Gerdab.IR | گرداب

آینده نویدبخش بازار فناوری نانو در جهان

آینده نویدبخش بازار فناوری نانو در جهان
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

روزنامه فرهیختگان در گزارشی به آینده‌ی بازار فناوری نانو پرداخته است. طبق این گزارش حجم بازار نانو با میانگین رشد ۱۴.۵ درصدی تا ۷ سال آینده مواجه خواهد شد.

به گزارش گرداب، واژه نانوفناوری طیف وسیعی از فناوری‌ها را دربرمی‌گیرد که در مقیاس نانومتری با کاربرد‌های گسترده در صنایع مختلف به کار می‌روند. نانوفناوری شامل تولید و کاربرد سیستم‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در مقیاس‌های مختلف از اتم‌ها یا مولکول‌ها تا حدود ۱۰۰ نانومتر است. با استفاده از فناوری نانو، مواد را می‌توان به‌طور موثری قوی‌تر، سبک‌تر، بادوام‌تر، واکنش‌پذیرتر و رسانای الکتریکی بهتری کرد. توسعه فناوری از سوی اقتصاد‌های نوظهور در آسیا و اقیانوسیه رشد بازار فناوری نانو را افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود رشد منطقه‌ای تحت‌تاثیر تقاضای بالا برای فناوری نانو در تصویربرداری پزشکی باشد. علاوه‌براین، پیشرفت‌های مختلف فناوری مربوط به خودرو و مراقبت‌های بهداشت عمومی به دلیل ابتکارات دولتی مانند افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، رشد بازار را پیش می‌برد.

چین در حال ساخت بزرگ‌ترین پلتفرم تحقیقاتی چندمنظوره جهان برای فناوری نانوست که به توسعه رایانه‌های قدرتمندتر و ربات‌های هوشمند کمک می‌کند. عواملی مانند افزایش پذیرش فناوری نانو در تشخیص و تصویربرداری پزشکی و پیشرفت‌های فناوری در دستگاه‌های فناوری نانو رشد بازار‌های جهانی این فناوری را دوچندان کرده است. باوجوداین، مسائل مربوط به استقرار نانوتجهیزات در شرایط سخت و هزینه بالای این فناوری به‌عنوان موانع اصلی عمل کرده و درنتیجه رشد بازار را مهار می‌کند. برعکس، انتظار می‌رود افزایش حمایت و بودجه تحقیق و توسعه از سوی سازمان‌های دولتی و ظهور دستگاه‌های نانوفناوری خودکار، فرصت‌های سودآوری را برای گسترش بازار ارائه دهد. بازار جهانی نانوفناوری برحسب نوع، کاربرد و منطقه تقسیم می‌شود. برحسب نوع، شامل نانوکامپوزیت‌ها، نانومواد، ابزار‌های نانویی، دستگاه‌های نانویی و... می‌شوند. از نظر کاربرد هم شامل مراقبت‌های بهداشتی، محیط‌زیست، انرژی، موادغذایی و کشاورزی، اطلاعات و فناوری می‌شوند. به‌طورکلی، تجزیه‌وتحلیل سهم بازار به فعالان نانویی در درک پویایی رقابت و تعیین شرکت‌های اصلی با مسئولیت گسترش صنعت کمک کرده و کسب‌وکار‌ها را قادر می‌سازد موقعیت خود را در بازار ارزیابی کنند و عملکرد خود را با رهبران صنعتی مقایسه کنند. اما آنچه بیش از پیش برای ما اهمیت دارد، کاربرد فناوری‌های نانویی در جامعه امروز است که سرشار از نیاز در حوزه‌های مختلف است و نانو می‌تواند بخشی از این نیاز را به واسطه تولیدات و محصولاتی که دارد، به خوبی برآورده کند.

پیش‌بینی بازار ۲۸۹ میلیارد دلاری نانو تا ۲۰۳۰

نانوفناوری از زمان پیدایش به سرعت مورد اقبال قرار گرفت. در این فناوری از طراحی ساختار‌های پیچیده مولکولی یا اتمی برای تولید محصولات باکیفیت و کارایی بالا با هزینه کمتر استفاده می‌شود. این فناوری در صنایع مختلفی، چون داروسازی، حمل‌ونقل، کشاورزی، ارتباطات، تولید و... کاربرد‌های وسیعی دارد. انتظار می‌رود پذیرش رو به رشد نانومواد در صنایع مختلفی، چون صنایع هوافضا، مراقبت‌های بهداشتی، الکترونیک و نساجی باعث رشد بازار جهانی نانوفناوری در دنیا شود. این نانومواد به دلیل خواص فیزیکوشیمیایی خاصی که دارند، در صنایع ذکرشده به‌وفور کاربرد دارند. شیوع اخیر همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ منجر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای توسعه کاربرد‌های جدید فناوری نانو در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا شد. علاوه‌براین، نانومواد به دلیل خواص ضدمیکروبی، ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی آن، به‌طور فزاینده‌ای در کاربرد‌های دارویی و مراقبت‌های بهداشتی مانند تصویربرداری، ایمپلنت‌های پزشکی، درمان‌های نوری‌حرارتی و کاربرد‌های زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقاضا برای نانومواد در صنعت الکترونیک به دلیل افزایش تقاضا در بخش نانوالکترونیک در حال افزایش است. انتظار می‌رود رشد محصولات الکترونیکی با فناوری نانو، رشد بازار جهانی فناوری نانو را به دنبال داشته باشد. statists در گزارشی که به بررسی ۱۰ ساله بازار فناوری نانو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ پرداخته، عنوان کرده است که اندازه بازار جهانی فناوری نانو در سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. این بازار با رشدی که طی این سال‌ها داشته، در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۷ میلیارد دلاری دست پیدا کرد. طبق این آمار، بازار جهانی نانوفناوری در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود. در ادامه، به گزارش precedenceresearch، بازار جهانی نانوفناوری در سال ۲۰۲۱ به ۸۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار رسید. در سال جاری یعنی ۲۰۲۳ این رقم به ۱۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود میزان بازار نانوفناوری در ۲۰۲۸ به حدود ۲۱۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طبق برآوردها، میزان بازار فناوری نانو تا سال ۲۰۳۰ با میانگین رشد سالانه ۱۴.۵ درصد به ۲۸۸ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار برسد. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از سهم این بازار را منطقه آسیا و اقیانوسیه به خود اختصاص داده است.

در بررسی آخرین آمار‌هایی که از حجم بازار فناوری نانو در ایران وجود دارد، کل بازار تولید داخل فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که رقم بازار این فناوری در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱۵ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال بوده است که با رشد ۷۶ درصدی روبه‌رو شده است. از کل میزان بازار فناوری نانو در سال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۲ درصد سهم حوزه‌های کشاورزی و بسته‌بندی؛ ۳ درصد سهم نساجی و پوشاک؛ ۵ درصد سهم انرژی، نفت، صنایع وابسته و کالا‌های خانگی؛ ۷ درصد سهم دارو، بهداشت و سلامت؛ ۹ درصد سهم عمران و ساختمان؛ ۸ درصد سهم خدمات و ملزومات صنعتی؛ ۱۷ درصد سهم تجهیزات؛ ۲۰ درصد سهم مواد اولیه؛ و آموزش و اپتیک هرکدام سهم یک درصدی از بازار نانوفناوری ایران را از آن خود کرده‌اند.

رشد ۱۵ درصدی بازار نانو در حوزه انرژی

از مهم‌ترین حوزه‌هایی که نانوفناوری توانسته با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، تولید، ذخیره، توزیع و کارآمدی انرژی را بهبود بخشد و تحولات عظیمی را در آن رقم بزند، بخش انرژی است که موضوع داغ این روز‌های جهان است و با توجه به گرمایش زمین و مصرف بیشتر آب و برق و گاز و به‌طورکلی انواع انرژی، از اهمیت بالاتری برخوردار است. ویژگی‌های منحصربه فرد نانومواد و ساختار‌های نانومقیاس، امکان کنترل دقیق ماده در سطوح اتمی و مولکولی را فراهم کرده و توسعه فناوری‌های انرژی کارآمدتر و پایدارتر را ممکن می‌سازد. براساس نوع مواد، نانوفناوری جهانی در بازار انرژی به مواد نانوساختار، نانولوله‌های کربنی، فولرن و... تقسیم می‌شود. کاربرد‌های پوشش داده شده در این پژوهش شامل پوشش غشای فتوولتائیک، سلول‌های سوختی و باتری‌ها، مواد ترموالکتریک و آئروژل‌هاست. Statista گزارش می‌دهد که بازار نانوفناوری انرژی‌های کاربردی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ حدودا دو برابر شده به‌گونه‌ای که نرخ بازار این فناوری در سال ۲۰۱۸ حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که با نزدیک شدن رقم این بازار به ۱۰ میلیارد دلار در سال جاری، با نرخ رشد سالانه ۱۲ درصدی روبه‌رو بوده است. در این میان، به گزارش finance، ارزش تخمین زده بازار نانوفناوری در حوزه انرژی در سال ۲۰۲۳ حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که پیش‌بینی می‌شود این ارزش تا سال ۲۰۲۸ به رقم ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسد. آمار‌ها حکایت از میانگین نرخ رشد سالانه ۱۵ درصدی این بازار طی این سال‌ها دارد که در مقایسه با قبل تفاوت میانگین رشد ۳ درصدی را شامل می‌شود.

بازار ۸۷۰ میلیارد دلاری نانو پیش‌روی کشاورزی دنیا

به گزارش digitaljournal، حوزه کشاورزی از آن دست حوزه‌هایی است که اگر فناوری تا حد زیادی به آن راه پیدا کند، در مصرف انرژی هم تا حد زیادی می‌تواند صرفه‌جویی داشته باشد. با دیجیتالی شدن بخش کشاورزی در بسیاری از کشورها، در عین اینکه هزینه‌های تولید و نگهداری را کاهش می‌دهند، محصولات با بهره‌وری و کیفیت بالاتر تولید و عرضه می‌شوند. فناوری نانو با نفوذ در بخش کشاورزی توانسته این بخش را تا حد زیادی متحول کند و بهره‌وری تولید محصول را افزایش دهد. طبق آمار اعلام‌شده، بازار جهانی نانوفناوری در حوزه کشاورزی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸۵ میلیارد دلار بوده است که در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۲۲ میلیارد دلار افزایش یافت. این افزایش اندازه بازار با میانگین رشد سالانه ۱۲.۰۶ درصدی روبه‌رو بوده است. پیشرفت فناورانه در روش‌های نانوفناوری کشاورزی شامل استفاده از آفت‌کش‌های نانویی در زمین‌های کشاورزی به‌منظور افزایش تولید و افزایش استفاده از این فناوری برای تصفیه آب و امنیت غذایی از مهم‌ترین عواملی هستند که رشد درآمد بازار را به همراه دارند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اندازه بازار فناوری نانو در حوزه کشاورزی تا سال ۲۰۳۱ به حدود ۸۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید. افزایش استفاده از نانومواد در کشاورزی و سایر حوزه‌ها منجر به بالا رفتن کیفیت و امنیت غذایی شده است. با توجه به اینکه انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ از مرز ۱۰ میلیارد هم عبور کند، برآوردن نیاز غذایی این تعداد بر لزوم استفاده از فناوری‌های مختلف در راستای تسریع در تولید و عرضه مواد غذایی تاکید می‌کند.

رشد ۱۲-۱۰ درصدی بازار نانو در حوزه پزشکی

به گزارش vantagemarketresearch، یکی از پرکاربردترین حوزه‌ای که فناوری نانو در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، حوزه‌های پزشکی است به‌طوری که محققان از این فناوری در تولید دستگاه‌ها و ابزار‌های مورد نیاز برای بخش پزشکی بهره می‌برند. بازار دستگاه‌های پزشکی نانویی شامل ابزاهایی، چون تراشه‌های زیستی، مواد ایمپلنت، منسوجات پزشکی، زخم‌پوش‌ها، دستگاه‌های مدیریت ضربان قلبی و وسایل کمک شنوایی هستند و از بعد دیگر هم در بخش کاربردی در حوزه درمان، تشخیص و پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمجموع حوزه‌های پزشکی در فناوری نانو تحت عنوان بخش مراقبت‌های سلامت دسته‌بندی می‌شوند و طبق آمار‌های منتشر شده، بازار جهانی فناوری نانو در بخش مراقبت‌های سلامت (پزشکی) در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۵ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۱ با میانگین نرخ رشد ۱۲.۱۰ درصد به حدود ۷۹۷ میلیارد دلار برسد که رقم قابل توجهی خواهد بود. تمرکز روی حوزه مراقبت‌های سلامت به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌دنبال شیوع بیماری‌های مزمن و عفونی به‌طور قابل توجهی رشد داشته است. افزایش سرمایه‌گذاری روی پژوهش‌های پزشکی نیز کاربرد فناوری‌های نانویی را در این بخش زیاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکای شمالی با میانگین نرخ رشد ۱۱.۷۰ درصدی، بالاترین درآمد از فناوری‌های نانویی را در حوزه پزشکی و مراقبت‌های سلامت در دنیا به خود اختصاص داده و میانگین رشد بازار فناوری‌های نانویی در حوزه پزشکی در اروپا در بازه بررسی شده ۱۱.۷۰ درصد اعلام شده است.

رشد ۲۵ درصدی بازار نانو فناوری در حوزه پوشاک

به گزارش thebusinessresearchcompany، زمانی که حرف از استفاده از فناوری نانو در حوزه پوشاک و منسوجات می‌شود، می‌توان آن را به استفاده از نانوذرات و نانوالیاف در تولید الیاف و لباس و انواع پارچه ربط داد که بدون افزایش قابل توجه وزن، ضخامت و سفتی بافت پارچه قادر است کیفیت پارچه و الیاف آن را تا حد زیادی ارتقا دهد. با کاربرد فناوری نانو در الیاف و پارچه، ویژگی‌هایی، چون ضد میکروبی، ضد آب بودن، ضد جریان الکتریسیته و ضد اشعه UV آفتاب، مقاومت رنگی، مقاوم در برابر کثیفی، ضد بو، ضد لک، ضد چروک و بهبود عملکرد حرارتی در پارچه و الیاف بهبود می‌یابد. آمار‌ها حکایت از آن دارد که اندازه بازار جهانی نانوفناوری در پوشاک و منسوجات در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیارد ۶۱۰ میلیون دلار بوده که به‌نظر می‌رسد با میانگین نرخ رشد سالانه ۲۴.۶ درصدی، در سال ۲۰۲۲ به ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسید. با تداوم این مقدار رشد، محققان پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۳، رقم این بازار به ۷ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار افزایش یابد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بازار جهانی نانوفناوری در حوزه پوشاک با همین میانگین رشدی ۲۴.۶ درصد، در سال ۲۰۲۶ به حدود ۱۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۷ به ۱۷ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار خواهد رسید که رشد قابل‌توجهی را به‌دست خواهد آورد. البته به‌نظر می‌رسد با عنایت به اینکه فناوری نانو در حوزه پوشاک در صنعت پزشکی جایگاه خود را پیدا کرده و به‌دلیل ویژگی ضد میکروبی بودن آنها، بسیار پرطرفدار شده و انتظار می‌رود که بازار پوشاک و منسوجات نانویی در سال‌های آتی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.

بازار ۵۲۲ میلیارد دلاری پیش‌روی نانوالکترونیک

با دیجیتال شدن بسیاری از صنایع و حوزه‌ها در دنیا، بازار صنایع الکترونیک جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و ظهور انواع نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال، رشد این بازار را به‌دنبال داشته است. ادغام حوزه‌های مهندسی و پزشکی و تولیداتی که به‌ویژه در حوزه‌های پزشکی شکل گرفته‌اند از‌جمله اهرم‌هایی به‌شمار می‌روند که رشد حوزه‌های الکترونیک را در دنیا ایجاد کرده است. حال استفاده از فناوری نانو در دل صنایع الکترونیک نیز این رشد را دوچندان کرده و آن را کارآمدتر کرده است. بعد از گذر از همه‌گیری کرونا و در‌نظر گرفتن چشم‌انداز تجاری، بازار جهانی نانوالکترونیک در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۳۵ میلیارد دلار رسید. در این بین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اندازه این بازار پرطرفدار تا سال ۲۰۳۰ به رقمی بالغ بر ۵۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که برآورد‌ها حکایت از میانگین رشد سالانه ۱۸.۵ درصدی در این حوزه تا ۷ سال آینده دارد. بازار نانوالکترونیک در آمریکا در سال ۲۰۲۲ به رقمی بالغ بر ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود رقم بازار نانوالکترونیک در چین، به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۸۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برسد.

آینده نویدبخش بازار فناوری نانو در جهان

منبع: فرهیختگان