Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی بارد گوگل در خدمت جاسوس‌افزار‌ها

هوش مصنوعی بارد گوگل در خدمت جاسوس‌افزار‌ها
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲

هکرها از این ابزار برای نوشتن متن ایمیل‌های فیشینگ و کد بدافزارها استفاده می‌کنند.

به گزارش گرداب، موتور تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی بارد (Bard) که به شرکت گوگل تعلق دارد، وقتی کاربر از او درخواست کند، ایمیل‌های فیشینگ تولید می‌کند و با نوشتن دستور‌های درست حتی ممکن است کد‌های باج‌افزار تولید کند. این باعث می‌شود که بارد، اصلی‌ترین رقیب چت‌جی‌پی‌تی، دارای مشکلات امنیتی شمرده شود.

شرکت تحقیقات امنیت سایبری چک‌پوینت این تحلیل را انجام داده است. پیش از این نیز اعلام شده بود که چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی نیز می‌تواند متون و برنامه‌های مضر تولید کند. اما در شرایطی که سازنده چت‌جی‌پی‌تی امنیت محصول خود را افزایش داده است، گوگل هنوز کار‌های زیادی برای انجام دارد.

در پژوهشی که این موسسه صورت داده است متوجه شده که وقتی از هوش مصنوعی بارد و چت‌جی‌پی‌تی خواسته شده که «ایمیل فیشینگ» بنویسد، هر دوی آن‌ها درخواست را رد کردند؛ اما در حالی که چت‌جی‌پی‌تی هشداری داد که چنین فعالیت‌هایی «کلاهبرداری» هستند، بارد صرفا اعلام کرد که نمی‌تواند دستور را انجام دهد.

افزون بر این وقتی که محققان دستور را تغییر دادند و از هوش مصنوعی خواستند نوع ویژه‌ای از ایمیل فیشینگ ارسال کند، هوش مصنوعی بارد دستور را پذیرفت، در حالی که چت‌جی‌پی‌تی حاضر به پاسخگویی به این درخواست نبود. در گزارش چک‌پوینت آمده است: «چت‌جی‌پی‌تی درخواست ما را رد کرد، اما بارد یک ایمیل فیشینگ که عالی نوشته شده بود و خود را به جای یک سرویس مالی مشخص جا می‌زد، ارسال کرد».

بارد همچنین درخواست بعدی محققان در زمینه تولید یک کد باج‌افزاری که بتواند کل یک دستگاه را رمزگذاری کند، پذیرفت.