Gerdab.IR | گرداب

اقدام جدید پکن برای کنترل بازار توسعه اپلیکیشن

اقدام جدید پکن برای کنترل بازار توسعه اپلیکیشن
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

وزارت صنعت چین اعلام کرد که همه ارائه‌دهندگان محلی اپلیکیشن موبایل، باید جزئیات خود را با دولت به اشتراک بگذارند.

به گزارش گرداب، وزارت صنعت چین اعلام کرد که این کشور از همه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل می‌خواهد که کسب‌وکار خود را در دولت ثبت کنند. این جدیدترین گامی است که پکن برای کنترل بازار برداشته است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT: Industry and Information Technology) اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که اپلیکیشن‌هایی که ثبت درستی نداشته باشند تا پایان مهلت ارائه‌شده به آن‌ها که تا مارس سال آینده است، مجازات خواهند شد.

به گفته یو یونتینگ (You Yunting)، وکیل دفاتر حقوقی DeBund مستقر در شانگهای، درواقع این بخشنامه مجوز وزارتخانه را ضروری می‌کند. او گفت که مقررات جدید بر همه برنامه‌های چینی تأثیر خواهد گذاشت و در درجه اول برای مبارزه با کلاهبرداری آنلاین است.

طبق گفته ریچ بیشاپ (Rich Bishop)، احتمالاً این قانون جدید، بر توسعه‌دهندگان خارجی نیز تأثیر خواهد داشت که پیش‌تر به‌راحتی می‌توانستند برنامه‌های خود را از طریق فروشگاه اپل (AAPL.O)، بدون ارسال هرگونه مدارک پشتیبانی به مقامات چینی، منتشر کنند.

به گفته بیشاپ، اکنون توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برای اینکه از مقررات جدید پیروی کنند، یا باید یک شرکت در چین داشته باشند یا با یک ناشر محلی همکاری کنند.

شرکت اپل، بلافاصله برای این مقررات اظهارنظر نکرد.

به دنبال معرفی یک سیستم مجوز جدید برای تولید برنامه‌های هوش مصنوعی در چین، سازنده آیفون برای پیروی از قوانین، هفته گذشته بیش از صد برنامه هوش مصنوعی (AI: artificial intelligence) را از فروشگاه App خود حذف کرد.

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، نهاد‌هایی که «از طریق اپلیکیشن‌هایی درزمینهٔ اخبار، انتشارات، آموزش، فیلم و تلویزیون و مذهبی به خدمات اطلاع‌رسانی اینترنتی مشغول هستند، نیز باید مدارک مربوطه را ارائه کنند».

این الزام ممکن است بر دسترسی به بستر‌های شبکه‌های اجتماعی معروف مانند X، فیسبوک و اینستاگرام تأثیر بگذارد. این برنامه‌ها را نمی‌توان در چین استفاده کرد، اما شهروندان چینی می‌توانند آن‌ها را از فروشگاه‌های اپلیکیشن دانلود کرده و زمانی که خارج از چین هستند از آن‌ها استفاده نمایند.

ده‌ها هزار بازی موبایل بدون مجوز در سال ۲۰۲۰ از فروشگاه‌های برنامه‌های مختلف در چین حذف شدند. در حال حاضر قبل از انتشار بازی‌ها در آنجا اخذ مجوز اجباری است.

منبع: المیادین