Gerdab.IR | گرداب

جزئیات نفوذ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به تلفن شهروندان روسیه

جزئیات نفوذ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به تلفن شهروندان روسیه
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

نهاد‌های امنیتی روسیه از بدافزاری که تلفن‌های آیفون را به ابزاری برای جاسوسی تبدیل می‌کرد، جزئیات بیشتری منتشر کردند.

به گزارش گرداب، نهاد‌های امنیتی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تلفن‌های همراه شرکت آیفون هدف عملیات پنهان سایبری دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته‌اند. در این عملیات نه تنها دستگاه‌های آمریکایی نه تنها به جاسوسی از شهروندان روسیه مشغول بودند، بلکه کارمندان سفارتخانه‌های کشور‌های همسو با غرب نیز هدف این بدافزار قرار گرفته بودند.

حال نهاد‌های روسی در بیانیه‌ای جدید، جزئیات بیشتری از نحوه فعالیت این بدافزار اعلام کردند. این بدافزار برطبق الگوریتمی خاص عمل می‌کرده است. نخست دستگاه iOS قربانی با یک پیام iMessage روبرو می‌شود که الحاقیه‌ای ویژه، حاوی ابزار نفوذ دارد. سپس بدون هیچ‌گونه کاری از سوی کاربر، ابزار نفوذ در پیام باعث اجرای یک کد مخرب می‌شود.

در زمان اجرای کد، ارتباط با مرکز فرماندهی سرور برقرار می‌شود و ماژول‌های متعدد بدافزاری دانلود شده و باعث افزایش ظرفیت نفوذ در دستگاه می‌شود.

پس از پردازش موفق تمام اجزای مخرب این بدافزارها، آخرین بخش نیز بارگذاری می‌شود و پیام اولیه و الحاقیه آن که حاوی ابزار نفوذ است در این زمان از تلفن حذف می‌شود.

در نتیجه، حمله‌کنندگان بدون این که کاربر متوجه شود، دسترسی غیرقانونی و کامل به اطلاعات کاربر و جزئیات دستگاه پیدا می‌کنند و حتی این توانایی را به دست می‌آورند که بر روی دستگاه‌های آسیب‌پذیر اقدام به کدنویسی کنند.
شرکت اپل هرگونه همکاری با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی را انکار کرده است؛ به گزارش رویترز اپل می‌گوید: «ما هیچ‌گاه برای اضافه کردن مکانیسم دور زدن حفاظت با هیچ دولتی همکاری نکردیم و نمی‌کنیم».