Gerdab.IR | گرداب

توسعه شبکه فیبرنوری استان سیستان و بلوچستان به ۱۶۰۰ کیلومتر رسید

توسعه شبکه فیبرنوری استان سیستان و بلوچستان به ۱۶۰۰ کیلومتر رسید
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، گفت: قریب به ۱۵۷۰ کیلومتر فیبرنوری در سطح این استان در حال اجرا می‌باشد که بیش از ۳۱۰ کیلومتر آن طی سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است و سبب پایداری ارتباط ۱۹۰ روستای استان شده است.

به گزارش گرداب، نیک محمد بلوچ زهی پیرامون آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان جزء معدود استان‌هایی است که در حال حاضر موضوع هوشمندسازی و اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داده است و در سال گذشته ۲۳۷۰ مدرسه در سطح استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و تاکنون تعداد ۶۵۰۰ مدرسه استان با تامین مودم و ترافیک رایگان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده اند.

وی، ادامه داد: با توجه به پراکندگی گسترده استان سیستان و بلوچستان و فواصل بسیار زیاد بین شهری و طولانی بودن جاده‌های مواصلاتی، متاسفانه آنچه به عنوان تعهد اپراتور‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین شده است، در مقایسه با حجم کل جاده‌های استان عدد پایین­‌تری است.

بلوچ زهی، تاکید کرد: طول کل جاده‌هایی که در تعهد اپراتور‌ها ذکر شده است ۴۲۸۰ کیلومتر می‌باشد و سالیانه به این طول، عدد ناچیزی تحت عنوان تعهد جدید افزوده می‌­شود. با این وجود در سال ۱۴۰۱ با احداث ۲۵ سایت جاده‌ای پوشش ارتباطی بیش از ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های سطح استان تکمیل و درصد پوشش جاده‌ای استان نیز شش و نیم درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: در حوزه اپراتور همراه اول از ۴۲۸۰ کیلومتر تعهد این اپراتور، ۳۰۰ کیلومتر باقی مانده است و اکنون به پوشش ۹۰ درصدی جاده‌های تعهدی این اپراتور در سطح استان رسیده‌ایم، علاوه بر آن قریب به ۷۰۰۰ کیلومتر جاده آسفالته در سطح استان وجود دارد که نیازمند گنجاندن در تعهدات اپراتور‌ها و تکمیل پوشش توسط آن­ها هستند.

وی، اشاره کرد: در سال ۱۴۰۱، با احداث سایت‌های جدید اپراتور‌های مختلف از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویس مکالمه به ۱۰۵ روستای استان سیستان و بلوچستان شامل ۵۵۰۰ خانوار و ۲۱ هزار نفر جمعیت ارائه شده است که موجب بهبود سه درصدی نرخ برخورداری روستاییان از ارتباطات صوتی شده است و ۳۵۹ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد ارتباط پایدار صوتی استان نیر به اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول ابلاغ شده است.

بلوچ زهی، بیان کرد: در روستا‌هایی که به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده‌اند نیز با اسقرار سایت جدید این اتصال برقرار شده است و برخی روستا‌ها نیز با ارتقاء تکنولوژی سایت­‌های مخابراتی موجود به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند. در مجموع ۱۹۴ روستا در سطح استان با جمعیتی قریب به ۱۲۵۰۰ خانوار (۴۸۰۰۰ نفر) با احداث سایت مخابراتی جدید یا ارتقاء سایت موجود به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، تشریح کرد: در صورتی که میانگین درصد برخورداری روستاییان از شبکه ملی اطلاعات در کشور ۹۰ درصد است، این رقم در پایان سال ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان به ۷۸.۳ رسیده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: شبکه فیبرنوری برای پایداری ارتباطات و رساندن پهنای باند مناسب به نقاطی که فاقد بستر ارتباطی بوده‌اند، اختصاص یافته است و این پروژه از سال ۱۴۰۰ در استان آغاز شده است و ۱۲۰۰ کیلومتر فیبر در کنار ۳۶۰ کیلومتر فیبر قبلی در حال اجرا است و در مجموع ۱۵۷۰ کیلومتر فیبر از سال ۱۳۹۷ تاکنون در حال انجام است و بالغ بر ۹۰ درصد این پروژه پیشرفت دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، افزود: توسعه شبکه فیبرنوری شهری نیز یکی از اولویت‌­های وزارت در استان است که به پایداری ارتباطات شهر‌ها منجر خواهد شد.

وی پیرامون توسعه ارتباطات ثابت در حوزه شهری در این استان، گفت: برای شهر زاهدان اپراتور‌های ایرانسل، آسیاتک و های‌وب اعلام آمادگی کرده‌اند که با یاری خداوند تا پایان سال پروژه فیبر نوری شهر زاهدان تکمیل خواهد شد.

بلوچ زهی، در پایان اشاره کرد: در استان سیستان و بلوچستان قریب به ۵۵ شهر وجود دارد و شهر‌های دیگر به دلیل فواصل زیاد از یکدیگر و جمعیت کم، اپراتور‌های ثابت تمایلی به اجرای پروژه فیبرنوری در این شهر‌ها ندارند و طی مذاکراتی که با استانداری، معاون عمرانی استاندار و شهرداری‌ها و جلساتی که با ایرانسل و آسیاتک و‌های وب برگزار شده است، این موضوع به اپراتور های‌وب ابلاغ خواهد شد.

منبع: سیتنا