Gerdab.IR | گرداب

آمریکا چین و روسیه را به سرقت اطلاعات حساس فناوری متهم کرد

آمریکا چین و روسیه را به سرقت اطلاعات حساس فناوری متهم کرد
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

وزارت دادگستری آمریکا، روسیه، چین و ایران را متهم کرد که به دنبال سرقت فناوری‌های پیشرفته آمریکایی هستند.

به گزارش گرداب، وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که کشور‌های خارجی در حال تلاش برای دسترسی غیرقانونی به فناوری‌های حساس آمریکایی هستند. از جمله مواردی که برطبق این بیانیه کشور‌های خارجی تلاش کردند به آن دست پیدا کنند کد منبع سامانه خودرو‌های خودکار اپل بوده است.
در این بیانیه ادعا شده است که یک فرد چینی در جنوب کالیفرنیا برای چندین شرکت نرم‌افزاری کار می‌کرده است و تلاش کرده تا کد منبع استفاده شده در کارخانه‌های هوشمند – فناوری‌های پیشرفته که در زمینه زیردریایی‌هایی هسته‌ای و هواپیما‌های نظامی استفاده می‌شود – به سرقت برده است و پس از آن کسب‌وکار خود را در چین به راه انداخته و از این اطلاعات برای تشکیل شرکت‌هایی در این کشور استفاده کرده است.
این بیانیه حاصل اقدامات گروه ضربت فناوری آمریکا است، کارگروهی که سال گذشته در اقدامی مشترک میان وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد تشکیل شد. این تیم شامل ۱۴ دفتر دادستانی آمریکا در سراسر کشور است که با هدف تحقیق و پیگیری تخلفات صادراتی فعالیت می‌کنند.
متیو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا و مسئول بخش امنیت ملی وزارت دادگستری در یک کنفرانس خبری از این اتهامات پرده برداشت و گفت:
«بگذارید شفاف بگویم، ما متعهد هستیم که هرچه در توان ما هست انجام دهیم تا مانع شویم که این ابزار‌های پیشرفته در دست افراد نادرست قرار گیرد و رقبای خارجی ما به آن‌ها دسترسی پیدا کنند؛ به‌گونه‌ای که بتوانند ما را تهدید کنند. نه تنها امنیت ملت ما را، بلکه ارزش‌های دموکراتیک در سراسر دنیا را تهدید کنند».

دولت بایدن ابزار‌های نظارتی بر صادرات را افزایش داده است و در زمینه صادرات محصولات آمریکایی به کشور‌هایی مانند چین و ایران و علی‌الخصوص روسیه سخت‌گیری زیادی دارد. شرکت‌های مجهز به فناوری پیشرفته آمریکایی باید از قرار دادن سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های خود در اختیار این کشور‌ها اجتناب کنند و گرنه با تحریم‌های شدید آمریکا روبرو خواهند شد.
منبع: بلومبرگ