Gerdab.IR | گرداب

شبکه‌های اجتماعی؛ مهم‌ترین تهدید امنیتی در سال ۲۰۱۱

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۹

بررسی‌های نورتون نشان می‌دهد بعد از شبکه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و رایانه‌های لوحی یا تبلت به دومین و سومین هدف هکر‌ها در خاورمیانه مبدل شده‌اند.

شرکت نورتون تولیدکننده نرم‌افزارهای مختلف امنیتی فهرستی از بر‌ترین تهدیدات امنیتی را که کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه با آن مواجه خواهند بود را اعلام کرد.

به گزارش گرداب، شبکه‌های اجتماعی در صدر تهدیداتی هستند که کاربران اینترنت در این منطقه را ممکن است دچار خطر کنند. سرقت هویت و سوءاستفاده از گوشی‌های هوشمند و هک کردن رایانه‌های لوحی نیز در مراحل بعدی اهمیت هستند.

به گفته کار‌شناسان این شرکت در سال ۲۰۱۱ تعداد بسیار زیادی از مردم خاورمیانه قربانی حملات سایبر خواهند شد، امری که تاکنون سابقه نداشته است. از نظر آنان افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا جنایتکاران آنلاین این سایت‌ها را بیشتر و بیشتر هدف بگیرند. حفظ و نگهداری از کلمات عبور و انتخاب کلمات عبور دشوار تا حدی از کاربران در برابر این خطرات حفاظت می‌کند. همچنین کاربران این شبکه‌ها نباید درخواست‌های غیرعادی و غیرمنطقی دوستانشان را در این شبکه‌ها بپذیرند. زیرا ارائه چنین درخواست‌هایی به احتمال بسیار زیاد به معنای هک شدن حساب‌های دوستان یک کاربر است.

امروزه یکی از روش‌های متداول در میان هکر‌ها و ویروس‌نویسان برای باج گیری، هک کردن حساب‌های کاربری افراد و سپس مطح کردن درخواست‌های کمک مالی از دوستان وی است. در این درخواست‌ها تلاش می‌شود به بهانه مشکلات مالی ناشی از مسائل خانوادگی یا اقتصادی احساسات دیگر کاربران تحریک شود. در سال ۲۰۱۰ نمونه‌های زیادی از این نوع کلاهبرداری‌ها مشاهده شده است.

انتشار انواع برنامه‌های آلوده به کرم و تروجان در شبکه‌های اجتماعی مشکل حاد دیگری است که آگاهی عمومی در مورد آن در خاورمیانه چندان زیاد نیست و باید آموزش‌های لازم در این زمینه به مردم ارائه شود.

بررسی‌های نورتون نشان می‌دهد بعد از شبکه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و رایانه‌های لوحی یا تبلت به دومین و سومین هدف هکر‌ها در خاورمیانه مبدل شده‌اند. نکته جالب آنکه رایانه‌های لوحی به تازگی در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته‌اند و تب خرید آن‌ها تازه در سال ۲۰۱۰ آغاز شده است. اما در همین مدت اندک تلاش برای سوءاستفاده از آن‌ها آغاز شده است.

اگر چه کریسمس برای اکثر مردم خاورمیانه فصل تعطیلات نیست و به عنوان یک رویداد مهم برای آنان مطرح نیست، اما بسیاری از شرکت‌های فناوری جدید‌ترین تولیدات خود را در همین مدت عرضه می‌کنند و همین مساله باعث شده تا خرید محصولات فناوری در زمستان افزایش یافته و به تبع آن هکر‌ها هم برای نفوذ به گوشی‌ها و تبلت‌ها بیشتر تلاش کنند. به همین علت تجهیز این وسایل به نرم افزارهای ضدویروس اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

کار‌شناسان نورتون در خاورمیانه همچنین به روش‌های دیگری برای فریب کاربران اشاره کرده‌اند که در خاورمیانه مرسوم است. از جمله این روش‌ها می‌توان به آلوده کردن موتور جستجو‌ها به نتایج آلوده به کرم و ویروس اشاره کرد. در این روش تلاش می‌شود لینک‌هایی در میان نتایج بر‌تر جستجو قرار بگیرند که کدهای آلوده‌ای در آن‌ها مخفی شده است.

سوءاستفاده از سرویس‌های کوتاه کننده آدرس‌های اینترنتی که امروزه در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده گسترده هستند نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هکر‌ها با استفاده از این روش تلاش می‌کنند کاری کنند که کاربر به سایت آلوده مورد نظر آن‌ها هدایت شود.

Pharming هم آخرین تهدیدی است که کاربران اینترنت در خاورمیانه باید در مورد آن حساس باشند. Pharming تهدیدی مشابه پیشینگ است. اما در حملات پیشینگ کاربر حتما باید بر روی لینک‌های آلوده و مشکوکی که برای وی فرستاده شده کلیک کند تا وارد آن‌ها شود. اما در حملات Pharming قربانی به طور خودکار به سایت آلوده هدایت می‌شود.

در مجموع سال ۲۰۱۱ سال خطرناکی برای کاربران اینترنت در خاورمیانه است.
 
منبع: فارس