Gerdab.IR | گرداب

ظهور ديپلماسي عمومي به عنوان يك رشته علمي

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۹

وزارت امور خارجه آمريكا در گزارشی تصريح كرد: «همانطور كه دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي از تحقيقات دانشگاهيان بهره‌مند مي‌شوند، بينش و عملكرد آن‌ها نيز در شكل‌دهي تفكر دانشگاهيان تاثيرگذار است.»

يك كارشناس آمريكايي در مقاله‌اي نوشت كه ظهور ديپلماسي عمومي به عنوان يك رشته علمي مجزا موضوعي نسبتاً جديد است اگر چه انديشمندان قبلاً اين مطلب را بررسي و تحقيق كرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "ميشل لي" (Michelle Lee) از كارشناسان سياسي و برنامه‌ريزي دفتر ديپلماسي عمومي آمريكا در مقاله‌اي به جنبه‌هاي مختلف ديپلماسي عمومي در سطح جهان پرداخته و مي‌نويسد: در جولاي گذشته موسسه "سامر" (summer institute) نشستي را به ميزباني دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در موضوع ديپلماسي عمومي برگزار كرد، كه در آن 4 نفر از كارشناسان اين حوزه با سئوالاتي از قبيل اينكه؛ "چگونه ديپلماسي عمومي در پيشبرد اهداف سياست خارجي موثر است؟" يا "منابع اطلاعاتي كارشناسان ديپلماسي عمومي چه كساني هستند و اين كارشناسان نسبت به آن‌ها چه ديد انتقادي دارند؟" به چالش كشيده شدند.

به نوشته لي، كارشناسان وزارت امور خارجه آمريكا نيز در اين برنامه كه تنها برنامه در آمريكا در نوع خود در طول 3 سال گذشته بود شركت كرده بودند. ساير شركت كنندگان عبارت بودند از كارشناسان ارشد ديپلماسي عمومي در سطح حرفه‌اي از ساير كشورهاي خارجي، سازمان‌هاي غيردولتي، سازمان‌هاي بين‌المللي، بخش خصوصي و نظامي آمريكا.

اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: در طول سال‌هاي گذشته، رويكرد وزارت امور خارجه در خصوص ديپلماسي عمومي تغيير كرده است و هنوز اين تغيير در جريان است. فرصت‌ها و تهديدات در حال تكوين در ديپلماسي عمومي باعث جلب توجه محققان دانشگاهي به اين زمينه شده است.

اين گزارش به نقل از دكتر "نيكلاس كال"، استاد و مدير گروه كارشناسي ارشد ديپلماسي عمومي در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي، مي‌افزايد: «ما با ديپلماسي عمومي همواره به طرق مختلف سر و كار داشته‌ايم، اما در حال حاضر ديپلماسي عمومي به محور مسائل امور بين‌المللي تبديل شده است، دانشگاه‌ها با اعطاي كمك هزينه تحصيلي، مدارك تحصيلي تخصصي و داير كردن مراكز تحقيقاتي در اين زمينه مي‌توانند مشاركت كنند.»

كال در ادامه تصريح مي‌كند: مؤسسه سامر دانشگاه كاليفرنياي جنوبي اين امكان را فراهم آورده است تا انديشمندان و دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي با ارائه تجارب خود از كشورهاي مختلف و فعاليت‌هاي متفاوت به تعامل بپردازند. به عنوان مثال گروهي كه امسال در موسسه حاضر است از نمايندگان دولت‌هاي محلي و فدرال جنوب آفريقا، يك بنياد كره‌اي، دولت منطقه‌اي كاتالونيا، سفارت بلژيك، چين و يونسكو تشكيل شده است.

اين گزارش در ادامه به نقل از "مارا اندرسن"، يكي از شركت كنندگان وزارت امور خارجه آمريكا و كارشناس ديپلماسي عمومي در كنسولگري آمريكا در شانگ ينگ چين نوشته است: «به نظر مي‌رسد كه دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي بايد راه‌هاي جديدي را براي گسترش ديپلماسي عمومي در زمينه‌هاي مختلف پيدا كنند. اين موسسه با ادغام تحقيقات دانشگاهي و تجارب عملي شركت كنندگان در اين دوره، ما را قادر مي‌سازند تا اين كار را انجام دهيم.»

دكتر "ايتان گيلبائو"، مدير مركز ارتباطات بين‌المللي رژيم صهيونيستي در دانشگاه بارايلان اسرائيل و از اعضاي دانشكده ديپلماسي عمومي در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي گفت: «بسياري از ايده‌هاي درخشان من ضمن آموزش و صحبت كردن با دست‌اندركاران اين رشته پديد آمده است، مباحثه با اين افراد بازخوردهاي ارزشمندي در مورد ايده‌ها و تجاربم به من مي‌دهد، كه در توسعه نظريه‌ها، مدل‌ها و اصول اين رشته به من كمك مي‌كند.»

دكتر كال گفت: «براي دريافت كمك هزينه تحصيلي دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي بايد با من در ارتباط باشند، به نظر من انديشمندان در اين زمينه بايد بدون توجه به عكس‌العمل ديگران تئوري‌پردازي كرده و مشاركت واقعي داشته باشند. من اين ارتباط را براي توسعه و اصلاح ديدگاه‌ها ضروري مي‌دانم.»

اين گزارش مي‌افزايد: اين تبادل آراء در مورد ديپلماسي عمومي در كلاس‌هاي درس دانشگاه، كنفرانس‌هاي علمي، صفحات مجلات و كتاب‌هاي درسي نيز از ارزش زيادي براي دست‌اندركاران برخوردار است، اين كار امكان بازنگري و تفكر مجدد در مورد ديپلماسي عمومي و پرداخت جدي به آن را فراهم مي‌آورد.

در ادامه اين گزارش آمده است: در اوايل سال جاري، "جوديث مك هيل" معاون ديپلماسي عمومي وزير امور خارجه آمريكا چارچوب جديد استراتژي ديپلماسي عمومي را تبيين كرد. وي در بيان ماموريت و ضرورت‌هاي استراتژيك ديپلماسي عمومي گفت: «براي مواجهه با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌هاي قرن 21، ما نيازمند به ابزارها و روش‌هاي مناسب در سياست خارجي براي هماهنگي با چشم‌انداز تغييرات جهاني هستيم.»

بنا بر اين گزارش، اين ابزارها عبارتند از بورس تحصيلي دانشگاهي و مؤسسات آموزش علمي براي دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي، نظريه‌ پردازان با توجه به تحقيقات، مباحث و تحليل‌هاي موجود در ديپلماسي عمومي جنبه‌هاي مختلف آن را بررسي مي‌كنند و مؤسسه سامر دانشكده ديپلماسي عمومي دانشگاه كاليفرنياي جنوبي ثابت كرده است كه مي‌تواند يكي از راه‌هاي مفيد براي ايجاد امكان دست‌يابي به اين نتايج براي دست‌اندركاران ديپلماسي عمومي باشد.