Gerdab.IR | گرداب

تلاش آمریکا برای پیشتاز بودن در هوش مصنوعی

تلاش آمریکا برای پیشتاز بودن در هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲

رقابت آمریکا و چین در زمینه هوش مصنوعی به مرحله حساسی رسیده است.

به گزارش گرداب، ایالات متحده و چین برای برتری در هوش مصنوعی رقابت می‌کنند؛ اما آمریکا یک مزیت کلیدی نسبت به چین دارد: پیشرفته‌ترین تراشه‌های مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی در ایالات متحده طراحی شده است.
دولت بایدن آماده است تا تلاش‌های خود را برای دور نگه داشتن این تراشه‌های بسیار پیشرفته از چین گسترش دهد و در نتیجه شرکت‌های چینی هوش مصنوعی را پشت سر منحنی نگه دارد.

اکتبر گذشته، ایالات متحده صادرات تراشه‌های برتر به چین - از جمله Nvidia's A۱۰۰- و همچنین ابزار‌های ساخت تراشه‌های مورد نیاز برای ساخت آن‌ها را مسدود کرد.
وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که دولت بایدن در نظر دارد محدودیت‌ها را از اوایل ماه آینده گسترش دهد تا شامل تراشه‌هایی مانند A۸۰۰ Nvidia شود که برای مطابقت با مقررات اکتبر طراحی شده است و توانایی شرکت‌های چینی برای استفاده از تراشه‌های قدرتمند میزبان خارج از کشور را محدود کند.
وزارت بازرگانی از اظهارنظر خودداری کرد.

دولت بایدن نگران است‌که هوش مصنوعی توسعه یافته توسط شرکت‌های خصوصی چینی در نهایت ابزار نظامی، اطلاعاتی و نظارتی برای پکن داشته باشد.
اما باید دیدگاه خود را با این نگرانی که قطع چین از غول‌های فناوری که به پیشرفت ایالات متحده در هوش مصنوعی کمک کرده متعادل کند. به‌ویژه Nvidia که اخیراً هفتمین شرکتی است که به ارزش یک تریلیون دلاری در بازار رسیده است.

همانطور که گزارش وال استریت ژورنال باعث کاهش قیمت سهام Nvidia شد، کولت کرس، مدیر مالی Nvidia هشدار داد که این مقررات می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی فرصت‌ها برای صنعت ایالات متحده برای رقابت و رهبری در یکی از بزرگترین بازار‌های جهان شود.
او گفت، هرچند در حال حاضر، تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته تا کنون از عرضه پیشی گرفته است و به گفته او، قیمت نهایی Nvidia تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.
به گفته پل شار، مدیر مطالعات CNAS و نویسنده کتاب «چهار میدان نبرد: قدرت در عصر هوش مصنوعی»، مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته با سه ورودی اصلی متمایز می‌شوند: الگوریتم‌ها، داده‌ها و تراشه‌ها.

بزرگترین نقطه انسداد توسعه دهندگان هوش مصنوعی در حال حاضر دسترسی به پیشرفته‌ترین تراشه‌ها است که بیشتر توسط شرکت‌های آمریکایی (به ویژه Nvidia) طراحی شده و در تایوان با استفاده از نرم افزار‌های آمریکایی و ابزار‌های ساخت تراشه ساخته شده توسط شرکت‌های هلندی و ژاپنی تولید می‌شوند.
دولت بایدن نه تنها صادرات تراشه‌های برتر به چین را محدود کرد، بلکه هلند و ژاپن را نیز مجبور کرد که صادرات ابزار‌های مورد استفاده در ساخت آن‌ها را محدود کنند.
شار می‌گوید: اگر این سیاست طبق برنامه عمل کند، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی چینی از زنجیره تامین خارج می‌شوند و با تراشه‌های کم‌قدرت‌تر کار می‌کنند، و بنابراین یک یا دو سال از سکو‌های برترعقب‌تر هستند، زیرا هوش مصنوعی به پیشرفت سریع خود ادامه می‌دهد.

شرکت‌های چینی چند گزینه برای مقابله با تلاش‌های ایالات متحده برای پشت سر گذاشتن آن‌ها دارند.
رویترز گزارش می‌دهد که در حال حاضر بازار سیاهی برای تراشه‌های A۱۰۰ Nvidia در چین وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از تامین‌کنندگان از راهکار‌هایی برای ورود آن‌ها به کشور استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند از تعداد بیشتری تراشه‌های کم‌قدرت برای تقریب عملکرد مشابه استفاده کنند.
همانطور که مقررات در حال حاضر وجود دارد، شرکت‌های چینی می‌توانند به طور موثر دسترسی به تراشه‌های برتر را از مراکز محاسبات ابری در خارج از کشور اجاره کنند.

به گفته وال استریت ژورنال، دولت بایدن همچنین در حال بررسی محدود کردن این دسترسی است.

به گفته کریستوفر میلر، دانشیار دانشگاه تافتس و نویسنده کتاب «جنگ تراشه‌ها»، این امر نه تنها برای مسابقه هوش مصنوعی، بلکه برای فضای خدمات ابری نیز که در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی مانند آمازون و مایکروسافت بر آن تسلط دارند، خواهد داشت.
در بلندمدت، پکن قصد دارد رقبای خارجی خود را هم در طراحی و هم در ساخت تراشه‌های پیشرفته به دست آورد و از آن‌ها پیشی بگیرد.
میلر با اشاره به قانون ۲۸۰ میلیارد دلاری آمریکا که سال گذشته برای تقویت تولید تراشه داخلی تصویب کرد، می‌گوید چین در دهه گذشته «یک قانون تراشه‌ها در سال» را برای تحقیق و توسعه نیمه‌رسانا‌ها هزینه کرده است.

میلر می‌گوید: در حال حاضر، ایالات متحده به تولید «نوآورانه‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های تراشه‌های جهان» مانند Nvidia ادامه می‌دهد، در حالی که چین نتوانسته است راه خود را در زنجیره تأمین رده بالا افزایش دهد.
سخنگوی سفارت چین در واشنگتن روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی بدون اشاره مستقیم به گام جدید احتمالی، از تلاش‌های ایالات متحده برای جلوگیری از «پیشرفت‌های علمی و فناوری چین» انتقاد کرد.

پکن در ماه گذشته تراشه‌های حافظه Micron را به دلایل امنیتی به طور رسمی ممنوع اعلام کرد. دولت بایدن از رقبای میکرون در کره جنوبی می‌خواهد که این خلاء را پر نکنند.
در حالی که شرکت‌های چینی در حال پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و نیمه رسانا‌ها هستند، به نظر می‌رسد دولت بایدن ریسک کرده است که مقررات و سرمایه‌گذاری‌هایش شرکت‌های آمریکایی را جلوتر نگه دارد.
میلر فکر می‌کند که ایالات متحده و متحدانش در این رقابت موقعیت خوبی دارند: «اگر از من بپرسید که آیا ترجیح می‌دهم در اردوگاهی باشم که شامل همه پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های جهان است که در لبه‌ی پیشرفت هستند، یا ترجیح می‌دهم در اردویی باشم که فقط چین را در بر می‌گیرد و چندین نسل عقب‌تر است، من فکر میکنم پاسخ به این سوال آسان است».

کارشناسان دیگر فکر می‌کنند چین ممکن است در بلندمدت موقعیت خوبی داشته باشد، به ویژه اگر با سرمایه‌گذاری در آموزش‌و‌پژوهش و متقاعد کردن محققان با استعداد بیشتر هوش مصنوعی به ماندن در چین، به کاهش "شکاف استعداد" با ایالات متحده ادامه دهد.