Gerdab.IR | گرداب

همکاری رسمی اسپیس‌ایکس با پنتاگون در جنگ اوکراین

همکاری رسمی اسپیس‌ایکس با پنتاگون در جنگ اوکراین
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

براساس گزارش‌ها پنتاگون هزینه تامین اینترنت توسط ماهواره‌های استارلینک در جنگ اوکراین را می‌پردازد.

به گزارش گرداب، ماهواره‌های استارلینک هم‌اکنون نیز در حال تامین اینترنت اوکراین هستند. ارتباطات نظامی اوکراینی‌ها و زیرساخت‌های حیاتی این کشور جنگ‌زده از طریق اینترنت ماهواره‌ای شرکت ایلان ماسک تامین می‌گردد.

ایلان ماسک چند ماه پیش بابت هزینه‌های بالای حضور شرکت خود در اوکراین گلایه کرده بود و حال جواب این گلایه‌ها با قراردادی دولتی داده شده است. ماهواره‌های استارلینک که پیش از این نیز به خاطر استفاده از آن‌ها برای عکسبرداری نظامی توسط پنتاگون مورد انتقاد شدید افراد مستقل قرار گرفته بود، پیش از این صرفاً با بودجه USAID (نهاد به‌ظاهر مردم‌نهاد، اما زیرمجموعه وزارت امورخارجه که پیش‌برنده سیاست‌های خارجی آمریکاست) در اوکراین فعالیت می‌کرد. ماسک در ماه اکتبر گفت که شرکت او نمی‌تواند خرج ۲۰ میلیون دلاری خدمات استارلینک را تامین کند و اوکراینی‌ها باید پول این خدمات را بدهد.

حال وزارت دفاع آمریکا وظیفه پرداخت این پول را به عهده گرفته است. پنتاگو در بیانیه‌ای می‌گوید: «ما به همکاری خود با شرکای بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم ظرفیت‌های ماهواره‌ای و ارتباطی لازم برای مردم اوکراین برقرار باشد. ارتباطات ماهواره‌ای جزئی حیاتی در شبکه ارتباطی اوکراین است و این وزارتخانه قرارداد‌هایی با استارلینک بسته است که این خدمات ادامه داشته باشد».
مقامات پنتاگون جزئیات این قرارداد تجاری را افشا نکرده‌اند. در ماه سپتامبر ایلان ماسک در نامه‌ای از پنتاگون خواسته بود که هزینه خدمات استارلینک را پرداخت کنند.

منبع: بلومبرگ