Gerdab.IR | گرداب

چت‌جی‌پی‌تی در ایتالیا قانونمند شد

چت‌جی‌پی‌تی در ایتالیا قانونمند شد
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

پس از آن که شرکت اوپن ای‌آی شرایط قانون‌گذاران ایتالیایی را پذیرفتند، استفاده از این ابزار مجددا امکان‌پذیر شد.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».

به گزارش گرداب، شرکت‌ اوپن‌ای‌آی که زیرنظر مایکروسافت فعالیت می‌کند، ابزارهای حریم شخصی و احراز هویت جدیدی به چت‌بات خود اضافه می‌کند تا شفافیت بیشتری به سیاست‌های جمع‌آوری داده‌های خود بدهد.

نهاد رگولاتوری ایتالیا که به عنوان گارانته شهرت دارد، چندی پیش به طور رسمی استفاده از چت‌جی‌پی‌تی را ممنوع کرده بود و به نوعی این سرویس فیلتر شده بود. دلیل این کار سیاست‌های غیرقانونی این ابزار در جمع‌آوری داده‌های کاربران اذعان شده بود.

در ابتدای هفته گذشته قانون‌گذار ایتالیایی اعلام کرد که سازنده چت‌جی‌پی‌تی بدون هیچ توجیهی اقدام به جمع‌آوری داده‌های گسترده و ذخیره‌سازی داده‌های شخصی افراد می‌کند. 

اوپن ای‌آی تا 30 آوریل فرصت داشت تا درخواست‌های قانون‌گذار ایتالیایی را بپذیرد وگرنه باید با جریمه‌ای تا سقف 20 میلیون یورو یا 4درصد سود سالانه روبرو می شود.

شرکت اوپن‌ای‌آی حال با پذیرش این خواسته‌ها، ابزارهای جدیدی اضافه کرده است.

 نخستین خواسته قانون‌گذار ایتالیایی این بود که اوپن‌ای‌آی موظف شود به همه کاربران دقیقاً اطلاع دهد که داده‌های شخصی آنها برای اجرای مدل یادگیری عمیق پردازش می‌شود. 

قطع شدن دسترسی چت‌بات به داده‌های کاربران

دومین خواسته این بود که راهی «ساده و در دسترس» فراهم شود که افراد بتوانند از ابتدا دسترسی چت‌بات به داده‌های آنها را قطع کنند.
اوپن ای‌آی که چند روز پیش گفته بود که با کمال میل این خواسته‌ها را اجرایی می‌کند، روز جمعه اعلام کرد که شفافیت بیشتر و دسترس‌پذیری بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند تا با سیاست‌های حریم شخصی این شرکت آشنا شوند.

این شرکت همچنین فرمی درست کرده است که از طریق آن کاربران چت‌جی‌پی‌تی در اتحادیه اروپا می‌توانند درخواست کنند که داده‌های شخصی آنها در فرایند جمع‌آوری داده حذف شود. در اطلاعیه این شرکت آمده است:

«برطبق قوانین مشخخص حریم شخصی یا حفاظت از داده‌ها مانند قانون GDPR (قانون اتحادیه اروپا) شما ممکن است حق اعتراض به این داشته باشید که داده‌های شخصی‌تان توسط الگوهای اوپن‌ ای‌آی پردازش شده باشد. شما می‌توانید از طریق این فرم درخواست کنید».

یکی دیگر از درخواست‌ها از شرکت اوپن‌ای‌آی این بود که سامانه‌ای برای احراز هویت مبتنی بر سن ایجاد کند تا افراد زیر 13 سال از این ابزار استفاده نکنند. چت‌جی‌پی‌تی اکنون ابزاری ارائه کرده است که سن کاربران را در ایتالیا هنگام ثبت‌نام تایید می‌کند.

آخرین درخواست قانون‌گذار ایتالیایی از این شرکت این بود که ابزاری ایجاد کند که مردم بتوانند اطلاعات غلط یا غیردقیق را اصلاح یا حذف کنند.
فرمی که برای حذف داده‌های کاربر از این ابزار هوش مصنوعی ایجاد شده است، بخشی از آن به کاربر اجازه می‌دهد که درخواست کند داده‌ها حذف یا اصلاح شوند و برای این کار مکانی برای فهرست کردن شواهد و دلایل مرتبط و الحاق کردن اسکرین‌شات‌های مرتبط ایجاد شده است.

قابلیت جدید «غیرفعال کردن»

در اواسط هفته گذشته نیز اوپن‌ای‌آی از مشخصه‌های جدید سیاست حریم شخصی چت‌جی‌پی‌تی پرده برداشت که مشابه حالت ناشناس یا incognito در مرورگرهاست. 

قابلیت جدید «غیرفعال کردن» این چت‌بات هوش مصنوعی به همه کاربران اجازه می‌دهد که اگر به هوش مصنوعی دسترسی ذخیره‌سازی گفتگوها داده‌اند، تصمیم بگیرند کدام گفتگو و صحبت می‌تواند برای آموزش بیشتر این الگو استفاده شود.

ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که به خاطر نگرانی‌ها درباره حریم شخصی و جمع‌آوری داده‌ها چت‌جی‌پی‌تی را مسدود کرد. فرانسه و اسپانیا نیز در هفته‌های اخیر تحقیقات خود را شروع کرده‌اند.

این مسدودیت پس از آن صورت گرفت که اوپن‌ای‌آی به خاطر افشای اطلاعات بعضی از کاربران خود و جزئیات پرداخت و سابقه مرورگری آنها با انتقادات شدید روبرو شد.