Gerdab.IR | گرداب

افشاگری روسیه از عملیات جاسوسی آمریکا از طریق تلفن‌های آیفون

افشاگری روسیه از عملیات جاسوسی آمریکا از طریق تلفن‌های آیفون
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

دستگاه‌های آیفون هزاران دیپلمات در کشور روسیه قربانی عملیات جاسوسی نهاد‌های آمریکایی بودند که به سادگی تلفن‌های آیفون را هک کردند.

به گزارش گرداب، سرویس‌های امنیتی روسیه در بیانیه‌ای عملیات پنهان نهاد‌های جاسوسی آمریکا را افشا کردند که از طریق تلفن‌های شرکت اپل، به جاسوسی و شنود مشغول بودند.

این نهاد‌ها که وظیفه حفظ امنیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور خود را برعهده دارند، متوجه اتفاقاتی نامعمول شدند که تنها برای کاربران آیفون صورت می‌گرفت. یک بدافزار که تا پیش از این ناشناخته بود، با استفاده از آسیب‌پذیری‌های تلفن همراه اقدام به جاسوسی از تلفن‌های همراه کرده است.

نهاد‌های روسی اذعان دارند که هزاران تلفن آیفون هدف این بدافزار بوده است. در همین حال علاوه بر قربانیانی که شهروند روسیه بودند، تلفن همراه کارمندان سفارتخانه‌ها در روسیه از جمله کشور‌های عضو ناتو، رژیم صهیونیستی و چین نیز به این بدافزار خاص آلوده بودند.
روسیه این اطلاعات را منتشر کرده است تا شرکت اپل را موظف کند از همکاری با نهاد‌های اطلاعاتی آمریکایی به‌خصوص NSA اجتناب کند. این اطلاعات نشان‌دهنده نقض سیاست محرمانگی و حفاظت از داده‌های شخصی دستگاه‌های آیفون است.

نهاد‌های روسی به این باور رسیده‌اند که شرکت اپل خدمات اطلاعاتی متعددی به نهاد‌های امنیتی آمریکا ارائه می‌کند؛ خدماتی از قبیل کنترل هر فرد مشکوک از نظر کاخ سفید.

برطبق بیانیه نهاد‌های امنیتی روسیه، شرکت اپل راهی مخفی برای دور زدن سامانه حفاظتی خود در اختیار آژانس‌های جاسوسی آمریکا قرار داده است.