Gerdab.IR | گرداب

نقش اندیشکده‌های آمریکایی در جنگ اطلاعاتی

نقش اندیشکده‌های آمریکایی در جنگ اطلاعاتی
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲

در مقاله‌ای که به قلم رومان روماچف (Romana Romacheva) رئیس شرکت خصوصی آر-تکنو منتشر شده است، نقش اندیشکده‌های غربی در رویارویی اطلاعاتی با کشور‌های مستقل برجسته شده است.

به گزارش گرداب، این مقاله که به زبان روسی نوشته شده است با عنوان «نقش اندیشکده‌ها در نظام جنگ اطلاعاتی ایالات متحده» منتشر شده و تمرکز آن بر روی فعالیت‌های اطلاعاتی در حوزه اخبار جعلی برای مقابله با دشمنان آمریکاست و تاریخچه‌ای از نقش اندیشکده‌های آمریکایی در جنگ نرم و روانی علیه کشور‌های دیگر به خصوص روسیه بررسی شده است.

روش این مقاله با تحلیل منابع تاریخی، تحلیل محتوا و مطالعه موردی است. نویسنده فعالیت‌های اندیشکده‌ها و تاریخچه همکاری آن‌ها در جنگ روانی و اطلاعاتی را بررسی کرده است. به‌خصوص مشارکت این اندیشکده‌ها در جنگ اوکراین از سال ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گرفته است.

این اندیشکده‌های آمریکایی محصولات متعددی ارائه کرده‌اند که در این تحقیق بررسی شده است. نتیجه تحقیق این است که شرکت‌های خصوصی اطلاعاتی که با نام افسانه‌ای «اندیشکده» یا «Think Tanks» فعالیت می‌کنند، فی‌الواقع ماهیتی وابسته به نهاد‌های امنیتی آمریکایی دارند. آن‌ها نفوذ برجسته اطلاعاتی و روان‌شناختی بر دشمن بالقوه دارند (اطلاعات غلط می‌دهند، دشمن را تشویق می‌کنند که به شیوه‌ای خاص وارد عمل شود) و همچنین بر سیاست‌های خارجی و داخلی ایالات متحده نیز نفوذ چشم‌گیری دارند.

به‌طور مثال انستیتو مطالعات جنگ (ISW) یک شرکت اطلاعاتی خصوصی است که جمع‌اوری اطلاعات و ضداطلاعات اقدام می‌کند. محبوبیت این انستیتو به عنوان یک منبع اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین باعث شده است که حوزه نفوذ گسترده‌ای داشته باشد. شرکت‌های اطلاعاتی خصوصی مهره‌های جنگ اطلاعاتی بزرگتر هستند و عملیات‌های اطلاعاتی را اجرا می‌کنند.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل (CSIS) نیز یک شرکت دیگر به‌ظاهر خصوصی است که در زمینه ترویج اخبار جعلی ضد دشمنان آمریکا فعالیت می‌کند. به‌طور مثال در این مقاله نشان داده شده است که CSIS محتوایی منتشر می‌کند که روسیه را بی‌اعتبار کند و همواره معیار‌هایی ضدروسی دارد. با این حال این اندیشکده آمریکایی بسیار در رسانه‌ها و روشنفکران روسیه اعتبار دارد و مدام به آن استناد می‌شود.

تاکید مقاله بر این است که فهم انگیزه‌های حقیقی مهره‌ها در جنگ نرم بسیار اهمیت دارد. ممکن است نهادی از دشمن از شما تعریف کند، اما هدف نهایی آن این است که شما را دچار نوعی رخوت و سستی کند. دنیای جدید رقابت بر سر توجه‌هاست و مهره‌های جنگ نرم همگی تلاش می‌کنند توجه شما را از مسائل اصلی دور کنند.