Gerdab.IR | گرداب

ممانعت محافل صهیونیستی از اجرای نمایش شهادت راشل کوری در آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۹

راشل کوری دانشجوی دانشکده ایالتی "اورگرین" آمریکا و عضو جنبش همبستگی بین‌المللی بود که در زمان انتفاضه دوم با هدف کمک به مردم فلسطین به نوار غزه سفر کرد.

محافل صهیونیستی به دلیل ترس از افکار عمومی جهان تلاش دارند تا مانع اجرای نمایشنامه زندگی و مرگ راشل کوری در سالن‌های تئا‌تر شوند.

به گزارش گرداب، نمایشنامه‌ای با عنوان "نام من راشل کوری است" با قلم "کا‌ترین واینر" دبیر روزنامه انگلیسی گاردین و براساس خاطرات و نامه‌های الکترونیکی راشل کوری به رشته تحریر درآمد و «آلن ریکمن» اجرای آن را کارگردانی کرد.

راشل کوری دانشجوی دانشکده ایالتی "اورگرین" آمریکا و عضو جنبش همبستگی بین‌المللی بود که در زمان انتفاضه دوم با هدف کمک به مردم فلسطین به نوار غزه سفر کرد. راشل در زمان اعتراض به تخریب خانه‌های فلسطینیان در نوار غزه، زیر شنی بولدوزر مسلح D9R ساخت شرکت کاترپیلار متلعق به نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی کشته شد.

تعویق اجرای نمایشنامه تا زمان نامعلوم
نمایش زندگینامه راشل اولین بار در سالن تئا‌تر رویال لندن به روی صحنه آمد و توانست جوایز ویژه تماشاگران را برای بهترین کارگردانی و بهترین نمایشنامه جدید و نیز بهترین اجرا برای بازیگر خود یعنی خانم "مگان دودز" به خود به ارمغان آورد. قرار بود این نمایشنامه در ماه مارس ۲۰۰۶ در نیویورک اجرا شود. اما پس از آنکه مدیر هنری این نمایشنامه نظر برخی از گروه‌های یهودی را در این خصوص جویا شد، مسئولان سالن تئا‌تر به دلایل سیاسی تصمیم گرفتند که "تا زمان نامعلومی اجرای آن را به تعویق بیاندازند". ریکمن و وینر این تصمیم آن‌ها را محکوم نموده و نمایشنامه را پس گرفتند.

تئا‌تر راشل کوری برای زنده ماندن یاد راشل برای همیشه
اقدام مجتمع تئا‌تر نیویورک باعث برانگیختن احساسات مردم و بحث‌های داغی درباره سانسور و محدودیت آزادی بیان در عرصه هنر شد.
این گزارش در پایان می‌نویسد: نمایش زندگی و مرگ راشل کوری در سالن‌های تئا‌تر کشورهای مختلفی از جمله کانادا، استرالیا، انگلستان، ایرلند، هلند و حتی در دانشگاه‌های آمریکا به اجرا در آمد تا یاد و خاطره این فعال حقوق بشر هیچ‌گاه از بین نرود.

منبع: فارس