Gerdab.IR | گرداب

استفاده از قطعات چینی در پهپاد‌های هندی ممنوع شد

استفاده از قطعات چینی در پهپاد‌های هندی ممنوع شد
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

هندوستان سازندگان پهپاد‌های نظامی را از به کار بردن قطعات چینی منع کرد.

به گزارش گرداب، هند در ماه‌های اخیر سازندگان پهپاد‌های نظامی در این کشور را از به کار بردن قطعات چینی منع کرده است. به گزارش رویترز به نقل از چهار مقام دفاعی و صنعتی این کشور این مسئله به خاطر نگرانی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی رخ داده است.

این اقدام در میان افزایش تنش‌ها بین کشور‌های غربی و چین صورت گرفته است. کشور‌های غربی چین رابه جاسوسی سایبری و دیجیتال متهم می‌کنند. در سال اخیر، تیک‌تاک به محل نزاع نبرد ژئوپلتیک چین و آمریکا تبدیل شده است. کشور‌های غربی این پلتفرم شبکه اجتماعی را به خاطر آنچه نگرانی از امنیت حریم شخصی می‌دانند، محدود کرده‌اند.

هند که با چین رقابت سنتی دارد در حال گسترش ظرفیت‌های نظامی خود است و به دنبال یک نوسازی نظامی است؛ به کارگیری کوادکوپتر‌های بدون سرنشین و سامانه‌های مدرن و خودکار دیگر هدف اصلی هند است.

اما صنعت هند در این زمینه خودکفا نیست و به منابع و تجهیزات سایر کشور‌ها نیاز دارد. مقامات نظامی و صنعتی هند به رویترز گفته‌اند که رهبران حوزه دفاعی هند نگران این هستند که قطعات چینی ابزار‌های جمع‌آوری اطلاعات داشته باشند و این قطعات کارکرد‌های ارتباطی پهپادها، دوربین‌ها، ترانزیستور‌های رادیویی و نرم‌افزار‌های اجرایی را به خطر بیاندازد.

انگلستان نیز محدودیت‌های زیادی بر تجهیزات چینی وضع کرده بود. کشور‌های غربی چین را متهم می‌کنند که از زیرساخت‌های دیجیتال اقدام به جمع‌آوری اطلاعات شهروندان می‌کند. با وجود این که هیچ سند و مدرکی برای این مسئله رو نشده است، اما باید گفت پذیرش این که ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت دیجیتال امکان جاسوسی سایبری دارد، نکته بسیار نگران‌کننده‌تری است.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان غربی در دفاع از رویکرد ممنوع شدن فناوری‌های چینی به این نکته استدلال می‌کنند که دولت چین سابقه مثبتی در دفاع از حریم شخصی و امنیت شهروندان ندارد. اما نکته نگران‌کننده‌تر اینجاست که دولت‌های غربی نیز سابقه بسیار بدی در این زمینه دارند. اف‌بی‌آی، سازمان سیا و آژانس‌های اطلاعاتی دیگر بار‌ها به نقض حریم شخصی، جاسوسی و شنود متهم شده‌اند. آیا شرکت‌های آمریکایی نیز امکان جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق تجهیزات خود را دارند؟