Gerdab.IR | گرداب

چرا خودروهای چینی برای اروپا خطر امنیتی دارند؟

چرا خودروهای چینی برای اروپا خطر امنیتی دارند؟
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

انگلیس و اتحادیه اروپا خودرو و تجهیزات برقی چینی را خطری برای زیرساخت‌های اطلاعاتی خود معرفی کردند؛ اروپا با این اقدام می‌خواهد شرکت‌های خودروسازی این قاره رقابت را به رقبای چینی واگذار نکنند.

به گزارش گرداب، اتحادیه اروپا و دولت انگلستان به تازگی درباره افزایش ورود خودرو‌های برقی ساخت چین به بازار اروپا هشدار دادند و این خودرو‌ها را دارای خطر جاسوسی خواندند. اتحادیه اروپا و انگلستان درباره احتمال آسیب دیدن زیرساخت‌های اطلاعات ملی به خاطر ورود خودرو‌های چینی هشدار دادند.

اما چطور ورود خودرو‌های برقی و فقط خودرو‌های برقی ساخت چین می‌تواند به زیرساخت‌های اطلاعاتی این کشور‌ها آسیب برساند؟ چه ارتباطی بین خودرو و زیرساخت اطلاعاتی وجود دارد؟

در گزارش روزنامه تلگراف، متخصصان امنیت سایبری انگلستان هشدار دادند که فناوری‌های جدید به خودروسازان چینی اجازه می‌دهد از راه دور و به شکل مستقل برنامه نرم‌افزاری ماژول‌های الکترونیکی خودرو را به‌روز کنند و داده‌های دریافت‌شده از سنسور‌های متعدد و سامانه‌های خودرو را بر روی سرور‌هایی در چین ذخیره کند. از نظر متخصصان انگلیسی این داده‌ها به دولت چین اجازه می‌دهد که برای مقاصد جاسوسی سایبری از آن‌ها استفاده کنند.

آن‌ها همچنین تاکید دارند یکی از خطراتی که خودرو‌های چینی دارد این است که سازندگان آن‌ها توانایی خواهند داشت که از راه دور عملیات تمام سامانه‎‌های خودرو را تحت کنترل قرار دهند، آن را کاملا از کار بیاندازند. افزون بر این کارشناسان اروپایی درباره خطر استفاده از فناوری‌های شرکت هوآوی در شرکت‌های خودروسازی برجسته اروپایی (مرسدس بنز، آئودی، بی‌ام‌و و پورش) هشدار دادند و اعلام کردند این اقدام باعث می‌شود تجهیزات چینی بر روی ۱۵ میلیون خودرو در سال نصب شود. این چیزی است که مقامات اروپایی را تا سرحد جنون می‌برد.

مقامات اروپایی که شاهد هستند شرکت‌های فناوری چینی به دلیل پیشرفته بودن محصولات و کم بودن قیمت نهایی رقبای خود را از بازار بیرون می‌کنند، مجبور به تغییر سیاست‌های خود شده‌اند. اتحادیه اروپا از مدتی پیش سیاست «انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای» را اجرایی کرده بود؛ طبق این قانون تا سال ۲۰۳۰ تمام خودرو‌ها باید برقی باشند و تولید خودرو‌های دیزلی و بنزینی ممنوع خواهد شد. با توجه به پیشگام بودن فعلی شرکت‌های خودروسازی چین در زمینه خودرو برقی، اروپایی‌ها نگران‌اند که این سیاست منجر به ورشکست شدن غول‌های خودروسازی اروپا شود؛ شرکت‌هایی که بسیار دیرتر از چین اقدام به توسعه خودرو‌های برقی خود کرده‌اند.

در مقابل این نگرانی حال شاهد هستیم که نمایندگان محافظه‌کار انگلیس از لغو و یا تضعیف سیاست مقابله با گاز‌های گلخانه‌ای صحبت می‌کنند و ضرب‌الاجل ۲۰۳۰ برای روی آوردن کامل به خودرو برقی را حساب‌نشده خوانده‌اند. از نظر محافظه‌کاران اروپایی خودروسازان بومی و اروپایی باید به رقابت خود ادامه دهند و از این که بازار خودروسازی تحت نفوذ دولت چین قرار بگیرد، به هر روشی که شده باید اجتناب کرد.

مسئله نه امکان جاسوسی دولت چین از خودرو‌های برقی و نه مشکل امنیتی برای زیرساخت‌های اطلاعاتی اروپاست. اروپایی‌ها اگر واقعاً نگران امکان جاسوسی دولت‌های خارجی هستند، باید در مقابل خودرو‌های تسلا آمریکایی نیز واکنش نشان دهند و به تجهیزات ساخت آمریکا نیز اتهام جاسوسی بزنند. با همین منطق آن‌ها تمام شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نیز امکان جاسوسی دارند و با توجه به سابقه درخشان آن‌ها در زمینه سوءاستفاده از داده‌های شهروندان، چرا اروپا باید نگران چین باشد؟ مگر خودشان شرکت‌های جاسوس کم دارند؟

اتحادیه اروپا و انگلستان با متهم کردن شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودروبرقی چینی به جاسوسی، فی‌الواقع اعلام کردند که بازار آزاد فریبی بیش نیست و برای نابود کردن رقیبان خود حاضر هستند، بازی کثیفی را آغاز کنند.