Gerdab.IR | گرداب

دیپلماسی رسانه‌ای صهیونیست‌ها در تلاش برای عادی‌سازی روابط با عراق

دیپلماسی رسانه‌ای صهیونیست‌ها در تلاش برای عادی‌سازی روابط با عراق
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

صفحات مجازی متعددی در کشور عراق تلاش دارند افکار عمومی عراق را نسبت به رژیم اشغالگر قدس تغییر دهند.

به گزارش گرداب، پروژه عادی‌سازی روابط کشور‌های منطقه یکی از شاخه‌های اصلی در تحقق هدف طرح خاورمیانه جدید است. این طرح که رژیم صهیونیستی را به پشتوانه نفوذ آمریکا در منطقه، به عنوان یک دولت رسمی و اثرگذار در منطقه غرب آسیا قلمداد می‌کند از سال ۲۰۲۰ با عادی‌سازی امارات، بحرین، مراکش و سودان بازوی قدرتنمد دیپلماسی صهیونیستی-آمریکایی را نمایان ساخت. البته این طرح در برخی کشور‌های عربی مانند عراق به بن بست خورد، اما این دیپلماسی در بستر رسانه‌ای برای پیشبرد این طرح فعال گردید. صفحات مجازی متعددی در این زمینه فعالیت دارند که سعی دارند افکار عمومی عراق را نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی تغییر دهند.

دیپلماسی رسانه‌ای که با نام‌های دیپلماسی عمومی یا دیپلماسی دیجیتال نیز شناخته می‌شود، به استفاده از کانال‌های رسانه‌ای و بستر‌های ارتباطی برای شکل‌دهی به برداشت‌های عمومی، تأثیرگذاری بر افکار و ارتقای منافع و اهداف سیاست خارجی یک کشور در صحنه جهانی اشاره دارد. این پدیده شامل استفاده از اشکال مختلف رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های سنتی و دیجیتالی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، شبکه‌­های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و محتوای آنلاین برای تعامل با مخاطبان بین‌المللی و انتقال پیام‌هایی است که از اهداف دیپلماتیک یک کشور حمایت می‌کند.

عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی، یکی از اقدامات مهم در طرح خاورمیانه جدید است. این طرح که با نام «خاورمیانه بزرگ» نیز شناخته می­شود اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا مطرح گردید. در یکی از اهداف این طرح که به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در منطقه و حضور موثر آن در محافل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه است، دولت ترامپ نقشی بسیار مفید داشت.

عادی‌سازی چهار کشور امارات، بحرین، مراکش و سودان در زمان ریاست جمهوری ترامپ و انتقال سفارتخانه آمریکا از تلاویو به قدس اشغالی در ۱۴ می ۲۰۱۸ پیشران مهمی به حساب می‌آمد. اما مشکلی که بر سر راه عادی‌سازی وجود داشت عدم همراهی برخی کشور‌های منطقه نظیر عراق، قطر و کویت بود. این پرونده در عراق با توجه به نزدیکی آن به ایران و حضور نیرو‌های مقاومت اسلامی و جریان­های شیعی موجب شد که تا به نحو دیگری آن را پیگیری کنند. گرچه پارلمان عراق در ۲۶ می ۲۰۲۲ قانون جرم انگاری هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرده و تلاش‌های رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در این باره را محکوم کردند، اما رسانه ­های وابسته در عراق به همراه افراد فعال حامی عادی‌سازی در شبکه­‌های اجتماعی فعالیت خود را همچنان ادامه می­دهند. در این خصوص تلاش‌های زیادی در رسانه به‌ویژه در سپهر رسانه‌ای عراق آغاز شد که از طریق دیپلماسی رسانه‌ای سعی در نشان دادن اهمیت عادی‌سازی روابط عراق با رژیم اشغالگر دارد.

این پروژه که با حمایت رسانه­‌های وابسته به آمریکا در عراق و نیز فعالان مطرح شبکه ­های اجتماعی دنبال می­شود، ایران را یکی از عوامل مهمی می­داند که مانع از تصمیم­گیری عراق در این زمینه شده است. همچنین حمله به مقاومت اسلامی و جریان­های شیعی در عراق به عنوان هم­پیمانان ایران در دستور کار آن‌ها قرار دارد. انتقاد از وضعیت نابسامان اقتصادی در عراق و ارائه تحلیل ­های جانبدارانه برای حل شدن این مساله با سرمایه ­گذاری­های خارجی آمریکایی و اسرائیلی از دیگر مواردی است که این رسانه‌ها برای توجیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بیان می­کنند. در این گزارش به برخی از این فعالیت­ها می­پردازیم.

لیندا عبدالعزیز مشهور به لیندا منوخین، یکی از افراد فعال در زمینه عادی‌سازی روابط است. وی که یک یهودی عراقی الاصل می­باشد خود را سفیر رژیم صهیونیستی در عراق می­داند. وی در اوایل دهه ۷۰ میلادی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرد و اکنون مشاور وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای رسانه ­های عربی است. مقالات وی در سایت­هایی مانند «قنطره»، «الحوار المتمدن»، «صحیفه العرب» و شبکه آمریکایی «الحره» منتشر می­شود. لیندا منوخین و همکاران یهودی وی دو صفحه­ در فیسبوک با نام­های «إسرائیل تتکلم العربیه» و «إسرائیل باللهجه العراقیه» را راه اندازی کرده ­اند. یهودیان عراقی الاصل که برخی از آن‌ها در سرزمین‌های اسغالی و برخی نیز در عراق هستند با شهروندان عراقی از طریق شبکه­‌های اجتماعی ارتباط داشته و نام این پروژه را عادی‌سازی نرم یا «التطبیع الناعم» گذاشته‌اند. منوخین نقش اول مستند مشهور «ظل فی بغداد» است که صهیونیت‌ها در سال ۲۰۱۳ ساختند. صفحه رسمی «إسرائیل باللهجه العراقیه» در فیسبوک نزدیک به ۶۹۰ هزار دنبال کننده دارد که توسط منوخین و همکارانش اداره می­شود. این صفحه سفارتخانه فرضی رژیم صهیونیستی در عراق محسوب می­شود و محتوا‌هایی با موضوعات فرهنگی و اشتراکات یهودیان و عراقی­ها و ترویج فرهنگ عراقی­ها در این رژیم منتشر می­کنند. صفحه «إسرائیل تتکلم العربیه» نیز با ۲/۳ میلیون دنبال کننده صفحه رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در فیسبوک است. کاربران عراقی بسیاری این صفحه را دنبال می­کنند. از مهمترین اقداماتی که این دو صفحه انجام می­دهند، تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان عرب به‌ویژه کشور عراق بر ضد ایران و جریان­های شیعه در عراق است و مشکلات اقتصادی و رفاهی، عدم ثبات و امنیت در کشور، تحت فشار قرار دادن اهل سنت و ایجاد «هلال شیعی» در کشور‌های عربی محور‌هایی هستند که بصورت مداوم توسط این صفحات برای نشان دادن ایران به عنوان ام المصائب کشور‌های منطقه و عراق پوشش داده می­شوند. صفحات متعدد دیگری مانند «إسرائیل فی العراق» و «السفاره الإسرائیلیه فی العراق» در فیسبوک و «سفاره العراق الافتراضیه فی إسرائیل» و «إسرائیل بالعربیه» در توییتر در همین راستا فعالیت دارند.

القای شبهات متعدد و سو استفاده از عدم سواد رسانه­‌ای فراگیر در میان برخی کاربران عراقی سبب شده تا رژیم صهیونیستی به پشتوانه یهودیان عراقی الاصل، گسست­های داخلی و نابسامانی­های اقتصادی را از سوی ایران و جریان­های شیعه معرفی کند و مردم عراق و صهیونیست‌ها را با حفظ آداب و رسوم و ادیان، دو ملت نزدیک به هم با منافع مشترک قلمداد نماید؛ بنابراین با وجود مخالفت سرسختانه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در داخل عراق – البته به غیر از اقلیم کردستان- به نظر برخی افراد، نسل جدید عراق به خصوص برخی جوانان عراقی از یک سو در اعتراض به حاکمیت و از سوی دیگر قرار داشتن در معرض این پمپاژ رسانه‌ای، می‌توانند دیدگاهی متفاوت به رژیم اشغالگر و آرمان فلسطین داشته باشند.

منبع: تحولات جهان اسلام