Gerdab.IR | گرداب

معمای ویکی لیکس و سناریوهای محتمل

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۹

انتشار اسناد علیه ایران در حالیست که دولت آمريكا بارها ايران را متهم به دخالت در امور عراق كرده، اما هيچگاه اسناد و مداركي به صورت رسمي ارائه نكرده است.

گرداب- بعد از انتشار دور تازه‌ اسناد در سایت ویکی لیکس، در جدیدترین مرحله 250000 هزار اسناد مرتبط با مکالمات و گزارش‌های سفارتخانه‌ها و دیپلماتهای آمریکایی در مورد موضوعات مختلف از جمله جمهوری اسلامی مطرح شده است.

 رسانه‌های غربی و عربی از جمله بی‌بی‌سی فارسی، فرانس 24 و العربیه با چشم‌پوشی از ابعاد بین المللی این اسناد  با منحصر کردن مطالب ادعایی علیه ایران به برجسته سازی اخبار مرتبط با ایران  و سناریوی ایران هراسی پرداختند که در آن نقل  قول‌هایی  از سران عربی خاورمیانه و کشورهای خلیج فارس در خصوص همراهی و تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی به جنگ علیه ایران  منتشر شده که مهمترین آنها مربوط به درج مطالبی منسوب به پادشاه عربستان، علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران است که  مورد تفسیر گسترده  رسانه‌های بین المللی و عربی  قرار گرفت.

تعمیم دادن بحران هسته‌ای ایران به الویت اول سران خلیج فارس  و  موضوع حمله به ایران از سوی آمریکایی‌ها و همراهی سران عرب با شرارتهای احتمالی رژیم صهیونیستی و ذکر اخباری از پادشاه عربستان، ولیعهد اردن و خلیفه بحرین که در مورد مقابله با سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی و جلوگیری از پیشرفتهای علمی گفتاری انتشار یافته است  همه از نوع ادبیاتی است که در سالهای اخیر از سوی دستگاههای جاسوسی غرب از جمله سیا؛ موساد علیه جمهوری اسلامی مطرح و در سطح  بین المللی منتشر شده است.

در عرف بین الملل اگر چه دولتمردان ایرانی انتشار این اسناد را نوعی جنگ روانی و تبلیغاتی ارزیابی کرده‌اند، اما قواعد رسانه‌ای حکم می‌کند که مقامات و کشورهایی که در این اسناد مطالبی علیه ایران به آنها منسوب شده است، به تکذیب یا توضیح در این خصوص بپردازند.

اگر چه ورود بدون کارشناسی در رابطه با این اسناد و برخورد احساسی با کشورها و مقاماتی که مواضعی علیه منافع ملی و حاکمیت ارضی جمهوری اسلامی در این گزارش  عنوان داشته‌اند، می‌تواند به تشنج دیپلماتیک دامن بزند، اما واکنش و تکذیب دولت  فرانسه در خصوص  مطالبی که از قول مقامات فرانسوی در این اسناد منتشر شده است، می‌تواند از لزوم توجه به ابعاد حقوقی در انتشار اسناد خبر دهد که با واکنش هیلاری کلینتون و مقامات انگلیسی ابعاد رسانه‌ای پیدا کرده است.

در جدیدترین اسناد منتشر شده از سوی  ویکی لیکس در رابطه با جمهوری اسلامی، بخشی از رایزنی‌های دیپلماتهای آمریکایی برای تضعیف روحیه مردم ایران انتشار شایعاتی در رابطه با سران ارشد نظام و وضعیت جسمانی آنها است که در فتنه بعد از انتخابات این نوع شایعات در محافل ضد انقلابی به صورت گسترده مطرح شده است و نشان می‌دهد که مسئولان آمریکایی در ارتباط با ضد انقلاب داخلی و تحت تاثیر گزارش‌های غلط و یکسویه آنها به گمانه‌زنی درباره مسائلی که در نزد مردم ایران جایگاهی ندارند، مشغول بوده‌اند تا بتوانند روحیه انقلابی تظام و مردم را مخدوش کنند.

در این اسناد در رابطه با جمهوری اسلامی این خطوط برجسته است:

1- تمرکز بر پرونده هسته‌ای ایران و ایجاد پروژه ایران هراسی برای سران عربی خاورمیانه

2- تضعیف رهبری مقتدر جمهوری اسلامی و انتشار شایعات علیه نظام

3- دخالت در امور انتخاب نخست وزریری عراق

4- ایجاد ارتباط میان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران با برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی


به نظر مي‌رسد كه تبعات ويكي ليكس سناريويي براي مشغول كردن افكار عمومي جهان و كشورهاي خاورميانه از شكستهاي جنگ آمريكا به افغانستان باشد و سفر غير منتظره اوباما به پايگاه نظامي بگرام و تحت تاثير قرار دادن نشست امنيتي منامه كه با حضور مقامات ارشد سياسي و امنيتي جهان انجام شد؛ بخشي از سناريوهاي طراحي شده با اسناد ويكي ليكس است.

محكوميت انتشار اين اسناد و ايجاد مانع در انتشار اين اسناد در سرورهاي آمريكايي و فرانسوي و احتمال پيگرد مدير سايت ويكي ليكس بخشي ديگر از اين سناريو در محيط تبليغاتي غرب محسوب می‌شود.

 تحلیل گران سیاسی انتشار اسناد و تصاویر مرتبط با افغانستان و عراق را در ماههای گذشته در سایت ویکی لیکس را نوعی مبارزه انتخاباتی – تبلیغاتی دموکراتهای حاکم با جمهوری‌خواهان در درون ایالت متحده  ارزیابی می‌کنند که انتشار این اسناد در بعد خارجی و داخلی  با این اهداف طراحی شده است.

1- در ابعاد داخلی نوعی تبلیغات رسانه‌ای در آستانه انتخابات کنگره آمریکا است.

2- دموکراتهای حاکم که از احتمال شکست در برابر اکثریت دموکراتهای طرفدار اوباما در کنگره نگران بودند برای زیر سوال بردن جمهوی خواهان به جنگ طلبی و کشتار نظامیان آمریکایی روی آورده‌اند.

3- در بعد بین المللی آمریکایی‌ها در عراق پس از رایزنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در تعیین مجدد مالکی به عنوان نخست وزیر عراق و ایجاد  یکپارچگی در گروههای شیعی عراق سعی در تضعیف مالکی و دادن بهانه به مخالفان سیاسی وی نمودند.

از طرفی دیگر نوع و انتشار اسناد ویکی لیکس که با کدهای محرمانه پنتاگون و رمزهای نظامی همراه است، بخشی از ترفند رسانه‌ای است که آمریکایی‌ها پس از انتشار اسناد مرتبط به افغانستان‌، عراق و در نهایت خاورمیانه  به حساسیت سنجی افکار عمومی در این مورد روی آورده‌اند. این موضع در راستای جنگ نرم متخصصان اطلاعاتی آمریکا است.

4- کارشناسان داخلی کشور که به مطالعه اسناد مندرج در سایت ویکی لیکس پرداخته‌اند، اظهار داشته‌اند که اکثر این  مدارک دارای طبقه بندی محرمانه و بیش از 204 سند دارای طبقه بندی سری بوده‌اند.

در رابطه با افشاگری ویکی لیکس درباره اشغال عراق بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که  سر و ته این مطالب  سانسور شده است و مختصات کلی و مبهم عملیاتهای نظامی علیه نظامیان امریکایی و انفجارهای شهری که به کشتار نظامیان و شهروندان عراقی اختصاص داشته است، مورد اشاره قرار گرفته است.

این اسناد از دیدگاه امنیتی به نوعی طراحی و لینک بندی شده‌اند که به ماهها کار تکنیکی و فنی نیاز داشته است و تدوین و انتشار این اسناد از یک گروه فعال اینترنتی برنمی‌آید‌، بلکه مجموعه‌ای گسترده همچون پنتاگون و کارشناسان اطلاعاتی آنرا طراحی و مدیریت کرده‌اند.

در رابطه با موضوع عراق این اسناد در سه بخش عمده نوع، تاریخ و تعداد حوادث طبقه بندی اولیه شده است و به عنوان نمونه موارد استخراج شده از این اسناد در مبحث تنوع عملیاتی و تفکیک نوع حملات عبارت است:

حوادث جنایی:
انفجارهای تصادفی 128683
عملیات دشمن 104272
عملیات دوستانه 104551
آتش‌های متحدان 1326
وقایع غیر رزمی 12208
تصادم‌های مشکوک 1490
گزارش‌های تهدید آمیز 1490

این اسناد به نوعی طراحی شده‌اند که با اسامی خاص افراد و کشورها قابل استفاده نیست و تنها در مواردی با اسامی عام لینک داده شده‌اند.

با توجه به حجم نیروهای امنیتی که در بغداد حضور دارند و تنوع ساختاری- سازمانی این نیروهای اطلاعاتی و شبه نظامی که وابستگی به نخست وزیری عراق، یا ارتش امریکا و سایر دستگاههای امنیتی و نظامی دخیل در تامین امنیت شهری و کشوری عراق، این اسناد دارای ماهیتی کلی بوده و به نوعی تحدید شده است.

به عنوان مثال در این اسناد مناطق و شهرهای عراق با کد‌بندی اطلاعاتی مورد اشاره قرار گرفته‌اند که عامه مردم و افکارعمومی از دسترسی به آن منع شده‌اند و توان کشف این رمزهای امنیتی را ندارند.
 
مناطق:
بغداد 109802
مناطق کد بندی شده از سوی پنتاگون 250000
 
موضوع حمله:
دشمنان 2711171
دوستان یا متحدان 05889
خنثی و ناشناس 14761
 
نیروهای مورد حمله قرار گرفته:
آمریکا 34305
نیروهای ضد عراقی 12305
شهروندان 9705
نیروهای اتحاد72347
نیروهای امنیتی عراق 150004
اتحادیه اروپا 2408

 مناطق مرزبندی شده:
منطقه آبی 105899
منطقه سبز 14761
منطقه قرمز271171

نوع تهدیدات:
تصادف 5978
تله 361
تهدید تله انفجاری 93
بازداشت 6247
ترور 325
حمله 10634
خنثی شده :24796
آتش مستقیم 57859
آدم ربایی 4212
مین گذاری 1210

بر اساس اسناد منتشر شده ويكي ليكس كه به 400 هزار سند مي‌رسد، پس از تهاجم سال 2005 "صدها" غيرنظامي عراقي در ايست‌هاي بازرسي ارتش آمريکا کشته شدند. بر اساس اين مدارک، ارتش آمريکا تعداد کشته‌هاي عراقي را 109هزار نفر برآورد کرد که 66 هزار و 81 تن از آنها غيرنظامي بودند. در حالی که پنتاگون پيشتر اعلام کرده بود که آمار قربانيان غيرنظامي را ثبت نمي‌کند.

اما بخش جالب اين گزارش به ايران مربوط مي‌شود كه در آن ادعا شده نيروهاي ايراني متهم به آموزش شبه نظاميان شيعه عراقي، ارسال سلاح، راکت و بمب‌هاي دست ساز پيشرفته، هستند. این در حالی است که دولت آمريكا بارها ايران را متهم به دخالت در امور عراق كرده، اما هيچگاه اسناد و مداركي به صورت رسمي دال بر دخالت جمهوري اسلامي ايران در امور عراق ارائه نكرده است.

در موضوع كربلا یا ترور  اين آمار به ترتیب در  پرونده وجود دارد

1217 results. Page 1 of 122 next

1815 results. Page 1 of 182 next

اما در خصوص عناوین ذیل هیچگونه خروجی وجود ندارد و این در حالی است  تعداد زیادی از حملات تروریستی و کشتار غیر نظامیان در این مناطق صورت گرفته است.

امام علي
قدس  نجف
صدر
شهرك صدر
القاعده
Iran influence
Quds
Arab
 
کارشناسان اعتقاد دارند که تحلیل محتوای سایت ویکی لیکس و اسناد منتشر شده در آن نیاز به کشف رمز اطلاعاتی و نظامی به کار رفته در ادبیات منتشر شده دارد که بدون کشف این کلید واژه‌ها تجزیه مطالب سایت چه در رابطه با کشور عراق یا افغانستان امکانپذیر نیست.

به نظر می‌رسد با صدور حکم دستگیری مدیر سایت ویکی لیکس و پیگیرد حقوقی وی که با هدایت امریکایی‌ها و کشورهای غربی در حال انجام است‌، معمای ویکی لیکس با انتشار دوره تازه‌ای از اسناد مرتبط با آمریکا و سیاستهای نظامی و اطلاعاتی این کشور وارد مرحله تازه‌ای شود که سردمداران کاخ سفید در تناقض میان آزادی بیان و امنیت آمریکا به سیاست سرکوب و سانسور متوسل خواهند شد.

از ابهاماتی که در خصوص اسناد منتشر شده در سایت ویکی لیکس مطرح شده است‌، سانسور اسناد و مکالمات انجام شده میان مقامات و کارشناسان آمریکایی و غربی است که در سال 1388 با تمرکز فعالیتهای خود بر جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی به تحریک فتنه‌گران انتخاباتی و سران فتنه پرداختند و با مداخله در امور داخلی و سیاسی کشورمان‌، الویت اصلی را بر براندازی جمهوری اسلامی قرار دادند.

برخی کارشناسان در خصوص سناریوی ویکی لیکس آن‌را تحت کنترل پنتاگون و سرویس‌های اطلاعاتی ارزیابی کرده‌اند تا در  آینده  به خصوص رقابتهای انتخاباتی آتی ریاست جمهوری آمریکا مورد بهره برداری جناحی و محاکمه افکار عمومی داخلی و خارجی  قرار نگیرند. با توجه به سیاست "قطره چکانی" که از تاکتیکهای جنگ نرم آمریکایی‌ها در جهان است و سایت ویکی لیکس به آن متعهد است، انتشار این اسناد در راستای عادی سازی جنایات آمریکایی‌ها در خاور میانه تلقی می‌شود.

اگر در آینده این اسناد از سوی دولتهای منطقه به خصوص عراق و افغانستان منتشر می‌شد، قطعا افکار عمومی جهان اسلام و مردم جهان بسیار حساستر به این موارد واکنش نشان می‌دادند. بهانه ویکی لیکس برای منفعل کردن و حساسیت زدایی از جنایتهای آمریکا و ناتو در خاورمیانه است.
یاسر کنعانی