Gerdab.IR | گرداب

كاخ‌سفید:

گوانتانامو به این زودی تعطیل نمی‌شود

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۹

یادی بدون محاكمه و مشخص شدن جرمشان در شرایط بسیار دشوار و تحت شكنجه‌های دردناك در این پایگاه به سر می‌برند.

پس از گذشت دو سال از وعده رئیس‌جمهور آمریكا برای بسته شدن زندان گوانتانامو، كاخ سفید اعلام كرد‌، هنوز زمان زیادی تا بسته شدن این زندان باقی مانده است.
       
به گزارش گرداب به نقل از روزنامه انگلیسی "دیلی‌تلگراف"، "رابرت گیتس" سخنگوی كاخ سفید با اشاره به اولین سالگرد ضرب‌الاجل تصویب‌شده برای بسته شدن زندان گوانتانامو اذعان كرد: به طور قطع گوانتانامو ماه آینده بسته نخواهد شد.

وی تصریح كرد: «بخشی از این طرح به تمایل جمهوری‌خواهان بستگی دارد كه برای بسته شدن گوانتانامو با دولت همكاری كنند.»

بنا بر این گزارش، دموكرات‌ها و جمهوری‌خواهان كنگره آمریكا مانع اصلی تعطیلی زندان گوانتانامو هستند، زیرا با انتقال زندانیان به خاك آمریكا برای یك مدت طولانی و تشكیل دادگاه احتمالی مخالفت كرده‌اند.

كنگره آمریكا چندی پیش قانونی را  تصویب كرد كه به طور مؤثر انتقال زندانیان گوانتانامو را به آمریكا برای محاكمه و یا به هر دلیل دیگر  متوقف می‌كند.

در سال 2008 "باراك اوباما"، رئیس‌جمهور آمریكا كه در آن زمان كاندیدای پست ریاست جمهوری بود، وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات زندان گوانتانامو را تا سال 2010 تعطیل كند. اما تا كنون این زندان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و افراد زیادی بدون محاكمه و مشخص شدن جرمشان در شرایط بسیار دشوار و تحت شكنجه‌های دردناك در این پایگاه به سر می‌برند.

منبع: شبکه خبر