Gerdab.IR | گرداب

چت جی‌پی‌تی؛ تحولی در دولت دیجیتال؟

چت جی‌پی‌تی؛ تحولی در دولت دیجیتال؟
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

با پیشرفت هوش مصنوعی (AI)، دولت‌های ایالتی و محلی شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که چگونه ابزار‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی می‌توانند بر خدمات دیجیتالی‌ای که به مردم ارائه می‌دهند تأثیر بگذارند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».

به گزاش گرداب،  در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از ربات چت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جهت خودکارسازی خدماتی مانند ثبت نام در برنامه‌های پزشکی ارائه شده از سوی دولت، تمدید گواهینامه رانندگی، تامین منابع کسب و کار‌های کوچک و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند. با این حال، نسل جدید هوش مصنوعی که شامل چت جی‌پی‌تی می‌شود، این پتانسیل را دارد که شیوه تعامل دولت با شهروندان را متحول سازد.

در این ارزیابی که آینده‌ای درخشان برای ربات چت‌های نسل بعد و تحول تعامل دولت با شهروندان پیش‌بینی شده است را نه یک مشاور و کارشناس، بلکه خود چت جی‌پی‌تی ارائه داده است. این ابزار هوش مصنوعی تولیدکننده متن در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد و از آن زمان تاکنون توجه کاربران را به خود جلب کرده است.
بیش‌ترین نگرانی‌ها درباره چت جی‌پی‌تی، توانایی آن در تقلب‌رسانی به دانش‌آموزان، نوشتن کد‌های مخرب برای هکر‌های تازه کار و امکان بیکار ساختن روزنامه نگاران واقعی است. به گفته افرادی که دائماً با هوش مصنوعی و خدمات دیجیتال سر و کار دارند، تحول پیش‌بینی شده آن طور که تصور می‌شود، سریع ایجاد نخواهد شد.

با توجه به این که چت جی‌پی‌تی و محصولات مشابه پاسخ‌های خود را بعد از مرور حجم عظیمی از اطلاعات ارائه می‌دهند، استفاده از چنین ربات چت‌هایی در یک محیط دولتی باید به گونه‌ای تنظیم شوند که توانایی تشخیص نحوه عملکرد برخی برنامه‌ها و سرویس‌های خاص را داشته باشند، بتوانند با انواع افراد با سوابق مختلف ارتباط برقرار کنند و پاسخ‌های عادلانه بدهند.

این گزارش با درخواست از چت جی‌پی‌تی برای نوشتن یک مقاله مفصل درباره این که نسل ابزار‌های پردازش زبان طبیعی چطور قرار است تحولی در خدمات دیجیتالی ارائه شده توسط دولت‌های ایالتی و محلی ایجاد کند، آغاز شد. پیش‌بینی‌هایی که خود ربات چت انجام داد بلند پروازانه و هیجان‌انگیز بود، اما متخصصان در حوزه فناوری نسبت به حقیقت پیوستن این پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک مردد هستند.

راحت، نه پیچیده

یکی از متخصصان فنی که مشتاق به استفاده از این ابزار تولید متن است، مدیر ارشد اطلاعات لس آنجلس به نام تد راس (Ted Ross) است. او می‌گوید نسبت به پتانسیلی که برای خدمات شهری و به کارگیری دستیاران مجازی جهت پاسخگویی به تماس‌های ساکنان ایجاد شده، بسیار هیجان‌زده است.
او می‌گوید: «هوش مصنوعی می‌تواند روش جستجوی ما و نوع نتایجی که به دست می‌آوریم را به طور چشمگیری تغییر دهد. به عبارتی نیازی نیست لینک آن چه می‌خواهیم را پیدا و کلیک کنیم، چون به کمک نسل جدید هوش مصنوعی می‌توانیم پاسخی کتبی و خلاصه شده دریافت کنیم که فوق‌العاده مهم است».

سال‌هاست که در دولت‌های ایالتی و محلی از ربات چت‌ها اغلب به عنوان موتور جستجو برای ساکنان جهت کسب اطلاعات مورد نظر مانند خدمات مربوط به وسیله نقلیه (DMV)، حقوق بیکاری و کمک اجاره استفاده می‌شود. در روز‌های اولیه شیوع کووید-۱۹، بسیاری از ایالت‌ها از ربات چت‌ها برای سرعت بخشیدن به برنامه‌ها و حذف اطلاعات نادرست استفاده کردند.

اما چیزی که چت جی‌پی‌تی و مدل‌های قوی مشابه را از انواع دیگر متمایز می‌کند، قابلیت این ربات چت‌ها در ایجاد پاسخ‌های دقیقی است که مکالمه انسان را تقلید می‌کند و این طور نیست که به صفحه وب دیگر ارجاع دهد. این ربات‌ها میلیارد‌ها داده را اسکن می‌کنند و طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که مطابق با رفتار‌ها یا حوزه‌های موضوعی خاص پاسخ دهند. آن‌ها با مرور متن‌های موجود، پیش‌بینی می‌کنند که چه کلماتی باید استفاده شوند.
مثلاً در پاسخ به درخواست‌های مکرر برای نوشتن این مقاله، ده‌ها پاسخ مختلف ایجاد شد.

چت جی‌پی‌تی مثال‌هایی از ربات چت‌ها و دستیاران مجازی واقعی‌ای را که به کمک چت جی‌پی‌تی می‌توانند به حداکثر توانایی خود برسند شناسایی و معرفی کرد. یکی از آن‌ها ربات اتحادیه نیروی کار تگزاس است که به صاحبان مشاغل و افراد جویای کار کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند از وبسایت این اتحادیه استفاده کنند. مورد دیگر، ربات آژانس رسیدگی به نیاز‌های کودکان و خانواده فلوریدا است که کاربران را طبق نیازشان به برنامه‌های خدماتی کاربردی مانند کمک تغذیه و حمایت پزشکی هدایت می‌کند.

علاوه بر این، چند ربات چت با تعریفی غیرواقعی ارائه داد:

اداره حمل و نقل لس آنجلس از ربات چت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه به‌روز‌رسانی‌های سریع ترافیکی و کمک به مسافران جهت برنامه‌ریزی مسیر‌های خود استفاده می‌کند. این امر باعث کاهش تراکم ترافیک و بهبود کارایی کلی سیستم حمل و نقل شهر شده است.

وبسایت شهر لس آنجلس ربات چت دارد، اما بهتر است از آن نپرسید که چقدر طول می‌کشد تا به استادیوم داجر (Dodger Stadium) برسید! در حال حاضر، این ربات چت فقط قادر به بررسی اطلاعات موجود در فهرست راهنمای ۳۱۱ شهر است. اما به گفته راس می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که درخواست‌های بیشتری را پوشش دهد.
او می‌گوید: «ما کلی سؤال و درخواست از مردم درباره پرداخت هزینه بلیط پارکینگ، پر کردن چاله‌های مسیر و اضافه کردن منابع بیشتر به کتابخانه دریافت می‌کنیم. دولت اطلاعات فوق‌العاده زیادی در اختیار دارد، اما متأسفانه نمی‌تواند آن‌ها را به گونه‌ای که قابل فهم‌تر باشد ارائه دهد».

عمل سنجیده

مایکل آن (Michael Ahn)، دانشیار سیاست عمومی در دانشگاه ماساچوست بوستون که پتانسیل مدل‌های زبانی را مطالعه کرده است می‌گوید مانند همه ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کاربرد چت جی‌پی‌تی فقط در حد داده‌هایی است که در اختیار دارد. زمانی که چت جی‌پی‌تی راه‌اندازی شد، این ربات چت می‌توانست همه اطلاعات موجود در اینترنت تا اواخر سال ۲۰۲۱ را بررسی کند، اما اخیراً به‌روز‌رسانی شده است و بر داده‌های بیشتری دسترسی دارد. گرچه به کارگیری ربات چت‌های ساخته شده بر اساس این مدل در سطح دولتی باید به گونه‌ای باشند که اطلاعات را بی‌درنگ پردازش کنند و نیاز اصلی کاربران را تشخیص دهند.

او می‌گوید: «در حال حاضر ربات چت‌های دولتی شبیه به موتور جستجو‌های سنتی هستند. تفاوت را زمانی می‌توان احساس کرد که در چارچوب خدمات دولتی و مقررات دولتی تنظیم شوند و توان تشخیص و پردازش نیاز‌های کاربران را داشته باشند. تفاوت یک موتور جستجوی سنتی با چت جی‌پی‌تی در این است که چت جی‌پی‌تی نیاز‌ها، هدف و شرایط شما را درک می‌کند».

اما این به آن معناست که دولت‌هایی که می‌خواهند چت جی‌پی‌تی یا مدل‌های زبانی بزرگ دیگر مانند گوگل بارد (Google’s Bard) یا لاما متا (Meta’s LLaMa) را با خدمات دیجیتال خود ادغام کنند باید چارچوب حفاظتی جدیدی ایجاد کنند تا مطمئن شوند که تصمیمات گرفته شده به کمک این فناوری منصفانه هستند و از اطلاعات حساسی که کاربران به اشتراک گذاشته‌اند سوء استفاده نشده است.

وقتی از چت جی‌پی‌تی درباره تأثیر و پیامد‌های آن بر حریم خصوصی و برابری در دولت دیجیتال پرسیده شد، فقط یک پاسخ سطحی ارائه داد: در جهت حفظ حریم خصوصی داده‌های شهروندان و تضمین برابری، مدل‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی می‌توانند خدمات دیجیتال ایمن و شخصی‌سازی شده به شهروندان ارائه دهند. چت جی‌پی‌تی می‌تواند پاسخ‌ها را بر اساس موقعیت مکانی کاربر، زبان و مشخصات دموگرافیک آن تنظیم کند تا همه شهروندان به خدمات دولتی برابر دسترسی داشته باشند.

پروفسور آن می‌گوید که انجام این کار ساده نیست. شاید یک مدل پیشرفته داده و پردازش زبان بتواند تجزیه و تحلیلی سریع درباره شرایط ترافیکی یا شرایط درخواست مجوز کسب و کار ارائه دهد، اما بسیاری از خدمات دولتی مخصوصاً خدمات رفاهی به گونه‌ای هستند که حتماً در آن‌ها به دخالت انسانی نیاز است. او می‌گوید: «تصمیمات دولتی سنجیده گرفته می‌شوند و بسیار مهم هستند. در بخش‌هایی مانند خدمات رفاه عمومی و بی‌خانمانی، دخالت و قضاوت انسانی نیاز است و چت جی‌پی‌تی نمی‌تواند جایگزین مناسبی باشد».

بعد از شکایت‌هایی که کاربران به دلیل برخی پاسخ‌های نژادپرستانه و تبعیضی ارائه شده توسط چت جی‌پی‌تی کردند، مدیر عامل OpneAI، سام آلتمن (Sam Altman)، در ماه فوریه ۲۰۲۳ اقرار کرد که چت جی‌پی‌تی کاملاً بی‌عیب و نقص نیست.
پروفسور آن به سازمان‌های دولتی‌ای که می‌خواهند از مدل‌های زبانی مشابه در خدمات‌رسانی خود استفاده کنند توصیه می‌کند که از نوعی مکانیزم نظارتی برای بررسی این سیستم‌ها از نظر سوگیری‌ها استفاده کنند تا گروه‌های محروم بیشتر از این آسیب نبینند. او می‌گوید: «این وظیفه مقامات دولتی است که جوانب را به دقت بررسی کنند و بعد تصمیم بگیرند. به نظرم از هوش مصنوعی در سراسر دنیا و در همه بخش‌ها از جمله دولت استفاده خواهد شد، اما تصمیم نهایی را باید عوامل انسانی بگیرند. ما احتمالاً به یک آژانس اختصاصی در جهت بررسی این موضوع نیاز خواهیم داشت تا شفافیت داده‌ها و الگوریتم‌ها را بررسی کند».

دلیل و مدرک

جیسون کلارک (Jason Clarke)، مدیر ارشد اجرایی ایالت دلاور به StateScoop گفت که در آژانس او چت جی‌پی‌تی چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، اما آن چه که مشخص است توانایی این ابزار در پردازش همه اطلاعاتی است که در ابزار‌های هوش مصنوعی امروزی مورد استفاده توسط ایالت گنجانده شده‌اند. ایالت دلاور از هوش مصنوعی که قابلیت تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده با سرعت بالا را دارد برای پشتیبانی از فعالیت‌هایی مانند نظارت بر شرایط ترافیکی و شناسایی موارد نفوذ به شبکه استفاده می‌کند.

بعضی از آژانس‌های ایالتی دلاور به ربات چت مجهز هستند. کلارک هنوز برنامه‌ای برای به کارگیری مدل‌های زبانی بزرگ ندارد، اما می‌گوید که اگر بخش‌های خصوصی آن را به کار بگیرند، بخش دولتی هم ممکن است موافقت کند. او می‌افزاید: «به نظرم اگر بخش خصوصی بتواند به درستی مزایای استفاده از این مدل‌های زبانی را در فعالیت‌های خود نشان دهد، دولت هم به احتمال زیاد به کارگیری آن‌ها را در نظر خواهد گرفت. آن‌ها معمولاً فرصت‌های بیشتری جهت آزمایش در اختیار دارند».
راس، مدیر ارشد فناوری لس آنجلس با این که شدیداً هیجان‌زده بود اذعان کرد که بحث پیرامون چت جی‌پی‌تی آن طور که شرکت مشاوره فناوری اطلاعات گارتنر به عنوان چرخه هیجان تعریف می‌کند است. او می‌گوید: «اگر اکنون از روی هیجان تصمیم بگیرید ممکن است بعداً متوجه شوید که همه چیز آن طور که تصورش را می‌کردید نیست و حس سرخوردگی و ناامیدی به شما دست دهد. ابتدا باید کارایی فناوری آن طور که واقعاً هست مشخص شود و بعد از قابلیت‌های آن به درستی استفاده کرد».

نظارت انسانی

به طور کلی ظهور ربات چت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی، فرصت قابل توجهی برای دولت‌های ایالتی و محلی برای بهبود سرویس‌های دیجیتالی خود و ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان ایجاد کرده است. با استفاده از آخرین پیشرفت‌ها در فناوری هوش مصنوعی، دولت‌ها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند، کارایی را بهبود ببخشند و خدمات شخصی‌سازی‌شده و مؤثرتری را به مؤسسات خود ارائه دهند.

این خلاصه‌ای است که چت جی‌پی‌تی درباره پتانسیل استفاده از آن در بخش‌های دولتی ارائه داد. اما آن چه که هیچ‌وقت در نمونه مقاله‌های خود ذکر نکرد، این بود که برخی از تصمیمات دولتی حتماً و همیشه باید توسط یک انسان گرفته شوند. راس می‌گوید: «همیشه یک مرکز تماس آماده خدمات‌رسانی خواهیم داشت، چون به احتمال زیاد برخی افراد مکالمه با یک انسان را به یک ابزار هوش مصنوعی ترجیح خواهند داد».

به گفته راس، تعاملات مبتنی بر هوش مصنوعی امکان پیشرفت سریع را برای دولت فراهم خواهد کرد. بسته به نیاز شهر یا ایالت، دستیاران مجازی می‌توانند به زودی به مدل‌های زبانی بزرگ تجهیز شوند و در کار‌هایی معمول و اساسی مانند پرداخت بلیط پارکینگ یا پر کردن فرم جواز کسب و کار کمک کنند.
به نظر راس، طی یک یا دو سال آینده بهتر است استفاده از هوش مصنوعی در مراکز و اپراتور تماس جهت رسیدگی به درخواست‌های ساده در نظر گرفته شود. اما فعالیت‌های چت جی‌پی‌تی و امثال آن هنوز غیر شفاف هستند (به اصطلاح، محیط‌های جعبه سیاه هستند). به گفته پروفسور آن، عملکرد هر محصولی که بر پایه آن‌ها ساخته می‌شود فقط به کیفیت داده‌ها و آموزش‌هایی که دریافت می‌کند بستگی خواهد داشت.

او می‌گوید: «مجهز شدن به چت جی‌پی‌تی به خودی خود کاری را از پیش نمی‌برد. همه چیز به داده بستگی دارد. باید داده به دقت تولید و جمع‌آوری شود و بعد سیستم با این داده‌ها آموزش داده شود. اگر نتیجه به دست آمده مطابق با استاندارد‌ها و چارچوب‌های نظارتی نباشد، داده‌های فیلتر شده باید به سیستم تا زمانی داده شوند که نتایج مطلوب به دست بیاید».

منبع:
این مقاله به قلم بنجامین فرید (BENJAMIN FREED) در وب‌سایت statescoop.com نوشته شده است.