Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب/ تضعیف ونزوئلا با پروپاگاندای آمریکایی

معرفی کتاب/ تضعیف ونزوئلا با پروپاگاندای آمریکایی
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲

دستگاه تبلیغاتی حامی امپریالیسم ایالات متحده به شدت قانع‌کننده، هولناک و فریبکار است و نباید آن را دست کم گرفت.

کتاب «تهدید فوق‌العاده: امپراطوری ایالات متحده، رسانه‌ها و بیست سال تلاش برای کودتا در ونزوئلا» نوشته جاستین پودور (Justin Podur) و جو امرسبرگر (Joe Emersberger).


به گزارش گرداب، در این نوشته مصاحبه‌ای که با نویسندگان این کتاب شده است را برای شما مخاطبان نقل می‌کنیم.
این نوشته گزیده‌ای از مصاحبه با نویسندگان این کتاب است.

مصاحبه‌گر: کتاب شما چگونه به خوانندگان کمک می‌کند تا فضای سیاسی و اجتماعی کنونی را درک کنند؟

نویسندگان کتاب: این کتاب درواقع یک مطالعه موردی است که نشان می‌دهد رسانه‌های غربی، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌های قدرتمند هم‌پیمان با ایالات متحده، چگونه برای فریب مردم در حوزه سیاست خارجی تلاش می‌کنند. تمرکز ما در این کتاب بر ونزوئلا و تلاش‌های ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ برای سرنگونی دولت چاویستا است. همچنین به بررسی کودتا‌هایی که تحت حمایت ایالات متحده در قرن بیست و یکم صورت گرفته، می‌پردازیم. کودتا‌هایی مانند آنچه که در سال ۲۰۰۴ ژان برتراند آریستید (Jean Bertrand Aristide) را برکنار کرد، آنچه در ۲۰۱۹ منجر به سرنگونی اِوو مورالس (Evo Morales) شد، و همچنین کودتای ۲۰۰۹ که مانوئل زلایا (Manuel Zelaya) را کنار زد. از سال ۲۰۱۸، ایالات متحده دائماً در تلاش است تا دولت منتخب دموکراتیک دانیل اورتگا (Daniel Ortega) در نیکاراگوئه را سرنگون کند. آمریکا از نیکاراگوئه به عنوان یک «تهدید فوق‌العاده» برای ایالات متحده نام می‌برد. به این ترتیب می‌توانید ببینید که ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای سرنگونی دولت‌ها، کاری را از صفر شروع نمی‌کنند.

مصاحبه‌گر: امیدوارید فعالان و سازمان‌دهندگان جامعه چه چیزی را از خواندن کتاب شما برداشت کنند؟

نویسندگان: جدای از آنچه قبلاً ذکر کردیم، امیدواریم آن‌ها با خواندن این کتاب دولت‌هایی را که آمریکا آن‌ها را بدنام می‌کند، به دقت ارزیابی کنند و این کار را جدی بگیرند. هرگز نباید دستگاه تبلیغاتی که از امپریالیسم ایالات متحده حمایت می‌کند را دست کم گرفت. تبلیغاتی که به شدت قانع‌کننده، هولناک و فریبکار است. البته هیچ‌کس نمی‌تواند از نزدیک هر کشوری را که ایالات متحده به دنبال تضعیف آن است، دنبال کند. تشخیص صحت ادعا‌های آمریکا علیه دولتی که آن را به عنوان دشمن معرفی کرده، همیشه کار آسانی نیست. ما امیدواریم که مردم کتاب ما را بخوانند و وقتی نمی‌توانند چنین ادعا‌هایی را به دقت بررسی کنند، قضاوت را به تعویق اندازند؛ همچنین اگر تصمیم به بررسی مستقیم آن‌ها نداشتند، برای یافتن منابع مستقل و معتبر تلاش کنند.
علاوه بر این، امیدواریم خوانندگان متوجه شوند که این ادعاها، حتی اگر درست باشد، نمی‌تواند جنگ یا اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا را توجیه کند. بدون تردید این تحریم‌ها اعمال جنایتکارانه جنگی هستند.

مصاحبه‌گر: کتاب شما چطور به ما کمک می‌کند تا دنیا‌های جدیدی را تصور کنیم؟

نویسندگان: استراتژی چاویسمو شامل بسیج توده‌ای، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات برای پوست‌اندازی و انتقال به سوسیالیسم است. به اندازه کافی واضح است که بدون کودتای مستمر و تحریم‌ها، اقتصاد و نظام سیاسی ونزوئلا بسیار پیشرفته‌تر از وضعیت کنونی خواهد بود (زلایا در هندوراس در سال ۲۰۰۹ به دلیل تلاش برای استفاده از این استراتژی سرنگون شد).
ما در این کتاب بیان کردیم که دموکراتیک‌سازی رسانه‌های جمعی کلید هر پیروزی است که می‌تواند توسط جنبش‌های ضد جنگ، ضد امپریالیسم یا به طور کلی جنبش‌های مترقی به دست آید. همچنین برای آنکه به نحوه دیکتاتوری جلوه دادن ونزوئلا بپردازیم، می‌بایست محدودیت‌های شدید دموکراسی در کشور‌های سرمایه‌داری مانند ایالات متحده و کانادا را به یاد داشته باشیم.اگر دروغ‌هایی را در مورد خود باور کنید، باور کردن دروغ‌های مربوط به دیگران آسان‌تر خواهد بود.

دلیل اینکه رسانه‌های جمعی از روند دموکراتیک جدا شده‌اند این است که کشور‌های سرمایه‌داری سعی می‌کنند روند دموکراتیک را از اقتصاد دور نگه دارند. مشکلی که ما تا حدی به آن پرداخته‌ایم این است که همه کشور‌ها برای انجام کار‌های تخصصی به یک طبقه حرفه‌ای نیاز دارند و این طبقه از کارگران مستعد این هستند که نگاه نخبه‌گرایانه و از بالا به پایین افراد قدرتمند را در خود تجلی دهند. حتی اگر این افراد از نظر مالی خوب نباشند یا به مسائل مالی بی‌اعتنا باشند (مانند بسیاری از روزنامه‌نگاران)، ممکن است چنین اتفاقی را رقم زنند؛ بنابراین وقتی چنین افرادی از کشور‌های ثروتمند قصد تهیه گزارش درباره کشور‌های جهان سومی را دارند، نه تنها تعصب طبقاتی، بلکه سوگیری امپریالیستی ناشی از رسانه‌های اجتماعی نیز بر کار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. تصور دنیا‌های جدید تنها وقتی امکان‌پذیر است که بتوانیم خود را از تبلیغات امپریالیستی رها کنیم. هدف ما کمک به شما برای ارائه پیشنهادات جدید و نوسازی ایده‌های قبلی است.

دانلود فایل کتاب