Gerdab.IR | گرداب

خواب مدعيان حقوق بشر

گزارشی تكان دهنده از شرايط زندانهای اسرائیل

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۹

بسياري از زندانيان در اين بندها عنوان كرده‌اند كه دچار پارانويا (جنون و هذيان گويي)، گرايش به حملات پرخاشگرانه جنون آميز و مشكلات بينايي شده‌اند.

يك موسسه حقوقي در فلسطين اشغالي، در گزارشي تكان‌دهنده از شرايط دلخراش و غير انساني حاكم بر بندهاي "ايزولاسيون" زندان‌هاي فلسطين اشغالي پرده برداشته است.
 
به گزارش گرداب، "موسسه وكلاي مدافع اسرائيل" (ايزرائيل بار اسوسييشن) با نام اختصاري "آي.بي.اي" (IBA) در گزارشي تكان‌دهنده، وضعيت رقت‌بار و غيرانساني بند "ايزولاسيون" (انزوا) در برخي زندان‌هاي رژيم صهيونيستي را شبيه "سياه چال" دانسته است.

اين گزارش كه اولين گزارش از نهادي خارج از زندان در سرزمين‌هاي اشغالي است، نيم نگاهي به شرايط دلخراش زندانياني كه از محل اصلي نگهداري زندانيان جدا شده و در بندي موسوم به "ايزولاسيون" نگهداري مي‌شوند، دارد.

به عنوان نمونه به بندهاي ايزولاسيون در زندان هاي "آيالون" و "شيكما" اشاره شده است كه شرايط زيست محيطي حاكم بر آن با شرايط زيست هيچ انساني مطابقت ندارد.

در ايزولاسيون سلول‌ها تنگاتنگ هم قرار دارد، بوي فساد، پوسيدگي، گنداب، قارچ و كپك در آن به مشام مي‌رسد و محل زيست انواع حشرات موذي است.

"مايكل آتيا" رئيس كميته خدمات زندان در موسسه آي.بي.اي و "موران كابالو" رئيس قانون جنايي اين موسسه، تهيه كنندگان اين گزارش تاكيد كرده‌اند كه بندهاي ايزولاسيون در اصل براي محكومين و مرتكبين جنايت‌هاي سازمان يافته تدارك ديده شده است، نه براي زندانيان عادي.

آتيا و كابالو طبق بازرسي‌هاي يك ساله خود و بازديد از زندان‌ها و صحبت با زندانيان اين گزارش را تهيه و خاطر نشان كرده‌اند كه در انزوا نگاه داشتن طولاني مدت زندانيان در اين بندها، اثرات سوء و عميق رواني بر زندانيان بر جاي مي‌گذارد.

بسياري از زندانيان در اين بندها عنوان كرده‌اند كه دچار پارانويا (جنون و هذيان گويي)، گرايش به حملات پرخاشگرانه جنون آميز و مشكلات بينايي شده‌اند. اين سلول‌ها در بيشتر ساعات روز فاقد نور كافي است.

بند ايزولاسيون در بخشي مجزا از زندان قرار دارد. زندانيان در اين بند به دسته‌هاي فرعي تقسيم بندي مي‌شوند، شامل: «زندانياني كه خطر بسيار بالاي فرار دارند، زندانياني كه امكان دارد مورد صدمه ساير زندانيان قرار گيرند و زندانياني كه ممكن است به خودشان صدمه بزنند. زندانيان در اين بند از نزديك تحت نظارت و مراقبت قرار مي‌گيرند.»

طبق اين گزارش، اغلب سلول‌هاي اين بند فاقد پنجره است و روشنايي آن با يك لامپ فلورسنت كم نور تامين مي‌شود. غذا در اين سلول‌ها با سيني و از طريق باز كردن يك قفل وارد سلول مي‌شود.

دو تهيه كننده گزارش تصريح كرده‌اند كه كميسيون خدمات زندان به صراحت نگه‌داشتن زندانيان عادي در سلول‌هاي ايزوله را كه صرفا جهت نگهداري محكومين در دادگاه‌هاي تاديبي داخلي تاسيس شده، ممنوع اعلام كرده و استفاده از سلول‌هاي ايزوله براي نگاه داشتن طولاني مدت زندانيان را خلاف قانون دانسته است.

طبق اين گزارش، اغلب بندهاي ايزولاسيون و سلول‌هاي انفرادي در زندان‌ها فاقد حداقل استانداردها بوده و مناسب زندگي نوع بشر نيستند.

دو وكيل تهيه كننده گزارش، در اين سند تصريح مي‌كنند: «نگهداري انسان‌ها در يك چنين شرايط غيرعقلايي براي مدت مديد، ضمن آنكه خطرات جاني براي زنداني به همراه دارد، ضربه‌اي حياتي بر بنيادي‌ترين حقوق انساني است
 
منبع: ایرنا