Gerdab.IR | گرداب

هشدار مدیرعامل OpenAI درباره خطرات هوش مصنوعی؛ کنگره قانون‌گذاری کند

هشدار مدیرعامل OpenAI درباره خطرات هوش مصنوعی؛ کنگره قانون‌گذاری کند
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

مدیرعامل OpenAI و مدیر ارشد IBM در جلسه‌ای در کنگره از قانون‌گذاران آمریکایی خواستند تا قوانینی برای فناوری هوش مصنوعی وضع شود.

به گزارش گرداب، مدیرعامل OpenAI، سازنده چت‌بات ChatGPT، به‌همراه مدیر بخش حریم خصوصی IBM و یک محقق هوش مصنوعی روز گذشته به کنگره آمریکا رفتند تا درباره خطرات هوش مصنوعی و نیاز به قانون‌گذاری در این حوزه با سناتورهای ایالات‌متحده حرف بزنند. درمجموع به‌نظر می‌رسد که طرفین خواستار ایجاد مقرراتی تازه برای کنترل این فناوری هستند.

در جلسه روز گذشته کنگره، سناتور «ریچارد بلومنتال» که ریاست این استماع را بر عهده داشت، جلسه را با ویدیویی آغاز کرد که با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی از خود او ساخته شده بود. در ادامه، «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، در بیانیه آغازین خود گفت:

«معتقدیم مزایای ابزارهایی که تاکنون پیاده‌سازی کرده‌ایم، بسیار بیشتر از معایب آن است؛ اما فکر می‌کنیم که مداخله قانونی از سوی دولت برای کاهش ریسک‌های فزاینده این مدل‌های قدرتمند حیاتی خواهد بود.»


سپس سناتورها یک‌به‌یک درباره قانون‌گذاری درزمینه هوش مصنوعی صحبت کردند؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسید که آن‌ها لحنی دوستانه‌تر از برخورد با مدیران شبکه‌های اجتماعی را در مقابل آلتمن در پیش گرفته بودند. احتمالاً دلیل این اتفاق تمایل مدیرعامل OpenAI برای ساخت نهادی جدید به‌منظور کنترل فعالیت و صدور مجوز برای شرکت‌های هوش مصنوعی و محصولات آن‌ها بود.

بلومنتال در مورد همین موضوع گفت: «باید مزایای این فناوری را بیشتر از معایب آن پررنگ کنیم. کنگره حالا با انتخابی روبه‌روست. ما با همان انتخابی روبه‌رو هستیم که در زمان ظهور شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه بودیم. در آن زمان نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم. اما حالا مسئولیم تا کارهای لازم را درباره هوش مصنوعی انجام دهیم و از محقق‌شدن تهدیدها و ریسک‌ها جلوگیری کنیم.»

ایجاد نهادی تازه برای کنترل صنعت هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین ایده‌های مطرح‌شده در این جلسه بود. آلتمن پیشنهاد داد که این نهاد اختیارات مختلفی داشته باشد و به شرکت‌ها برای فعالیت و عرضه محصولات مختلف مجوز دهد یا مجوز آن‌ها را باطل کند. او با ابراز نگرانی درباره وضعیت فعلی گفت: «[صنعت هوش مصنوعی] می‌تواند آسیب‌های بزرگی به جهان وارد کند.»

نهادی مانند FDA می‌تواند کنترل صنعت هوش مصنوعی را در دست بگیرد

«گری مارکوس» که به‌عنوان محقق هوش مصنوعی از دانشگاه نیویورک در این جلسه حضور داشت، گفت دولت می‌تواند نهادی شبیه به سازمان غذا و دارو (FDA) ایجاد کند تا با بررسی سطح ایمنی محصولات هوش مصنوعی، پیش از عرضه آن‌ها تصمیم بگیرد که یک محصول می‌تواند در دسترس عموم قرار بگیرد یا خیر.

هشدار مدیرعامل OpenAI درباره خطرات هوش مصنوعی؛ کنگره قانون‌گذاری کند

«کریستینا مونتگومری»، مدیر بخش حریم خصوصی IBM که دیگر مهمان این جلسه بود، درباره نیاز به شفافیت در صنعت هوش مصنوعی صحبت کرد. او گفت کاربران باید بدانند که چه زمانی درحال صحبت با هوش مصنوعی هستند. او همچنین گفت شرکت‌ها باید مسئول عرضه ابزارهایی باشند که با کمک هوش مصنوعی در مباحثی مثل انتخابات اطلاعات نادرست نشر می‌دهند.

آلتمن نیز با ابراز نگرانی درباره اثر محتواهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی بر انتخابات پیش رو گفت: «با توجه به اینکه سال آینده با یک انتخابات مواجه هستیم و این مدل‌ها درحال بهترشدن هستند، فکر می‌کنم به این موضوع باید بسیار توجه شود. معتقدم که قانون‌گذاری در این زمینه بسیار عاقلانه خواهد بود.» آلتمن همچنین اذعان کرد که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند اشتباه کند و این اشتباهات می‌توانند بسیار بزرگ باشند؛ برای همین آن‌ها آماده همکاری با قانون‌گذاران هستند.

بااین‌حال نماینده IBM باور داشت که قانون‌گذاری باید درباره موارد خاص استفاده از هوش مصنوعی صورت بگیرد، نه در مورد خود این فناوری. مونتگومری گفت کنگره باید به‌روشنی ریسک‌های هوش مصنوعی را تعریف کند و قوانین مختلفی را برای ریسک‌های گوناگون این فناوری تدوین نماید. سخت‌ترین قوانین باید برای مواردی در نظر گرفته شود که بیشترین ریسک را برای مردم و جامعه به‌دنبال دارند.

با تمام این صحبت‌ها بلومنتال اذعان کرد که متوقف‌کردن توسعه هوش مصنوعی منطقی نیست. او گفت: «جهان منتظر نمی‌ماند؛ بقیه جوامع علمی در جهان قرار نیست متوقف شوند. ما رقبایی داریم که درحال حرکت به جلو هستند و سر به زیر برف کردن پاسخ این مشکل نیست.» کنگره قرار است در تابستان پیش رو چندین جلسه استماع دیگر هم با حضور فعالان حوزه هوش مصنوعی برگزار کند تا درنهایت برای قانون‌گذاری در این زمینه آماده شود.