Gerdab.IR | گرداب

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هر روز هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هر روز هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

حملات سایبری که علیه این نیروگاه انجام می‌شود می‌تواند در میانه‌ی درگیری نظامی روسیه و اوکراین، فاجعه‌ی زیست‌محیطی دیگری ثبت کند.

به گزارش گرداب، سازمان Rosenergoatom که در زمینه مدیریت عملیاتی نیروگاه‌های هسته‌ای در روسیه فعالیت می‌کند، اعلام کرد نیروگاه زاپوریژیا هر روزه هدف حملات سایبری مکرر قرار می‌گیرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، مشاور مدیر اجرایی این سازمان، رنات کارچا، در دیداری با هیئت نمایندگان آژانس انرژی اتمی به خبرنگاران گفته است که هکر‌ها هر روز حملات سایبری علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به راه می‌اندازند.

او می‌گوید: «همکاران من مرتب از من درباره حملات سایبری دیروز می‌پرسند. هر روز بلااستثنا، حملات قدرتمند ممانعت از سرویس (DDoS) برروی شبکه‌های Rosenergoatom و شبکه همکاری‌های دولتی روس‌اتم و همچنین ساختار مدیریتی زاپوریژیا اتفاق می‌افتد».

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین است که در شهر انرهودار واقع شده است. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است.

این نیروگاه در جنوب شرقی اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار، در سواحل کاخوفکا رود دنیپر واقع شده است. این رآکتور دارای ۶ راکتور هسته‌ای آب‌سبک تحت فشار VVER-۱۰۰۰ است که هر کدام ۹۵۰ مگاوات توان تولید می‌کنند و مجموع توان خروجی آن ۵۷۰۰ مگاوات است. همچنین نیروگاه زغال سنگ ژاپروژیا نیز در نزدیکی این نیروگاه هسته‌ای قرار دارد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ این نیروگاه از کنترل دولت اوکراین خارج شده و تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار گرفته است.