Gerdab.IR | گرداب

هک کردن ذهن انسان (۷)؛

محافظت از خود در مقابل مهندسی اجتماعی / پرونده

محافظت از خود در مقابل مهندسی اجتماعی / پرونده
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲

همگام با پیشرفت تهدیدات باید اقدامات امنیتی را نیز به‌روزرسانی کرد.

به گزارش گرداب، زندگی دیجیتال ما ممکن است با فایروال‌ها، رمزگذاری و الگوریتم‌های پیچیده محافظت شود، اما ذهن انسان همچنان یک آسیب‌پذیری بزرگ باقی می‌ماند. مهندسی اجتماعی (Social Engineering) تاکتیکی است که توسط مجرمان سایبری برای سوءاستفاده از قربانیان خود استفاده می‌شود.

بخش‌های دیگر این پرونده ویژه را بخوانید:

پرونده ویژه/ مهندسی اجتماعی

همانطور که حوزه مهندسی اجتماعی توسعه می‌یابد و نوآوری‌های فن‌آوری به وجود می‌آیند، پیش‌بینی مشکلات بالقوه و جلوتر از تهدیدات نوظهور بسیار مهم است.

افراد و کسب و کار‌ها اگر درک اولیه از تاکتیک و اقدامات پیشگیرانه داشته باشند، بهتر می‌توانند از خود در برابر مهندسی اجتماعی دفاع کنند.

در مورد محافظت در برابر مهندسی اجتماعی می‌توان بدین موارد اشاره کرد:

۱. تکنیک‌های نوظهور مهندسی اجتماعی

فناوری و نقاط ضعف انسان‌ها چیزی است که مهندسی اجتماعی را همواره به روز نگه می‌دارد. روش‌هایی که مهاجمان استفاده می‌کنند باید ردیابی شوند. انتشار نشریه ها، تحقیقات امنیتی و اطلاعات تهدید می‌تواند به شما کمک کند تا در جریان آخرین تکنیک‌های مهندسی اجتماعی باشید. افراد و کسب و کار‌ها اگر درک درستی از ترکیب گفتار، ویدیو‌های جعلی عمیق و مهندسی اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشند، می‌توانند برای دفاع بهتر از خود آماده شوند.

۲. طراحی امنیتی کاربر محور

برای مقابله با مهندسی اجتماعی، اقدامات امنیتی باید با در نظر گرفتن کاربر نهایی طراحی شود. امنیت کاربر محور بر رابط‌های بصری و ابزار‌های کاربر پسند مزیت می‌بخشد. ویژگی‌های امنیتی سازگار با بهره‌وری، هشدار‌های قابل فهم در مورد تهدیدات احتمالی، و کمک متنی در طول فعالیت‌های بالقوه خطرناک، همه بخشی از این استراتژی هستند. امنیت و سهولت استفاده، افراد را تشویق می‌کند تا شیوه‌های عالی را اتخاذ کنند و تلاش‌های کلاهبرداران در زمینه مهندسی اجتماعی را تشخیص دهند.

۳. اتوماسیون و یادگیری ماشین

با استفاده از اتوماسیون و یادگیری ماشین می‌توان از تلاش‌های مهندسی اجتماعی در مقیاس بزرگ جلوگیری کرد. با این ابزار‌ها می‌توان مقادیر زیادی از داده‌ها را تحلیل کرد، روند‌ها را پیدا کرد و ناهنجاری‌های مهندسی اجتماعی را شناسایی کرد. ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها و عادت‌های ارتباطی که پرچم‌های قرمز را بالا می‌برند را می‌توان به سرعت شناسایی کرد و با استفاده از سیستم‌های خودکار با آن‌ها برخورد کرد. سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از اتوماسیون و هوش ماشینی از خود در برابر خطرات نوظهور مهندسی اجتماعی محافظت کنند.

۴. همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات

مشارکت جامعه امنیت سایبری و داشتن دانش مشترک در مبارزه با حملات مهندسی اجتماعی ضروری است. اگر سازمان‌ها اطلاعاتی مانند بینش، بهترین عملکرد و اطلاعات تهدید را به اشتراک بگذارند، می‌توانند از تجارب یکدیگر سود ببرند. افراد و سازمان‌ها می‌توانند از اطلاع‌رسانی در مورد تهدیدات نوظهور و تبادل ایده‌ها برای کنترل خطرات مهندسی اجتماعی با شرکت در انجمن‌های صنعتی، تلاش‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری با همتایان و متخصصان امنیتی سود ببرند. تهدید‌های همیشگی مهندسین اجتماعی نیازمند هوشیاری، همکاری و توسعه است. برای محافظت در برابر حملات مهندسی اجتماعی و محافظت از دارایی‌های ارزشمند، اطلاع‌رسانی از روش‌های در حال ظهور، ایجاد اقدامات امنیتی کاربر محور، استفاده از اتوماسیون و یادگیری ماشین، تشویق همکاری و پذیرش سازگاری مهم است.