شرکت گانیت (Gannett) مالک نشریه یواسای تودی (USA Today) از گوگل به دلیل اجرای تاکتیکهای ضدرقابتی در زمینه تبلیغات دیجیتال شکایت کرد.
به گزارش گرداب، شرکت گانیت (Gannett) که مالک برخی از بزرگترین و باسابقهترین روزنامههای ایالاتمتحده است، در پرونده خود ادعا کرده که گوگل سیستمی را که برای فروش تبلیغات در وبسایتهای نشر استفاده میشود، بهطور غیرقانونی دستکاری کرده است. استراتژی این شرکت درزمینه تبلیغات، بر آگهیهای بلادرنگ متکی است که در عرض چند میلیثانیه، یکی از صفحات روزنامهها در آن بارگذاری میشود.
این آگهیهای بلادرنگ از طریق یک سرور تبلیغات ناشر و یک شرکت تبلیغاتی انجام میشود که طبق این دادخواست، گوگل مالک ۹۰ درصد بازار سرور تبلیغات ناشر و ۶۰ درصد بازار مبادلات تبلیغاتی است. بااینوجود، گانیت ادعا کرده که گوگل میتواند فرایند فروش تبلیغات بلادرنگ را دستکاری کند.
در این دادخواست آمده است:
«مکانیزم رفتار گوگل در طول زمان تکامل پیدا کرده، اما نتیجه آن یکسان باقی مانده است. گوگل با دستکاری فرایند مزایده بلادرنگ، شرکتهای رقیب را کنار میگذارد، برای موجودی ناشر هزینه کمتری پرداخت میکند و درنهایت کیفیت و کمیت اخبار آنلاین را کاهش میدهد.»
در ادامه این شکایت گفته شده که گوگل با خرید DoubleClick در سال ۲۰۰۷ به مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار و همچنین پلتفرم تبلیغاتی AdMeld در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار، زیرساختهای تبلیغاتی خود را برای ناشران تقویت کرده است تا به مهره ارزشمند بازار تبلیغات امروزی تبدیل شود.
واکنش گوگل به شکایت این شرکت
درمقابل، «دن تیلور»، معاون گوگل ادز، در ایمیلی به Gizmodo گفته است: «این ادعاها بهسادگی اشتباه هستند. هنگام استفاده از فناوری تبلیغاتی برای کسب درآمد، ناشران گزینههای زیادی را در اختیار دارند. درواقع Gannett از دهها سرویس تبلیغاتی رقابتی مانند Google Ad Manager استفاده میکند؛ هنگامی که ناشران استفاده از ابزارهای گوگل را انتخاب میکنند، بخش عظیمی از درآمد تبلیغات را حفظ خواهند کرد. به دادگاه نشان خواهیم داد که محصولات تبلیغاتی ما چگونه به ناشران کمک میکند تا روی محتوای آنلاین خود سرمایهگذاری کنند.»