Gerdab.IR | گرداب

به منظور ترویج تفکرات آمریکایی در مسائل جهانی

تشکیل گروه "دیپلماسی عمومی" در دانشگاه هاروارد

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۹

مجموعه همکاری دیپلماسی عمومی، یک مؤسسه مستقل، غیردولتی و وابسته به دانشکده کندی دانشگاه هاروارد برای نوآوری و گسترش حاکمیت دموکراتیک ‌است.

دانشکده کندی دانشگاه هاروارد به منظور ترویج شبکه‌ها و تفکرات آمریکایی در مسائل جهانی گروه دیپلماسی عمومی را با حضور کار‌شناسان نظامی، مذهبی، سیاسی، تجاری، علمی تشکیل داد.

به گزارش گرداب، دانشکده کندی دانشگاه هاروارد در راستای کمک به دولت آمریکا برای تبلیغ دیپلماسی خود یک مجموعه دیپلماسی عمومی را راه اندازی کرد.

در گزارش این دانشکده با عنوان "همکاری در زمینه دیپلماسی عمومی" آمده است: «مجموعه دیپلماسی عمومی با ترغیب صاحب‌نظران و متفکرین رشته‌های مختلف به مشارکت با همتایان خود در زمینه دیپلماسی عمومی در سایر کشور‌ها نقش فعالی در حمایت از دیپلماسی موثر عمومی ایفاء می‌‌کند.»

بنا بر این گزارش، این دانشکده ابزار افزایش کارآیی دیپلماسی عمومی، مشارکت در مباحث هدفمند جهانی و ترویج شبکه‌ها و تفکرات جدید در مسائل منطقه‌ای و جهانی ‌است.

کار‌شناسان نظامی، مذهبی، سیاسی، تجاری، علمی، در تیم دیپلماسی عمومی
دانشکده کندی اعلام کرده است: «مجموعه همکاری دیپلماسی عمومی، یک مؤسسه مستقل، غیردولتی و وابسته به دانشکده کندی دانشگاه هاروارد برای نوآوری و گسترش حاکمیت دموکراتیک ‌است. ما با همکاری کار‌شناسان زمینه‌های مختلف اعم از علمی، تجاری، سیاسی، توسعه‌ای، فرهنگی، نظامی، مذهبی، رسانه‌ای، سازمان‌های غیردولتی، و بخش‌های دیگر در پی ارتقاء بحث و مناظره، آموزش، دانش، و نشر آن در زمینه دیپلماسی عمومی با هدف گسترش و بهبود عملکرد دیپلماسی عمومی و در ‌نهایت ترویج حاکمیت دموکراتیک هستیم.»

در ادامه این گزارش آمده است: «ما همچنین به دنبال تقویت تبادل نظر، تجزیه و تحلیل، تخصص‌های منطقه‌ای، ابزارهای اندازه‌گیری، و مطالعات موردی برای پیاده سازی عملی راهبرد‌ها و راهکارهای دیپلماسی عمومی هستیم.»

نقش فعال گروه دیپلماسی عمومی در تبادل ایده‌ها است
این گزارش می‌افزاید: «دانشگاه هاروارد ماهیتاً یک مرکز همکاری است. نقش بالقوه دانشگاه هاروارد در دیپلماسی عمومی فرا‌تر از یک مکان فیزیکی برای تبادل تجارب و افکار ‌است. ما همچنین می‌توانیم نقش تسریع کننده در برنامه‌ریزی بلند مدت و پیاده سازی تلاش‌های هماهنگ برای تبادل ایده‌ها را ایفاء کنیم.»

در ادامه این گزارش آمده است: «دانشگاه هاروارد همچنین می‌تواند به عنوان "منبع اتصال" بخش دولتی و عمومی و تلاش بخش خصوصی در ارتباط با مسائل و توجهات بلند مدت دیپلماسی عمومی عمل کند.»

اهداف دانشگاه هارواد از تشکیل گروه دیپلماسی عمومی
این دانشکده با تأکید بر اینکه تنها چند هزار متخصص در زمینه دیپلماسی عمومی در ایالات متحده وجود دارد درحالی‌که ده‌ها میلیون نفر آمریکایی از دیپلماسی عمومی متاثر می‌شوند، اعلام کرده است: «تبادل دانشجویان، سربازان مستقر در خارج از کشور، تهیه کنندگان تلویزیون و سینما، داوطلب‌های بین‌المللی، مبلغان، ارکستر سمفونی‌ها و کارکنان شرکت‌های بزرگ آمریکایی در سراسر جهان، همه به نوعی آگاهانه یا ناآگاهانه دیپلمات‌های ایالات متحده هستند.»

این گزارش می‌افزاید: «با ایجاد ارتباط بین متخصصین زمینه‌های مختلف و تبیین مزایای اشتراک تجارب آن‌ها این همکاری در زمینه دیپلماسی عمومی به صورت فیزیکی و مجازی به وقوع می‌پیوندد.»

دانشگاه هاروارد در ادامه اهداف خود را از تشکیل تیم دیپلماسی عمومی چنین بیان کرده است:

- ساخت و گسترش شبکه‌های داخلی و بین‌المللی، با هدف جذب متفکران و صاحب نظران سطوح مختلف برای افزایش کیفیت و کمیّت تبادل نظرات و ایده‌های لازم برای ارتقاء سطح تفاهم و اعتماد.

- تعامل با جامعه دانشگاهی در رشته‌های مختلف برای ارتباط موثر با متخصصین دیپلماسی عمومی و اطلاع از جوامع و فرهنگ آن‌ها.

- دیپلماسی عمومی نیازمند برقراری ارتباط موثر از طریق ارزش‌های مشترک و یک چشم‌انداز بلند مدت است، حصول به این هدف راه را برای تقویت احترام و گفتمان بین‌المللی هموار می‌سازد.
 
منبع: فارس