Gerdab.IR | گرداب

جاسوس‌افزار صهیونیستی «کوآدریم» تعطیل شد

جاسوس‌افزار صهیونیستی «کوآدریم» تعطیل شد
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

سازنده جاسوس‌افزار کوآدریم (QuaDream) همه کارمندانش را اخراج و درهای خود را بست. 

به گزارش گرداب، کوآدریم سازنده جاسوس‌افزار صهیونیستی و ابزار صفرکلیکِ هکِ آیفون که برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، مخالفان و گروه‌های حامی دولت در سراسر جهان استفاده می‌شود، ناگهان درهای خود را بست و همه کارمندان را اخراج کرد.

این سازنده نرم افزارهای جاسوسی، موضوع گزارش تحقیقیِ اخیری بود که هفته گذشته توسط مایکروسافت و سیتیزن لب -گروه ناظر اینترنت- منتشر شد.این گزارش با «اطمینان بالا» نشان داد که نرم افزار نظارتی کوآدریم به احتمال زیاد برای هدف قرار دادن جامعه مدنی در اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی استفاده شده است.

گزارش مایکروسافت حتی از این شرکت به عنوان «مزدور سایبری» به دلیل پیشنهاد فروش مجموعه ابزارهای هک خود به دولت ها و سازمان های مجری قانون در سراسر جهان نام برد.

بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد، ظاهراً گزارش سازمان دیده بان و همچنین مقررات اخیر رژیم اشغالگر برای سرکوب فروش این نرم افزارهای جاسوسی به نهادها و دولت های خارجی، علت این تعطیلی است.روزنامه گزارش داد که این شرکت روز یکشنبه یک جلسه دادرسی پیش از پایان فعالیتش با کارمندان خود برگزار کرده است.

پلتفرم هک سرتاسریِ کوآدریم با نام رِین (REIGN)، به عنوان یک سرویس مستقل فروخته شد که در آن شرکت خود را درگیر هیچ هدف گذاری یا اجرای عملیات نمی کند.

مجموعه رِین از بدافزارها و زیرساخت‌هایی تشکیل شده است که برای استخراج داده‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده‌اند و شامل بهره‌برداری صفر کلیک آی او اس با نام کینگ پاون( KingPawn) است.

این بدافزار مخفی می‌تواند از راه دور بر روی یک دستگاه جداگانه نصب شود، بدون اینکه کاربر مجبور باشد لینک مخربی را باز کند یا یک پیوست آلوده را دانلود کند، و آن را به سلاحی قدرتمند برای رژیم‌های شرور و سرکوبگر تبدیل می‌کند.

کوآدریم که دفتر مرکزی آن در حومه تل آویو قرار دارد، این پلتفرم را از طریق یک شرکت تابعه واقع در قبرس، بدون نظارت رژیم اسرائیل فروخت.
رویترز گزارش داد که دولت عربستان سعودی و همچنین دولت های مکزیک و سنگاپور از جمله مشتریان کوآدریم بوده اند. این شرکت به خاطر فعالیت‌های مخفیانه اش از جمله نداشتن لوگو، وب سایت و هرگونه حضور در رسانه های اجتماعی شناخته شده است.

کوآدریم همچنین به عنوان رقیب سطح پایین شرکت معروف و جنجالی جاسوس افزار صهیونیستی ان اس او (NSO) ، خالق پگاسوس  (Pegasus) در نظر گرفته می شود. در واقع، این دو شرکتِ رقیب در حوزه نرم افزارهای جاسوسی به فروش محصولات هک مشابهی که سیستم آی او اس اَپل را هدف قرار می دهند، می پردازند.

هر دو ابزار جاسوس‌افزار پگاسوس و کوآدریم، در صورت استقرار موفقیت‌آمیز بر روی یک دستگاه تلفن همراه، می‌توانند مکان قربانی را هدف قرار دهند، برنامه‌های پیام‌رسانی رمزگذاری شده را هک کنند، تمام داده‌های ذخیره شده در دستگاه را استخراج کنند، و مخفیانه میکروفون و دوربین آن را روشن کنند تا قربانی و محیط اطرافش را ضبط کند. 

پگاسوس

پگاسوس توسط ایالات متحده و چندین شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده از جمله اپل به دلیل سوء استفاده احتمالی از ابزارهای تهاجمی در لیست سیاه قرار گرفته است.اپل، مایکروسافت، گوگل و واتس اپ درگیر یک دعوای حقوقی در ایالات متحده با ان اس او هستند که انتظار می رود اواخر سال جاری رسیدگی شود.

ماه گذشته، کاخ سفید قانونی را امضا کرد که دستگاه‌های اجرایی ایالات را از تجارت با فروشندگان نرم‌افزارهای جاسوسی که به دولت‌های خارجی مرتبط با نقض حقوق بشر می‌فروشند، منع می‌کند.

این اقدام پس از گزارشی صورت گرفت که نشان می‌داد دست‌کم 50 کارمند دولت ایالات متحده در حالی که در خارج از کشور در ده کشور مستقر بودند، با نرم‌افزارهای جاسوسی مخرب هدف قرار گرفته‌اند.

اکتشافات مشابهی نیز در مورد کارمندان دولت اتحادیه اروپا یافت شده است.

در حال حاضر، اتحادیه اروپا هیچ مانعی برای خرید این نرم افزارهای جاسوسی ندارد و طبق گزارش ها، حداقل 14 کشور عضو در گذشته فناوری ان اس او را به دست آورده اند.

کوآدریم در سال 2016 توسط یک مقام نظامی سابق رژیم اشغالگر قدس و دو کارمند سابق ان اس او (شرکت سازنده پگاسوس، دیگر جاسوس‌افزار صهیونیستی) تاسیس شد.