Gerdab.IR | گرداب

انگلیس پلتفرم‌ها را ملزم به جلوگیری از چالش‌های خطرناک می‌کند

انگلیس پلتفرم‌ها را ملزم به جلوگیری از چالش‌های خطرناک می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲

تغییرات در لایحه‌ی ایمنی آنلاین به پلتفرم‌های شبکه اجتماعی دستور می‌دهد که از کاربران جوان در برابر آسیب یا صدمات محافظت کنند.

به گزارش گرداب، علاوه بر این تحت تغییرات در لایحه ایمنی آنلاین به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی دستور داده می‌شود تا از کودکان در برابر مواجهه با شیرین‌کاری‌ها و چالش‌های خطرناک در پلتفرم‌های خود محافظت کنند.

این قانون صریحاً اشاره می‌کند که هرگونه محتوای «تشویق، ترویج یا دستورالعمل‌هایی برای چالش یا شیرین‌کاری که به احتمال زیاد منجر به آسیب جدی شود» باید به عنوان نوع محتوایی که افراد زیر ۱۸ سال باید از آن محافظت شوند، قلمداد شود.

تیک تاک به دلیل محتوا‌های تشجیع‌کننده‌ای مانند چالش خاموشی (blackout challenge) که کاربران را تشویق می‌کرد تا خود را خفه کنند و یا چالشی که کاربران را تشویق می‌کرد تا از پشته‌های جعبه‌های شیر ناپایدار بالا بروند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

این برنامه با دستورالعمل‌هایی تحت عنوان «این پلتفرم اجازه‌ی نمایش یا تبلیغ فعالیت‌ها و چالش‌های خطرناک» را نمی‌دهد، چنین شیرین‌کاری‌هایی را در پلتفرم خود ممنوع کرده است.

این لایحه همچنین شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند که به طور پیشگیرانه از دیدن پرخطرترین اشکال محتوا مانند مطالب تشویق کننده به خودکشی و خودآزاری از سوی کودکان جلوگیری کنند. ممکن است شرکت‌های فناوری ملزم شوند برای جلوگیری از دیدن چنین مطالبی به وسیله‌ی افراد زیر ۱۸ سال از اقدامات کنترل سن استفاده کنند.

در تغییر دیگری در این لایحه که انتظار می‌رود در سال جاری به قانون تبدیل شود، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی باید اقدامات کنترل سنی سخت‌تری را برای جلوگیری از دسترسی کودکان به پورنوگرافی ارائه کنند تا با اقدامات مدنظر لایحه برای عدم دسترسی کودکان به سایت‌های هرزه‌نگاری همسو شوند.

سرویس‌هایی که هرزه‌نگاری را در سایت‌های خود منتشر می‌کنند، باید معیار‌های بررسی سن «بسیار مؤثر» مانند ابزار‌های تخمین سن افراد از روی عکس سلفی را به کار بگیرند.

اصلاحات دیگر شامل الزام ناظر ارتباطات آفکام (Ofcom سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) به ارائه راهنمایی برای شرکت‌های فناوری در مورد حمایت از زنان و دختران آنلاین است. آفکام که اجرای این قانون را پس از لازم الاجرا شدن نظارت خواهد کرد، ملزم به مشورت با کمیسر آزار خانگی و کمیسر قربانیان در هنگام تهیه راهنما خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که صدای قربانیان منعکس می‌شود.

این لایحه‌ی به روز شده همچنین به اشتراک‌گذاری تصاویر محرمانه‌ی عمیق در انگلستان و ولز را جرم‌انگاری می‌کند. در یک تغییر بیشتر، پلتفرم‌ها باید از کاربران بزرگسال بپرسند که آیا می‌خواهند از محتوایی که خودآزاری یا اختلالات خوردن یا محتوای نژادپرستانه را ترویج می‌کند، اجتناب کنند یا خیر.

پس از اجرایی شدن این قانون، نقض آن جریمه‌ی ۱۸ میلیون پوندی یا حداکثر ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی را در پی خواهد داشت. در شدیدترین موارد، آفکام می‌تواند پلتفرم خاطی را مسدود کند.

لیدی کیدرون، همکار و فعال در زمینه‌ی ایمنی آنلاین کودکان، گفت که این یک «خبر خوب برای بچه‌ها» است. دولت همچنین تأیید کرد که در حال اتخاذ تغییراتی است که به خانواده‌های داغدیده امکان دسترسی آسان‌تر به تاریخچه رسانه‌های اجتماعی کودکان فوت شده را می‌دهد.

ریچارد کولارد، معاون سیاست‌گذاری آنلاین ایمنی کودکان در NSPCC گفت: «خوشحالیم که دولت نیاز به حمایت‌های قوی‌تر از کودکان را در این قانون حیاتی تشخیص داده است و این اصلاحات را به دقت بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود که این قانون در عمل کار می‌کند».

پل اسکالی، وزیر فناوری، گفت که دولت قصد دارد این لایحه را به «استاندارد جهانی» برای حمایت از کودکان آنلاین تبدیل کند: «این دولت اجازه نخواهد داد که زندگی کودکان ما هر زمان که آنلاین می‌شوند از طریق مواجهه با سوءاستفاده یا مشاهده محتوای مضری که می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی آن‌ها داشته باشد، به خطر بیفتد».