Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ آشنایی با جنگ ترکیبی

پرونده/ آشنایی با جنگ ترکیبی
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

جنگ ترکیبی به عنوان ترکیبی از ظرفیت‌‎های نظامی متعارف، شورش‌‎ها، تروریسم، جنگ چریکی، جنایت‎‌های سازمان‌‎یافته، جنگ نرم‌‎افزاری و فناوری‎‌های نظامی توصیف می‎شود

به گزارش گرداب، اقدامات نظامی داعش در قلمرو خود و در مواجهه با دشمنان، دارای ابعادی بود که در تاریخ نظامی جهان کمتر می‎توان مشابه آن را پیدا کرد. دو بُعد جدید و متفاوت آن استفاده از حملات انتحاری و اعدام فله‎ای و بعضاً دهشتناک (به زعم داعش) رفاوض، کفار و منافقان بود. آنها با استفاده از تکنیک‎های نوین تهیه فیلم، نمایش اعدام و زبح مخالفان را در سریع‎ترین زمان ممکن منتشر می‎کردند. این اقدام یک جرم‎‌ سازمان‌یافته و نقض آشکار حقوق اسیران جنگی بود که البته داعش نه تنها وقعی بدان نمی‌نهاد بلکه از آن به عنوان یک تاکتیک جنگی موثر استفاده کرد. تاکتیکی که به ایجاد رعب و وحشت در میان دشمنان آن‌ها منجر شد و روحیه و عزم راسخ جلادان داعش را به تصویر می‎کشید. منظور از تاکتیک موثر، اثربخشی و مفید واقع شدن این اقدام بود.

پرونده/ آشنایی با جنگ ترکیبی

تصویر شماره ۱- اعدام قربانیان متهم به جاسوسی در دیرالزور (سی ان ان، ۲۰۱۴)


اگر هدف از جنگ را شکست دشمن و درهم شکستن توان نظامی گروه مقابل تعریف کنیم، برای دستیابی به این هدف باید از انواع ابزارهای موجود و ممکن استفاده کرد. امروزه برای فرسوده ساختن نیروی مقابل، اتکا به تجهیزات جنگی و آتش صرف فاقد تاثیر جنگ‌های کلاسیک است و قدرت‎ها تلاش می‎کنند از انواع روش‎ها و تاکتیک‎های جنگی بعضاً غیرجنگی نیز استفاده کنند.
جنگ ترکیبی یا هیبریدی که گاهی از آن با عنوان عملیات‎های پیچیده، جنگ‌های کوچک و یا نامنظم نیز یاد می‎شود، بیانگر به کارگیری ترکیبی قابلیت‎های نیرو‌های نظامی متعارف به شیوه‎ای بدیع، پیچیده و هماهنگ شده است. این نوع نبرد، شامل عواملی است که از تاکتیک‎ها و آرایش‎های نظامی گرفته تا حمله‎های نظامی وغیرنظامی را در برمی‎گیرد (منبع ۱)

به نظر فرانک هافمن شکل‎‌گیری شبکه جهانی اینترنت، افزایش توان نظامی قدرت‎‌های منطقه‌ه‎ای مانند ایران و ترکیه، شکل‌گیری گروه‎‌های شبه‎‌نظامی مستقل، تحریم‌‎های اقتصادی و نظامی گسترده علیه نیرو‌های ناهمسو و تاثیرپذیری بالای تحریم‎‌ها بر تاب‎‌آوری نظامی طرف مقابل، فروپاشی رژیم شوروی بدون شلیک حتی یک گلوله، شکست ارتش و یگان‎های زرهی عراق در جنگ اول خلیج فارس، جنگ بالکان، مقاومت مجاهدان افغان در برابر ارتش شوروی، ظهور القاعده و داعش و تجارب موفق گروه‎‌های شبه‌نظامی مانند نیرو‌های چچنی در جنگ با روسیه و خصوصاً حزب‎‌الله در برابر اسرائیل هر یک به نحوی به پرورش این مفهوم کمک کرده‎اند (منبع ۲).

هافمن معتقد است جنگ نامتوازن سال ۲۰۰۶ جنوب لبنان که میان ارتش مجهز اسرائیل با یک گروه شبه‌‎نظامی (حزب‌‎الله) صورت گرفت، مهم‌‎ترین مصداق جنگ هیبردی است. در این جنگ، نیرو‌های لبنانی نشان دادند که چگونه با استفاده از نیرو‌های آموزش دیده، متعهد و آماده در یک فضای محدود (از حیث گستره جغرافیایی) و تجهیزات و توان عملیاتی ناچیز (در قیاس با دشمن) با یک دشمن کلاسیک و قدرتمند مواجه شوند و پیروز شوند.

او نشان می‎دهد که حزب‌الله مانند مدافعان جهادی در نبرد‌های فلوجه در عراق طی آوریل و نوامبر ۲۰۰۴، به طرز ماهرانه‌ای از زمین شهری برای ایجاد کمین و فرار از شناسایی و ایجاد استحکامات دفاعی قوی در اطراف فضا‌های غیرنظامی بهره برده و تصویری جدید از نبرد را ارائه کرده است. هافمن به نقل از نیرو‌های اسرائیلی، نبرد چریک‎های حزب‎الله را منعطف، سیال، غیرقابل پیش‎بینی و گسترده عنوان می‎کند (منبع ۳).

هافمن معتقد است که البته نمی‎توان از حیث نظامی حزب‎‌الله را پیروز تلقی کرد، اما آن‌ها از طریق ابزارهای رسانه‌های و بازنمایی جنگ، رژیم متجاوز صهونیستی را به عنوان عامل متجاوز، کودک‌‎کش و شکست‌‎پذیر به تصویر کشیدند و محبوبیت خود را در افکارعمومی مردم لبنان و منطقه (سرمایه اجتماعی) به شدت ارتقا دادند.

از این جهت، جنگ هیبردی به معنای استفاده از الگو‌های کلاسیک و نوین و منعطف نظامی در کنار ابزار‌های فرانظامی مانند استفاده از رسانه، جنگ روانی، دیپلماسی و تبلیغات است. در دیگر تعاریف، جنگ ترکیبی به معنای استفاده از همه ابزار‌های نامنظم و نامتقارن است و شامل استفاده‎‌ی یک بازیگردولتی یا غیردولتی از همه ابزار‌های در دسترس دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی با هدف ایجاد بی‎‌ثباتی در کشور هدف است. در واقع به دلیل پیچیدگی فضای جنگ و استفاده از سطح مختلف از یک سو و افزایش ضریب فریب بازیگران از سوی دیگر ضرورت تاکید بر جنگ‌های ترکیبی در جهان نوین اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است (منبع ۴).

از ویژگی‎‌های جنگ‌های ترکیبی می‎توان به حضور عناصر عمده نیرو‌های منظم و نامنظم دولتی و غیردولتی، مشارکت راهبردی فرماندهی و کنترل چندوجهی، اقدامات همزمان، تهدیدات متنوع و سریع و فقدان دکترین عملیاتی مشخص اشاره نمود.

از این جهت ابزار‌های جنگ ترکیبی را به طور کلی می‎توان به دو گروه ابزار‌های نظامی و غیرنظامی تقسیم کرد. ابزار‌های غیرنظامی شامل تحریم‎‌های اقتصادی و نظامی و تعریف نیروی نظامی رقیب به عنوان گروه ترویستی، حمایت از ناآرامی‌‎های داخلی، تجزیه کشور و انواع عملیات رسانه‌های هستند. ابزار‌ها و ابعاد نظامی نیز عمدتاً شامل ابزار‌های کلاسیک جنگ به علاوه شیوه‌‎ها و ابزار‌های نوین جنگ مانند ابزار‌های سایبری و رسانه‌ها، پیدایش و استفاده از مهمات نقطه‌‎زن، کوتاه شدن زمان جنگ، حمله از نقاط دور، کاهش نیرو‌های عملیاتی و استفاده از نیرو‌های ویژه و پهبادی است.

جمع‌بندی
برای جمع‎‌بندی مباحث به طور کلی می‎توان گفت هر نیروی متخاصمی که به صورت همزمان و تطبیق‌‎پذیر، ترکیبی همچنین از ۴ عنصر سلاح‎‌های متعارف، تاکتیک‎‌های نامنظم، تروریسم و رفتار‌های مجرمانه را در فضای جنگی برای حصول اهداف سیاسی خود به کار می‎گیرد، به روش هیبریدی می‎جنگد (منبع ۵).

در پایان جنگ ترکیبی به عنوان ترکیبی از ظرفیت‌‎های نظامی متعارف، شورش‌‎ها، تروریسم، جنگ چریکی، جنایت‎‌های سازمان‌‎یافته، جنگ نرم‌‎افزاری و فناوری‎‌های نظامی توصیف می‎شود. این گونه جنگ‌‎ها همچنین می‎توانند دربرگیرنده نقض قوانین جنگی و همچنین عوامل و سازمان‌‎های غیردولتی باشند که تحت حمایت‎ دولت‎‌ها بوده و برنامه‎‌های مبهمی دارند.

تمام این اجزا می‎توانند با اجزاء نامشخصی ترکیب شده و همزمان نتیجه را تحت تاثیر قرار دهند. اهمیت و ارزش هر جزء می‎تواند در طی جنگ بر اساس مراحل جنگی یا تاثیرگذاری سریع آن به طور قابل توجهی تغییر کند (جولانی و فولادی، ۱۳۹۶: ۱۳۱).

برای نمونه تروریست‎‌های داعش با استفاده از ایدئولوژی سلفی/تکفیری، شمار فراوانی از نیرو‌های انتحاری را برای انجام عملیات مورد استفاده قرار دادند که تبدیل به ابزاری موثر برای پیشروی آن‌ها شد. این عنصر، در جنگ اخیر روسیه و اوکراین به سبب فقدان چنین ایدئولوژی در بین دو طرف جنگ، نمی‎تواند مورد استفاده قرار گیرد در عوض در این جنگ استفاده از پهباد‌های انتحاری به شکل بی‎‌سابقه‌‎ای در دستور کار قرار گرفته است. از این جهت، جنگ ترکیبی یک رویکرد نظامی فراگیر است که در آن بسته به کلیه امکانات و توانایی‎‌ها، فضا و ایدئولوژی موجود بر علیه طرف مقابل طرح‎‌بندی و مورد استفاده قرار می‎گیرد.


منابع:
۱-
شکری، حشمت الله (۱۳۹۸) رویکرد آمریکا به جنگ هیبریدی علیه جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ص ۱۲۸،

۲-
Conflict in the ۲۱st Century: The Rise of Hybrid Wars. By Frank Hoffman, Research Fellow, Center for Emerging Threats and Opportunities (CETO).pp ۳۲-۶،

۳-
Conflict in the ۲۱st Century: The Rise of Hybrid Wars. By Frank Hoffman, Research Fellow, Center for Emerging Threats and Opportunities (CETO).p ۳۶،

۴-
قوام، عبدالعلی (۱۳۸۰) اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل، تهران: نشر سمت، چاپ هفتم، ص ۱۴.

۵-
قاسمی، فرهاد و اسماعی فرزین، ایرج (۱۳۹۶) جنگ هیبریدی در سیستم بین المللی پیچیده_آشوبی، فصلنامه مدیریت نظامی، سال هفدهم، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۶ ص ۷۲