Gerdab.IR | گرداب

تشکیل کارگروه مبارزه با اطلاعات و اخبار غلط در فرانسه

تشکیل کارگروه مبارزه با اطلاعات و اخبار غلط در فرانسه
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

وزارت امورخارجه این کشور کارگروهی جدید تشکیل داد که با اطلاعات و اخبار گمراه‌کننده مقابله کنند.

به گزارش گرداب، وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرده است که در زمینه مبارزه با اخبار گمراه‌کننده و ضداطلاعات اقداماتی صورت داده و از جمله مهم‌ترین آنها تشکیل کارگروه ویژه مبارزه با ضداطلاعات است. نهادهای دولتی و نظامی فرانسوی ساختارهای مشابه زیادی در این زمینه برای مبارزه با اخبار گمراه‌کننده دارند.
حال وزارت امور خارجه فرانسه به دنبال این است که به‌طور آزمایشی و به مدت 6 ماه یک کار گروه ویژه اطلاعاتی درون وزارتخانه به راه اندازد که TF2I (Task Force Informationnelle Interministérielle) نام دارد.

این نهاد جدید وظیفه هماهنگی میان اقدامات مختلف دولت فرانسه برای نفوذ به افکار عمومی این کشور به خصوص در زمان بحران را به عهده می‌گیرد. این نهاد می‌تواند در مرکز پشتیبانی از بحران وزارتخانه قرار بگیرد. تصمیم بر ایجاد یک کارگروه جدید در جلسه‌ شورای دفاع و امنیت ملی این کشور شکل گرفت. در این جلسه بر سر مشکلات اطلاعاتی که ماه گذشته در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به وجود آمد، بحث شده بود.

شبکه متراکم
پاریس پیش از این نهادهای امنیتی و اطلاعاتی زیادی دارد و یکی از پیشگامان در استفاده از ابزارها و پروژه‌های امنیتی است. نهادهایی چون DGSI، DGSE و Viginum (سرویسی که در 2021 راه‌اندازی شد تا با مداخلات خارجی مقابله کند) و اداره امنیت ملی و دفاع (SGDSN).
وزارتخانه‌های دفاع و امورخارجه در حال تلاش هستند که اداره راهبردی ارتباطات در زمینه مقابله با پروپاگاندای خارجی را به دست بگیرند. با کمک ناتو ارتش فرانسه نیز در عملیات‌‌های نفوذ زیادی فعالیت می‌کند.

پیشرفتی برای وزارت امور خارجه فرانسه

وزارت امور خارجه همچنین قرار است چارچوب یک سند درباره «راهبرد ملی نفوذ» را آماده کند. ایده این سند در نوامبر 2022 شکل گرفت که به خاطر چالش‌های اطلاعاتی و از جمله مسئله «نفوذ» ضرورت تشکیل یک راهبرد جدید فهمیده شد. افزون بر جنگ اطلاعاتی با روسیه، فرانسه در آفریقا نیز با دولت‌هایی مانند چین، محور مقاومت و ترکیه در حال جنگ پنهان است.

سال گذشته وزارت امور خارجه فرانسه، دپارتمان راهبرد و نظارت بر زمینه نفوذ را تشکیل داد. در این دپارتمان دیپلمات فرانسوی و متخصص امور آسیای غربی شارل تپائو (Charles Tepeaux) فعالیت می‌کند.

منبع: اینتلجنس آنلاین