنای اصلی عملکرد این پلتفرم است».

شرکت اوپن‌ای‌آی پس از این تصمیم خود اقدام به متوقف کردن فعالیت‌های خود در محدوده جغرافیایی ایتالیا کرد و اعلام کرد که کاربرانی که حساب پرمیوم خریداری کرده‌اند، پولشان را برمی‌گرداند. اما حال نهاد رگولاتوری ایتالیا اعلام کرده است که درخواست‌های منسجم و مشخصی از این شرکت کرده است که باید تا انتهای ماه مورد پذیرش قرار گیرند. در این بیانیه آمده است:

«تنها در این صورت است که قانون‌گذار محدودیت‌های پیشین بر استفاده از داده‌های کاربران ایتالیایی را تعلیق می‌کند و چت‌جی‌پی‌تی دوباره می‌تواند در ایتالیا در دسترس باشد».

این نهاد اعلام کرده است که اوپن‌ای‌آی موظف است کاربران ایتالیایی را از «شیوه‌ها و منطق» پشت عمل پردازش داده‌هایی که برای اجرای چت‌جی‌پی‌تی ضروری است، آگاه کند. همچنین از اوپن‌ای خواسته است ابزارهایی فراهم کند که کسانی که داده‌هایشان مورد استفاده است – از جمله افراد غیرکاربر- بتوانند درخواست اصلاح داده‌های غیردقیق تولید شده توسط این محصول را داشته باشند و اصلاح این داده‌ها امکان‌پذیر باشد.

سامانه احراز هویت بر طبق سن

اوپن‌ای‌آی همچنین باید افراد غیرکاربر را قادر سازد به شیوه‌ای ساده و در دسترس علیه فرایند پردازش داده‌های شخصی آنها برای اجرای الگوریتم‌ها شکایت کنند.

در نهایت از این شرکت درخواست شده تا پایان ماه جاری میلادی، سامانه احراز هویت بر طبق سن ایجاد کند و مانع از دسترسی افراد کمتر از 13 سال شود.

اوپن‌ای‌آی در روز پنجشنبه از این اقدام قانون‌گذار ایتالیایی استقبال کرد. سخنگوی این شرکت به رویترز گفت: «ما خوشحالیم که نهاد ایتالیایی در تصمیم خود بازنگری کرده است و ما مشتاقیم تا با همکاری آنها بتوانیم چت‌جی‌پی‌تی را دوباره در دسترس کاربران ایتالیایی قرار دهیم».

ایتالیا نخستین کشور اروپای غربی است که به تحقیق و بررسی درباره عملکرد چت‌جی‌پی‌تی پرداخت؛ اما رشد سریع این ابزار باعث شده که رگولاتورها و قانون‌گذاران زیادی از سراسر دنیا توجهشان به این چت‌بات جلب شود.

آژانس حفاظت از داده‌های کشور اسپانیا نیز از نهاد ناظر حریم شخصی اتحادیه اروپا خواسته است تا به دغدغه‌های حریم شخصی پیرامون چت‌جی‌پی‌تی رسیدگی کند. نهاد ناظر اتحادیه اروپا، هیئت حفاظت از داده‌های اروپایی به تازگی یک کارگروه ویژه برای بررسی چت‌جی‌پی‌تی و سایر ابزارهای مشابه هوش مصنوعی راه انداخته است.