Gerdab.IR | گرداب

هشدار اف‌بی‌آی درباره جاسوسی سایبری در حوزه فضایی

هشدار اف‌بی‌آی درباره جاسوسی سایبری در حوزه فضایی
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی هشدار دادند که جاسوسان سایبری در حال تلاش برای سرقت تحقیقات و اسناد شرکت‌هایی فعال در حوزه فضایی آمریکا هستند.

به گزارش گرداب، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت (NCSC) و دفتر تحقیقات ویژه نیروی هوایی (AFOSI) یک بولتن دو صفحه‌ای منتشر کردند که عنوان آن «حفاظت از صنعت فضایی آمریکا» نام داشت و پکن و مسکو را بزرگترین تهدید در این زمینه برشمردند.

یک مقام آمریکایی در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که تهدید‌هایی که این حوزه از اقتصاد آمریکا را هدف قرار می‌دهد، بیشتر شود. چین و روسیه در میان پیشگامان تهدید‌های اطلاعاتی خارجی برای صنعت فضایی آمریکا هستند».

در این بولتن آمده است: «فضا برای تمام جنبه‌های زندگی کنونی ضروری است از جمله خدمات اضطراری، انرژی، خدمات مالی، ارتباطات از راه دور، حمل‌ونقل، غذا و کشاورزی همگی برای عملکرد خود نیاز به فضا دارند». اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که عامل‌های خارجی به دنبال استفاده از حملات سایبری و سایر روش‌ها برای دسترسی پیدا کردن به اطلاعات حساس آمریکا درباره برنامه فضایی این کشور بوده‌اند.

در بعضی موارد نهاد‌های نامشخص خارجی به‌شکل راهبردی در کسب‌وکار‌ها و شرکت‌های مرتبط سرمایه‌گذاری کردند؛ از جمله گره‌های حیاتی در زنجیره تامین تا بتوانند اطلاعات به دست آورند.

مقامات اطلاعاتی می‌گویند سایر روش‌ها که توسط جاسوسان به‌کار رفته است درخواست برای بازدید از تاسیسات صنعتی و حضور در کنفرانس‌های این حوزه برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه بوده است.

در این بولتن هشدار داده شده که شرکت‌های فعال در حوزه فضایی آمریکا باید در زمینه استخدام کارمندانی که از خارج از کشور پیشنهاد کار دارند و یا به عنوان مشاور برای کشور‌های دیگر فعالیت می‌کنند، دقت بیشتری به کار ببرند. همچنین باید مراقب باشند که به کارمندان آن‌ها به طور مستقیم پیشنهاد جاسوسی داده نشود.

هرچند که جاسوسی سایبری مسئله جدیدی نیست، اما واشنگتن به نظر نگران محرمانگی این صنعت خود است و میلیلارد‌ها دلار برای توسعه موشک‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده است.

تخمین زده شده میزان پول در گردش در صنعت فضایی جهان در سال ۲۰۲۱، ۴۶۹ میلیارد دلار بوده است و تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱ تریلیون دلار می‌رسد که ایالات متحده آمریکا عامل اصلی این رشد خواهد بود.

منبع: سایبرنیوز