Gerdab.IR | گرداب

خداحافظی قاتل عماد مغنیه از موساد

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۹

در سال‌های ریاست داگان بر موساد چند درگیری وسیع بین‌المللی برای موساد و اسرائیل ایجاد شده بود.

با خداحافظی مئیر داگان از موساد، دوران هشت ساله ریاست او بر موساد، تشکیلات جاسوسی و اطلاعات خارجی اسرائیل، این هفته پایان می‌گیرد و این سمت به تامیر پاردو سپرده می‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از فاکس نیوز، در تودیع مئیر داگان از دولت اسرائیل که یکشنبه برگزار شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور با تقدیر از داگان گفت: «شما اقدامات بزرگ، خطیر و غیر قابل تصوری برای اسرائیل انجام داده‌اید و دستاورد‌هایتان عظیم بوده است.»
 
مئیر داگان متهم اول ترور عماد مغنیه مغز متفکر عملیاتی حزب الله است. نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد که داگان کاملا متعهد بود که دیگر کسی نتواند اسرائیل را به نابودی تهدید کند. مئیر داگان که کمترین کسی تا کنون صدای سخن گفتن او را شنیده است، درحالی که اظهارات کوتاهی ایراد کرد، در برابر میکروفون‌ها گفت: «من بیشترین تلاش خود را کردم و امیدوارم که وزیران دولت بتوانند اسرائیل را هدایت کنند و این کشور (ر‍ژیم غاصب) را به ساحل امن صلح برسانند.»

داگان افزود: «نیروهای موساد را زنان و مردانی تشکیل می‌دهند که حامی اصلی آنان در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین ماموریت‌ها، تنها خلاقیت فکرشان است و آن‌ها مانند ارتش از انواع امکانات آشکار برخوردار نمی‌شوند.» داگان، تامیر پاردو، جانشین خود را نیز "فردی شایسته و درست" برای احراز این مقام توصیف کرد و گفت: «او چالش‌های بزرگ و پیچیده‌ای در برابر دارد.»

مئیر داگان هشت سال ریاست بر موساد را در مجموعه ۴۳ سال حضور خود در نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی این کشور "یک افتخار بزرگ" برای خود نامید. مئیر داگان بیشتر از بسیاری از رؤسای پیشین موساد در این مقام مانده بود. او هشت سال پیش از سوی آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل، به این پست منصوب شد اما نخست وزیران بعدی ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو نیز داگان را مورد حمایت گسترده قرار دادند.
 
در نشست تودیع داگان، در حالی که در رفتاری کم سابقه، نتانیاهو بلند شد و داگان را به گرمی بسیار در آغوش کشید، هیچ سخنی از گرفتاری‌هایی که داگان برای موساد و اسرائیل ایجاد کرد، به میان نیامد. در سال‌های ریاست او بر موساد چند درگیری وسیع بین‌المللی برای موساد و اسرائیل ایجاد شده بود.
 
منبع: ایران دیپلماتیک