Gerdab.IR | گرداب

اف‌بی‌آی به دنبال شناسایی آثار هنری مسروقه با ابزارهای دیجیتال

اف‌بی‌آی به دنبال شناسایی آثار هنری مسروقه با ابزارهای دیجیتال
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲

اف‌بی‌آی به شناسایی آثار هنری دزدیده شده با ابزارهای دیجیتال کمک می‌کند.

به گزارش گرداب، اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) برنامه‌ای با نام «فهرستِ ملی آثار مسروقه» معرفی کرده است که با کمکِ کاربران آثار هنری دزدیده شده و مفقود شده از سراسر جهان را مکان‌یابی می‌کند.
برنامه تازه راه‌اندازی شده FBI در واقع یک پایگاه داده آنلاین است که بیش از 8،000 قطعه هنری دزدیده شده و دارایی مهم فرهنگی - از نقاشی‌های کلود مونه تا ویولن‌های استرادیواریوس و لامپ‌های تیفانی- را فهرست‌بندی می‌کند.

اف‌بی‌آی اعلام کرد: «جرائمِ مربوط به هنر و اموال فرهنگی - که شامل دزدی، کلاهبرداری و جعل، غارت و قاچاق در سطح داخلی و بین‌المللی می‌شود - یک مشکل جهانی است که سالانه میلیاردها دلار خسارت به جا می‌گذارد».
این برنامه برای کمک به تیمِ اختصاصی جرائم هنری FBI جهتِ تحقیق، بازیابی و بازگرداندن اشیاء میراث فرهنگی گمشده و دزدیده شده و بازگرداندن آثار هنری و اموال به صاحبان واقعی آنها و همچنین دستگیری افراد مسئولِ این جرائم طراحی شده است.

به گفته FBI آثارِ دزدیده شده، توسط سازمان‌های مجری قانون در ایالات متحده و سراسر جهان ارائه می‌شوند تا اطلاعاتشان در پایگاه داده این اپلیکیشن ثبت شود.
ایده این برنامه - که پس از معرفی وب سایت NSAF شکل گرفت- به این صورت بود که کاربران، پایگاه داده را در دستگاه های هوشمندِ خود در دسترس داشته باشند.

کالین چیلدرز از مسئولانِ برنامه جرائم هنری اف‌بی‌آی می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین تحولات NSAF در دسترس قرار گرفتنِ آن برای عموم بود».

چیلدرز می‌گوید: «اکنون که برنامه را به نسخه موبایلِ آن ارتقا داده‌ایم، می‌خواهیم به تلاش برای تبدیل آن به یک پلتفرم کاربرپسندتر ادامه دهیم».
اف‌بی‌آی گفت با استفاده از این برنامه -که در ابتدا در سال 1979 برای مجریان قانون و متخصصینِ هنری ایجاد شده بود- اکنون هر کسی می‌تواند مسروقه نبودنِ آثار هنری که مالکِ آنهاست یا قصد خریدشان را دارد، اعتبارسنجی کند.
پایگاه داده، به تنهایی علاوه بر تصاویر دیجیتال، توضیحات فیزیکی اموال مسروقه شامل هنرمند، عنوان، موضوع، مواد و ابعاد را فهرست می کند.

کاربران می توانند از امکانِ جستجوی رایگان برای یافتن اشیای مسروقه بر اساس مکان، توضیحات، نوع هنر و غیره استفاده کنند و همچنین اطلاعات را از طریق متن، ایمیل یا رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا ذخیره کنند.
اف‌بی‌آی گفت افراد یا نهادهایی مانند خانه‌های حراج، گالری‌ها، گروفروشی‌ها، کلکسیونرها، سرمایه‌گذاران، محافظانِ آثار هنری، موزه‌داران، مورخان هنر، موزه‌ها، بنیادها و مؤسسات آموزشی همگی تشویق می‌شوند از این خدمات استفاده کنند.

این اپلیکیشن همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا گزارش‌های خود را مستقیماً به تیم جرائم هنری FBI ارسال کند، تیمی که تا به امروز بیش از 20،000 قلم دارایی فرهنگی به ارزش بیش از 900 میلیون دلار را از زمان تشکیل تیم در سال 2004 بازیابی کرده است.

هر یک از مامورانِ تیم جرائم هنری برای یک منطقه جغرافیایی منصوب می‌شود، با استفاده از NSAF شواهد را دنبال می‌کند، به موزه‌ها، گالری‌ها، خانه‌های حراج و کلکسیونرها اطلاع رسانی می‌کند و گاهی اوقات در نقاطِ مختلف در سراسرِ جهان برای ردیابی اشیاء مستقر می‌شود.

هنگامی که یک شی بازیابی می شود، از پایگاه داده حذف می شود.
برای بازیابی بسیاری از آثار هنریِ مفقود که در NSAF ثبت شده‌اند نیز پاداش های نقدی در نظر گرفته می‌شود.
و اگر نگرانِ این هستید که عمه‌تان بفهمد که شما یک اثر هنری گرانبها که او به دیوارِ خانه اش زده است گزارش کرده‌اید ، باید بدانید که جای نگرانی نیست: تمام پیام های ارسال شده از طریق برنامه FBI رمزگذاری شده است و اطلاعات شخصی شما هرگز جمع آوری یا به اشتراک گذاشته نمی‌شود.