Gerdab.IR | گرداب

به علت هک صرافی ارز دیجیتال؛

اتهام آمریکا به دو هکر روس

اتهام آمریکا به دو هکر روس
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

وزارت دادگستری آمریکا این دو تبعه‌ی روسیه را به حمله‌ی سایبری به صرافی ارز‌های دیجیتال Mt. Gox در سال ۲۰۱۱ و پولشویی ۶۴۷ هزار بیت‌کوین متهم کرد.

به گزارش گرداب، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای دو تبعه روس را به جرایمی در ارتباط با هک سال ۲۰۱۱ صرافی Mt. Gox متهم کرد. این دو نفر ظاهراً به پولشویی ۶۴۷ هزار بیت کوین متهم هستند. البته یکی از این دو نفر با اتهام مدیریت صرافی رمزارز BTC-e هم روبه‌رو است.

براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، «الکسی بیلیوچنکو» و «الکساندر ورنر» در منطقه جنوب نیویورک (SDNY) تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. البته بیلیوچنکو در منطقه شمال کالیفرنیا (NDCA) نیز به اداره غیرمجاز کسب‌وکار‌های مالی در رابطه با BTC-e متهم شده است.

گفته می‌شود که اتهامات SDNY می‌تواند برای هرکدام از این دو نفر به حداکثر ۲۰ سال زندان منجر شود و NDCA هم احتمالاً بیلیوچنکو را به حداکثر ۲۵ سال زندان دیگر محکوم خواهد کرد.

نقش این دو تبعه روسی در هک Mt. Gox چه بود؟

وزارت دادگستری مدعی است که این دو متهم و همدستان آن‌ها در حوالی ماه سپتامبر ۲۰۱۱ به کیف پول‌های Mt. Gox دسترسی پیدا کردند. آن‌ها پس از نفوذ به سرورها، انتقال پول به کیف پول‌های تحت کنترل خود را آغاز نمودند.

این افراد ظاهراً بلافاصله وارد مذاکره و یک قرارداد تبلیغاتی با یک سرویس صرافی بیت کوین شدند. آن‌ها درنهایت از این قرارداد برای انتقال منظم پول به چندین حساب بانکی فراساحل (Offshore) ازجمله چند شرکت پوششی استفاده کردند که توسط بیلیوچنگو، ورنر و همدستان آن‌ها کنترل می‌شد. وزارت دادگستری می‌گویند این افراد از ماه مارس ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۳ بیش از ۶.۶ میلیون دلار پول جابه‌جا کردند.

بیلیوچنکو همچنین با اتهام همکاری با «الکساندر وینیک» در اداره غیرقانونی صرافی BTC-e از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ روبه‌رو است. این صرافی درنهایت در سال ۲۰۱۷ توسط دولت آمریکا تعطیل شد. وینیک نیز در سال ۲۰۲۲ به اتهام پولشویی و اداره BTC-e به آمریکا مسترد گردید.

صرافی Mt. Gox که در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز جهان بود، در سال ۲۰۱۴ پس از انتشار خبر این هک اعلام ورشکستگی کرد.

منبع: دیجیاتو