Gerdab.IR | گرداب

الجزيره گزارش داد:

درخواست كلينتون از ديپلمات‌هاي آمريكا براي جاسوسي از سازمان ملل

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۹

شبكه خبري الجزيره در مقاله‌اي نوشت: "هيلاري كلينتون"، وزير امور خارجه آمريكا به ديپلمات‌هاي اين كشور دستور جمع‌آوري اطلاعات شخصي از جمله اطلاعات بيولوژيكي و آدرس پست‌هاي الكترونيك مرتبط با سازمان ملل را داده است.

الجزيره در گزارشي اعلام كرد كه وزير خارجه آمريكا به ديپلمات‌هاي اين كشور دستور داده تمامي اطلاعات شخصي از جمله اطلاعات بيولوژيكي و ايميل‌هاي مرتبط با سازمان ملل را جمع‌آوري كنند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، شبكه خبري الجزيره در مقاله‌اي با عنوان "بحران ديپلماسي آمريكا پس از رسوايي ويكي‌ليكس" به قلم "غازي دحمان" به بررسي اسناد منتشر شده از سوي پايگاه خبري "ويكي‌ليكس" پرداخته و به اين نكته اشاره دارد كه از اين پس دولتها و كشورهاي جهان اعتماد خود به ايالات متحده آمريكا را از دست داده و در روابط خود با آمريكا صراحت و شفافيت پيش را نخواهند داشت.

در بخشي از اين گزارش با تأكيد بر اين نكته كه بسياري از مسائل نيز وجود دارد كه براي مردم جهان شناخته شده نيست، آمده است: "هيلاري كلينتون"، وزير امور خارجه آمريكا به ديپلمات‌هاي اين كشور دستور جمع‌آوري اطلاعات شخصي از جمله اطلاعات بيولوژيكي و آدرس پست‌هاي الكترونيك مرتبط با سازمان ملل را داده است.

بنا بر اين گزارش، اين يكي از دستورالعمل‌هاي اطلاعاتي است كه وزارت امور خارجه آن را به ديپلمات‌هاي آمريكا در سراسر جهان ابلاغ نمود و از آنها خواست اين قبيل اطلاعات را پيرامون گروه وسيعي از مردم جمع‌آوري كنند.

در ادامه اين گزارش نقل شد: همچنين دستوراتي از طرف كلينتون به ديپلمات‌هاي آمريكا در كشورهاي آفريقايي، خاورميانه، آمريكاي لاتين و اروپاي شرقي ابلاغ شده و كارمندان وزارت خارجه آمريكا را موظف كرده كه اطلاعات كارت‌هاي اعتباري، برنامه‌هاي كاري، اطلاعات شخصي ويژه شخصيت‌هاي خارجي و شماره‌هايي كه با آنها تماس زيادي برقرار مي‌كنند، را جمع آوري كنند.

الجزيره در ادامه اين گزارش تأكيد كرد: با وجود آنكه اسناد و تلگراف‌هاي گزارش شده اوج فعاليت هر ديپلمات آمريكايي و مقياس ارزش‌گذاري فعاليت ديپلماتيك است و ديپلماسي را در خط مقدم تشكيلات جامعه ديپلماتيك آمريكا قرار مي‌دهد، اما اين تلگراف‌ها ساده بوده و اين قبيل بررسي‌هاي سياسي و اقتصادي شبيه بررسي‌هاي روزنامه‌وار و گاهاً شايعات بي‌اساس است.

به گزارش الجزيره، علت آن است كه ديپلمات‌هاي آمريكا ديدارهاي خود با مسئولان كشورها را همراه تحليل‌هايي ويژه به سازمان‌هاي رسمي خود تحويل مي‌دادند، تا جايي‌كه دقت و درستي اين گفت‌وگوها از بين رفته و از طرف ديگر، مأموريت ديپلمات‌هاي آمريكايي را روشن مي‌كرد.