Gerdab.IR | گرداب

هم‌دستی اف‌بی‌آی و اوکراین در سانسور توییتر

هم‌دستی اف‌بی‌آی و اوکراین در سانسور توییتر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

آرون ماته خبرنگار The Grayzone در گزارشی بر مبنای اطلاعات جدید افشاشده نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به تلاش‌های اطلاعاتی اوکراین برای مسدود کردن کاربران توییتر و جمع‌آوری داده‌های آن‌ها کمک می‌کند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


ایمیل‌های فاش‌شده نشان می‌دهد که دفتر تحقیقات فدرال به تلاش‌های اطلاعاتی اوکراین برای سانسور کاربران رسانه‌های اجتماعی و به دست آوردن اطلاعات شخصی آن‌ها کمک کرده است.

در مارس ۲۰۲۲، یک مامور ویژه اف‌بی‌آی لیستی از حساب‌های کاربری را از طرف سرویس امنیتی اوکراین در توییتر ارسال کرد. اف‌بی‌آی نوشت: سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین به دلیل انتشار ترس و اطلاعات نادرست به این حساب‌های کاربری مظنون است. سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین در یادداشت ضمیمه‌ای از توییتر درخواست کرد تا حساب‌ها را حذف کند و داده‌های کاربران را تحویل دهد.

اهداف مورد ظن دولت اوکراین که از سوی اف‌بی‌آی نیز تعیین‌شده‌اند، به اعضای رسانه‌ها نیز کشیده شده است. لیست سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین که اف‌بی‌آی در اختیار توییتر قرار داد شامل نام و نمایه توییتر من بود. توییتر در پاسخ به اف‌بی‌آی موافقت کرد که حساب‌ها را از نظر «جعلی بودن» بررسی کند، اما نگرانی‌هایی را در مورد گنجاندن من و سایر «خبرنگاران آمریکایی و کانادایی» در این لیست مطرح کرد.

تلاش اف‌بی‌آی برای ممنوع کردن حساب‌های توییتر به درخواست اطلاعات اوکراین، یکی از آشکارترین درخواست‌های سانسور است که تا به امروز در فایل‌های توییتر فاش شده است. درخواست سانسور اف‌بی‌آی در ایمیلی در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۲ از سوی الکساندر کوبزانتز، دستیار وابسته حقوقی سفارت ایالات متحده امریکا در کیف و مأمور ویژه اف‌بی‌آی، به دو مدیر توییتر منتقل شد. چهار همکار اف‌بی‌آی نیز در جریان این امر قرار داشتند.

کوبزانتز نوشت: «از زمانی که برای بحث در مورد کمک به اوکراین در اختیار ما گذاشتید، بسیار متشکرم. من فهرستی از حساب‌هایی را که طی چند هفته‌ی گذشته از سرویس امنیتی اوکراین دریافت کرده‌ام، درج می‌کنم. این حساب‌ها از سوی سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین در انتشار ترس و اطلاعات نادرست مظنون هستند. برای بررسی و ارزیابی خدمت شما ارسال می‌کنم».

طبق ادعای سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین، از پروفایل‌های فهرست شده‌ی توییتر «در راستای انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی برای انعکاس نادرست رویداد‌های اوکراین، توجیه جنایات جنگی مقامات روسیه در قلمرو دولت اوکراین در نقض قوانین بین‌المللی استفاده شده‌اند».

سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین ادامه داد: به منظور «متوقف کردن تجاوز روسیه در جبهه‌ی اطلاعاتی، ما با مهربانی از شما می‌خواهیم اقدامات فوری برای مسدود کردن این حساب‌های توییتر انجام دهید و داده‌های کاربران مشخص شده در هنگام ثبت نام را در اختیار ما قرار دهید».
در پایان سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین «قدردانی خود را از سطح موجود تعامل ابراز کرد».

در صورت تایید توییتر، کاربران موجود در لیست نه تنها از توییتر محروم می‌شدند، بلکه شماره تلفن، تاریخ تولد و آدرس ایمیل آن‌ها به اف‌بی‌آی و سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین اعلام می‌شد.

لیست کامل حساب‌های مورد هدف اف‌بی‌آی و سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین را اینجا بخوانید.

در پاسخ، یوئل راث، رئیس وقت اعتماد و ایمنی توییتر، به مامور ویژه کوبزانتز و همکارانش در اف‌بی‌آی اطلاع داد که توییتر «حساب‌های گزارش شده را تحت قوانین خود بررسی خواهد کرد». اما او نسبت به وجود «تعدادی از روزنامه‌نگاران آمریکایی و کانادایی (مانند آرون مات)» در این لیست هشدار داد. سپس، راث گفت؛ بررسی توییتر «در درجه اول بر شناسایی هرگونه عدم اصالت بالقوه یا جعلی بودن حساب کاربری متمرکز است».

بعد از این راث پیشنهاد کرد که اگر ثابت شود که این حساب‌های کاربری رابطه‌ی پنهانی با یک دولت خارجی دارند، نسبت به تعلیق کردن حساب‌های معتبر نیز گشوده خواهد بود. راث نوشت: «بعید است روزنامه‌نگارانی که درگیری را با موضع طرفدار روسیه پوشش می‌دهند، قوانین ما را نقض کنند، بدون اینکه زمینه‌ی دیگری وجود داشته باشد که ممکن است نوعی ارتباط پنهان/فریبنده بین آن‌ها و یک دولت ایجاد کند. هر گونه اطلاعات یا زمینه‌ی اضافی که اف بی آی در اختیار ما قرار دهد البته که قابل استقبال و قدردانی خواهد بود».

کوبزانتز در پاسخ خود مستقیماً نگرانی‌های راث در مورد تلاش اوکراین برای سانسور روزنامه نگاران از سوی اف بی آی را تایید نکرد. کوبزانتز به راث گفت: «فهمیدم. هر آنچه که بررسی شما تعیین کند و اقدامی که توییتر انجام دهد، مناسب است». او همچنین اشاره کرد که اف‌بی‌آی درخواست راث را برای دادن اطلاعات بیشتر که ممکن است روابط بین روزنامه‌نگاران و یک دولت خارجی را ایجاد کند، برآورده نخواهد کرد: «بعید است که اطلاعات یا زمینه‌های اضافی وجود داشته باشد».

راث در داخل توییتر درخواست اف‌بی‌آی را به دو همکار خود ارسال کرد. او نوشت: «این نتیجه‌ی جلسه‌ی هفته گذشته‌ی ما با اف‌بی‌آی است. فهرست حساب‌ها مجموعه‌ای ترکیبی است - برخی رسانه‌های دولتی با یک سری چیز‌های دیگر مخلوط شده‌اند -، اما با توجه به زمینه، فکر می‌کنم یک فرو رفتن عمیق در اینجا ضروری است» (راث در نوامبر ۲۰۲۲ توییتر را ترک کرد).
در یک ایمیل، من از مامور ویژه کوبزانتز پرسیدم که آیا لیست درخواست سانسور اوکراین را قبل از ارسال آن به توییتر بررسی کرده است. من همچنین از کوبزانتز پرسیدم که پس از هشدار راث مبنی بر اینکه اف‌بی‌آی در حال تلاش برای سانسور روزنامه نگاران از طرف سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین است، آیا این باعث بازنگری یا تجدید نظر در کمک وی به اطلاعات اوکراین شده است یا خیر؟ کوبزانتز پاسخی نداد.

دفتر مطبوعاتی ملی اف‌بی‌آی نیز از پاسخگویی به سوالات خودداری کرد. در میان چندین سؤال، من به هشدار توییتر مبنی بر اینکه «کمک اف‌بی‌آی به اوکراین» مستلزم سانسور روزنامه‌نگاران است، استناد کردم و پرسیدم که آیا این امر باعث ایجاد هرگونه تغییر در همکاری این دفتر با اطلاعات اوکراین شده است؟

سخنگوی اف‌بی‌آی نوشت: «در حالی که ما از تحقیقات شما قدردانی می‌کنیم، اما به عنوان یک امر عملی، تعاملات خاص را تأیید، تکذیب یا اظهار نظر نمی‌کنیم و صحت مکاتبات را تأیید نمی‌کنیم».

مکاتبات کامل اف‌بی‌آی و توییتر را اینجا بخوانید.

مقامات اف‌بی‌آی که از مکاتبه‌ی کوبزانتز با توییتر در جریان بودند عبارتند از: الویس چان، دستیار مامور ویژه دفتر میدانی اف‌بی‌آی در سانفرانسیسکو، جایی که او شعبه‌ی سایبری آن را مدیریت می‌کند. چان در تماس‌های اف‌بی‌آی با توییتر زمانی که غول رسانه‌های اجتماعی گزارش‌های مربوط به لپ‌تاپ هانتر بایدن را کمی قبل از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ سانسور کرد، فعال بود. همانطور که اخیراً گزارش دادم، او همچنین در تصمیم اف‌بی‌آی برای چشم پوشی از بازرسی مستقیم سرور‌های DNC و در عوض اتکا به شرکت سایبری CrowdStrike تحت حمایت هیلاری کلینتون در تحقیقات اف‌بی‌آی درباره‌ی هک ادعایی روسیه در سال ۲۰۱۶ نقش فعالی داشت.

از ۱۶۳ حساب کاربری فهرست شده از سوی سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین، ۳۴ حساب به حالت تعلیق درآمدند و ۲۰ حساب دیگر وجود ندارند. بقیه فعال مانده‌اند.
کسانی که در فهرست مذکور مشخص شده‌اند، اما همچنان آنلاین هستند شامل افراد ذیل هستند: سیاستمدار روسی گنادی زیوگانوف، عضو قدیمی حزب کمونیست روسیه و نماینده پارلمانی است که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۱۹۹۶ به بوریس یلتسین باخت. دیمیتری روگوزین، معاون سابق نخست وزیر روسیه. سرگئی میرونوف، سیاستمدار و عضو پارلمان روسیه. این فهرست همچنین شامل خبرنگاران روسی ولادیمیر سولوویف، مجری اخبار تلویزیونی است و مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه دولتی RT روسیه. چندین سازمان دولتی و رسانه‌های روسیه نیز در فهرست قرار گرفتند.

اتباع اوکراینی که مورد هدف درخواست سرکوب سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین قرار گرفتند عبارتند از آناتولی شری، یک وبلاگ نویس و سیاستمداری که در سال ۲۰۱۲ از اوکراین فرار کرد و متعاقباً پناهندگی اتحادیه اروپا را دریافت کرد و آندری پورتنوف، یک وکیل و سیاستمدار اوکراینی که تا زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین در کودتای فوریه ۲۰۱۴، به عنوان یک مقام ارشد خدمت می‌کرد. (حساب‌های کاربری هر دوی آن‌ها همچنان فعال است).

افشای همکاری در زمینه سانسور بین اف‌بی‌آی و سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین آخرین نمونه مستند از تلاش‌های دولت اوکراین برای هدف قرار دادن صدا‌های خارجی است. یک وب‌سایت اوکراینی معروف به Myrotvorets فهرستی از آنچه را «دشمنان اوکراین» می‌خواند، نگهداری می‌کند. من اخیراً همراه با آنیا پارامپیل از The Grayzone و همچنین جیمی دور، کمدین و مجری یوتیوب به این لیست اضافه شدم. پایگاه داده Myrotvorets به وسیله‌ی آنتون گراشچنکو، معاون سابق وزیر در وزارت امور داخلی اوکراین که اکنون به عنوان مشاور در آنجا خدمت می‌کند، تأسیس شده است.

سال گذشته، کنفرانس جهانی فناوری/رسانه‌های وب، دعوتنامه‌ی سخنرانی ماکس بلومنتال از The Grayzone را لغو کرد و من پس از اولنا زلنسکا، همسر رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، خواهان لغو دعوتنامه‌ی خود شدم. یکی دیگر از همکاران Grayzone، کیت کلارنبرگ، اخیراً از سوی مقامات بریتانیایی در مورد روزنامه نگاری خود بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت).

اخبار همکاری اف‌بی‌آی با اطلاعات اوکراین برای سانسور کاربران توییتر به دنبال گزارش روزنامه‌نگار لی فانگ مبنی بر اینکه اف‌بی‌آی به فیس‌بوک فشار آورده است تا حساب‌ها و پست‌هایی را که به وسیله‌ی سرویس اطلاعاتی امنیتی اوکراین به عنوان «اطلاعات نادرست» روسیه شناخته می‌شود، حذف کند، منتشر شد. به گفته‌ی فانگ، یک مقام ارشد اوکراینی که به طور منظم با اف بی آی در تماس است، «اطلاعات نادرست» را آنچنان به گونه‌ای گسترده تعریف می‌کند که می‌تواند به معنای دیدگاه‌هایی باشد که «به سادگی با روایت دولت اوکراین در تناقض هستند».